Welsh dikker krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Welsh dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:37

Rare vraag maar moet gesteld worden.

Eind april gaat de fokker met Swann naar de keuring in Houten. Nu heb ik vandaag foto's getoond aan hem en hij gaf de opmerking dat ze moet verdikken.
Op het eerste oog staat ze goed kwa dik zijn, maar voor een keuring is ze in sportmodel, niet keuringsmodel.

Dit is een foto van vandaag:
Afbeelding

Haar dieet (tja hoe moet je het schaap noemen) bestaat uit 1kg Juniorix, 2 handjes daily plus en 1 kg wortelen per dag. Aangevuld met veel hooi in haar hooinet (zij heeft een net apart, anders zijn de fjorden ermee weg). In haar net kan 10kg hooi en dat eet ze op in ongeveer 2 a 3 dagen. Eens net leeg krijgt ze weer een volledig gevuld net.
Hoe kunnen we haar dikker krijgen? Een dikke weide hebben we nu niet echt ter beschikking (ze moeten op de paddock, anders hebben we geen degelijke weide deze zomer)

tamary

Re: Welsh dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:45

Stamboeken zijn gelukkig terug aan het komen van keuringsconditie als gewenst gewicht. Informeer eerst eens bij het stamboek hoe en wat qua bodyscore, want wat de fokker gewend is hoeft niet meteen te zijn wat het stamboek inmiddels wil. Kennis is de laatste tijd flink bijgespijkerd en men begin eindelijk verschil te zien tussen gespierd en gewoon (te) dik.

Als de pony niet meer wil eten en dus uit zichzelf netjes op gewicht blijft zou ik daar echt niet aan willen rommelen voor een momentopname als een keuring, pony moet nog langer mee. Enige wat je kan overwegen is de wortelen er uit, aangezien die laxerend kunnen werken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:47

heel simpel: niet doen.
Pony ziet er vanaf deze foto prima uit, zeker niet mager. Dus gewoon lekker spieren er op trainen en je knappe pony niet verknallen qua gezondheid door'm modder vet te voeren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:51

Informeer bij een goede fouragehandel en leg uit wat de bedoeling is :) Zo van de foto idd sportconditie, straks komt ie ook uit zn haar en dat kost ook altijd energie en zul je zien dat ie net te schraal is.. Iig niet met snelle dikmakers gaan rommelen maar vraag advies voor een goede manier om het aan te pakken. Ik weet niet meer hoe ik het destijds met biscuit heb gedaan, maar begon sowieso ook te laat dus hij was alsnog iets te schraal..

Had de fokker geen tips? :)

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:52

Ik vind de pony er heel goed uit zien! En hoeveel welshjes niet het omgekeerde probleem hebben. :=

Ik vind dat zijn voeding goed geproportioneert is, ik zou zeker niet meer krachtvoer gaan voeren.

Ik zou gewoon dit voedingspatroon aan houden, je moet voeren waar je jezelf goed bijvoelt en dit niet voor een keuring rigoureus veranderen, ben ik van mening.

Leuk dier trouwens! :j

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:57

Wel ik ben gewoon van op het oog te voeren (heel verstandig :') ) en probeer dus ook naar de pony zelf te kijken.
We hebben nog 2 fjorden ook, en die staan in mijn ogen 'dik', en voor keuring krijg ik dan weer minder punten omdat ze sportmodel hebben.
Ik probeer met mijn paarden ook goed op te letten dat ze niet bevangen komen te staan (fjorden en welshen, kwa eten mag dat niet veel schelen denk ik, evengoed bere harde paardjes die niet te veel mogen hebben)

Ik wacht nog op reactie van de fokker.
Verder is de pony nu 2 jaar oud (in april 2013), dus veel 'trainen' kan en wil ik nog niet hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:00

Als ze braaf is kan je haar naast de fiets mee nemen, dan kan ze rechtuit km's maken.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:19

niet teveel trainen met aan de fiets enzo, de massa die ze willen zien train je er niet op, dat voer je er op

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:20

je kan haar wat vaker een snoepje geven ofzo ;)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:33

Wel heb reactie terug gekregen van de fokker en volgens hem kan ik niet veel veranderen.
Mss dat eens ontwormen kan helpen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:30

Mijn 2jarige staat niet dikker hoor, maar die gaat mss ook naar houten. Ik voer ze straks wel wat bij (build up van D&H) en voor de rest kun je nog weinig, maar ik neem haar niet dik mee. als ze haar te dun vinden, prima, massa krijgt ze met een paar jaar wel optimaal.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:32

hoe oud is je pony dat moet je ook meenemen, als het nog een jonkie is moet ze waarschijnlijk nog ' uitzwaren' en dat doe je niet door meer eten te geven hoor

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:35

lekker trainen, spieren opbouwen etc. Je geeft je pony genoeg te eten dus daar kan het niet aan liggen. Als je achter je pony staat dan moet je de buik net kunnen zien dan is ze precies op gewicht voor een keuring :) Gooi er anders is een wormenkuurtje in? Als je haar aan de magere kant vind terwijl je haar veel eten geeft kan het ook daar aan liggen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:25

Dit is een tweejarige, dus er is risico dat je te ver gaat. Vergeet niet dat je met een Britse jury te maken hebt, die zijn goed doorvoede tweejarigen gewend. Met zoveel haar zijn ze moeilijk te beoordelen, ik denk dat de fokker vind dat ze wat meer kont moet hebben. Maar zo te zien zit ze ook in zo'n groeifase waarin dat gewoon even anders is.

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:35

Mijn pony was eerst ook een beetje dun je kunt haar ook slobber gefen
Vinden ze heeerrlijk

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:44

Ik zit eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem (': alleen mijn welsh is ondervoed geweest en blijft nu op een punt staan en wil niet meer bijkomen --' maar dus daar gaat het niet over :o
Ik geef mijn pony hartog grasmix en elke dag een emmer pulp , korrels van pavo nature's best en hooi (:
Als tip zou ik zeggen, gewoon veel trainen en conditie opbouwen , wat meer spieren en zonder wintervachtje toont ook best mooi ! (: Welshjes horen eigenlijk een brede bouw te hebben als men ze wil showen.. althans dat wordt mij gezegd.. :) maar dat is de natuur dus dikker maken heeft eigenlijk geen nut.. ik vind eigenlijk ook dat ze nu goed staat (: let wel op : als je je paardje begint te trainen zou ik ervoor zorgen dat ze zeker niks afvalt he (: Ik wens je veel succes! (: :j