Ik heb een merrie springgefokte merrie van Cussini x Samber x Rossini. Cecilia v/h Roelerhof Z - 02-04-2009 - donkerbruin - 1.61m - zangersheide - zadelmak
Punten op het Z festival merrieveulens op 07-2009 Correctheid: 6 Beweging: 7 Type: 7.5 Cecilia is een erge laatbloeier en eigenlijk nog niet keuring-klaar vandaar de mindere resultaten maar wel goed voor de ervaring.
Cecilia is nu 2 maanden onder het zadel en doet het erg goed. Ze is dan ook heel licht in de hand en heeft een goede houding ondanks haar korte hals. Haar achterbeen is zeer actief en treedt goed onder in. Ze heeft een super techniek en is snel van de grond maar mist wel wat vermogen. Ze is heel eerlijk maar ze heeft wel karakter en je moet haar niet dwingen of beledigen, het is echt een bloed typetje.
Omdat wij haar perfect vinden zouden we graag een verbeterd veulen willen fokken voor eigen gebruik.
Wat we zeker willen verbeteren is de maat, vooral ook lengte in de rug en hals. Ze is helaas klein gebleven met haar 1.61 m. We zoeken daarom een hengst wat maat doorgeeft en ook een mooi front. Cecilia heeft een ruime stap en goede draf, de galop zou wat meer bergop en ruimer mogen. Gezien haar karakter, willen we een koelere hengst die wat lager in het bloed staat. Wij zijn voornamelijk opzoek naar een leuke spring of allround gefokte hengst voor onze merrie, mag best een jongere of onbekendere hengst zijn.
Zo wat denken jullie? Wat zien jullie om te verbeteren en welke hengsten zouden jullie gebruiken? Verder weten we dat het eerste veulen vaak kleiner blijft of de merrie klein kan fokken. Dit is geen probleem het veulen blijft in ons bezit. Deze hadden wij in gedachte:
Numero uno staat toch niet echt bekend voor het consequent maat doorgeven? Een calvaro zoon? (calvaro gaf consequent maat door) Chello vind ik ook een aansprekend paard(maar of hij maat doorgeeft?)
Numero uno is een van mijn favoriete hengsten maar qua karakter past dit niet. Ik zoek geen dooie maar numero uno bloed vererft toch veel karakter.
Chello vind ik ook aansprekend, qua maat heb ik tot nu toe allemaal grotere veulens gezien, maar of hij dit ook echt vererft durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik ga is kijken naar Calvaro! Denk je dat hij qua bouw ook passend zal zijn? Maat is wel belangrijk maar ik wil liever een veulen met een goed exterieur en karakter dan alleen maar maat.
Holstman
Geplaatst: 19-01-13 17:29
Tja van gevestigde waarden was Calvaro diegene(één van de weinigen) waar je er bijna 100% zeker van kon zijn dat hij maat doorgaf. Of je hem zelf wilt inzetten zal je zelf moeten afwegen(denk wel dat zijn zwemmertjes inmiddels zeer duur zijn) Vind het vervelend maar ik kan de foto's niet zien van je merrie. Heb louter op je info en wensen geantwoord. Misschien kan je me een pb sturen met een foto van haar in voor ik andere opties post. Die cream on top vind ik wel een mooi paard maar vind hem net iets te weinig hengstenmodel hebben. Ik denk ook niet dat hij zo geweldig groot gaat doorfokken. Dan vind ik chello van je lijstje in ieder geval de beste keus.
Het dekgeld is niet zo belangrijk, wel de kwaliteit van de hengst. Cream on top is inderdaad wat iel nog, maar de merrie heeft genoeg body vind ik zelf. In mijn profiel staan foto's van de merrie, Cecilia (het eerste paard). Ik heb Calvaro aan mijn lijstje toegevoegd, vind hem ook zeer interessant in combinatie met dat hij groot fokt!
KimBreda
Geplaatst: 19-01-13 20:06
Misschien is Zirocco blue een optie? Wij hebben er 2 nakomelingen van staan met verschillende moederlijnen, ze worden dit voorjaar 3 en zijn alletwee al min. 1.70m heel nuchter maar wel met pit. maar ik ben geen expert met fokken dus kan er naast zitten!
Holstman
Geplaatst: 19-01-13 23:21
Ik heb je foto's bekeken en ze ziet er mij vrij tot zeer correct gebouwd uit(maar ik ben geen exterieur expert!) Leuk dat je calvaro(en/of zoon)ziet zitten. Cambio een jonge con capitolhengst(net tot elite veklaard bij bwp)lijkt me ook mogelijke combinatie. Vind hem voor zo'n immens grote hengst genoeg bloed tonen en een zeer interessante afstamming voeren. Jammer dat cassini de grootvader van je merrie is anders had ik je Centurio(cassini II) aangeraden. Groot, massa en toch sjiek bovendien heeft de hengst in aachen gewonnen. Maarja dan komt de combinatie van de volle cassini broers wel erg dichtbij.