Brave warmbloedhengsten die maat doorfokken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Brave warmbloedhengsten die maat doorfokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 14:22

Ik ben op zoek naar warmbloed dressuur of allround hengsten (Kwpn, nrps, duits bloed) die maat (hoogbenig) en goed karakter doorfokken. En verder verbetering kunnen geven op het front en iets halslengte/vorm. Niet te zwaar gebouwd (geen groningers, gelders oid). Uiteraard goede basisgangen.

Verder moet het niet een al te dure hengst zijn.
Karakter is wel een van de belangrijkste punten, niet flegmatiek, wel braaf en goed bewerkbaar en looplust.
Geen schimmels.

Wie heeft voor mij wat tips?

Anoniem

Re: Brave warmbloedhengsten die maat doorfokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:28

Oscar, beschikbaar bij de pretendenthoeve.

Ik heb er zelf 2 veulens van gehad, eentje heb ik nog, die was met 1 jaar 1.60.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:40

Ik zat aan Polansky te denken, wie kan mij meer vertellen over zijn karakter en karakter van de nafok?

Heb hier http://www.stallionmatch.com/dekhengst.php?hengst=159 al het een en ander gelezen, zou graag weten of dat een beetje klopt.
Aandachtspunt is de nakomelingen die onderhals tonen, dit is juist wat ik bij de merrie wil verbeteren..

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:53

Volgens mij gaat Polanshy tegenwoordig als ruin door het leven of ik moet er helemaal naast zitten. Zal vast nog wel dv van zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:37

Bij mijn weten staat Polansky niet bekend om zijn brave nafok.

Je zou ook kunnen denken aan Westenwind.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:41

Bij mijn weten staat Polansky niet bekend. :D
Oscar schijnt te vergroten en hij schijnt een makkelijk karakter mee te geven. Kwaliteit en gezondheid van beenwerk kan een aandachtspunt zijn.

Als ik Faline's smaak zo inschat, dan denk ik dat 'braaf' ondergeschikt mag zijn aan hoogbenig en uitstraling.
Dream Boy is overigens zelf braaf genoeg. Wat vind je van Dream Boy, Faline?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 14:56

Dream Boy is zeker een optie! Erg mooie hengst! :j

Is er ook iemand die mij meer kan vertellen over Don Olymbrio?
http://www.deijzerenman.com/hengsten/62

Florencio is voor mij ook nog een optie.

Hengsten met Weltmeyer en Donnerhall bloed ben ik ook altijd wel voor trouwens.

Wbt karakter, de merrie zelf is wat angstiger aangelegd (toont dan vluchtgedrag en is moeilijk bereikbaar.), heeft veel structuur nodig om niet teveel uit haar comfortzone te worden gehaald, de hengst moet dat dus zeker niet doorgeven als het even kan.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:59

Waarom geen gelders bloed? Zeker de " modernere" hengst is niet meer zo massief.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 15:02

Als je wat voorbeelden voor mij hebt, wil ik er zeker wel even naar kijken. :j Het massieve hou ik inderdaad niet zo van en de merrie is zelf ook niet het toonbeeld van elegant, dus die kan best wat veredeling gebruiken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:05

Kijk eens op de site op facebook gelderse paarden. Bij de foto's staan ook nakomelingen. Ook kun je grust daar je vraag hierover kwijt. Ikzelf ben niet zo'n hele grote kenner in de hengsten. Daar zijn er genoeg die je kunnen helpen. Zeker als je erbij zet wat je zoekt in de hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:10

Vitens zou wat kunnen zijn. Maat, en formaat zonder zwaar te zijn. Heeft veel beweging.
In de link naar facebook in mijn onderschrift vindt je foto's van hem. Corine Wielheesen start hem.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:11

Rubinstein-bloed.

Grote paarden met topkarakters.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:26

Vitens zal een beste hengst zijn binnen het Gelderse... maar het is nog altijd kwa beweging en uitstraling geen hengst zoals ze in de dressuurrichting goedkeuren. Echt, dat is totaal niet hetzelfde.

Rubinstein-bloed is geweldig! Zeker kwa karakter (en koppies) een hele grote plus!
Helaas is er steeds minder van te vinden...
Royal Dance staat nog bij De Ijzeren Man, die kan heel plezierig fokken maar wel met een merrie die zelf kracht over heeft achter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:45

Niet helemaal hetzelfde maar je blijft wel met het puntje karakter zitten. Ik ben de laatste die zal beweren dat Dressuurpaarden een slecht karakter hebben maar wat veel mensen bedoelen is het hete, rillige karakter. Nodig voor topsport maar vaak te complex voor de gemiddelde amateur.

Vitens kan overigens zeer goed bewegen. Hij doet het dan ook super onder z'n nieuwe ruiter. Die zag aanvankelijk ook niets in Gelderse maar door Angelo en Vitens heeft ze haar mening volledig bijgesteld. Binnenkort ZZ-L

Aan een hoogbenige hengst met front en uitstraling denk ik aan Charmeur. Maar ja dan heb je het puntje karakter.
Ik zou zou het wel durven maar ik weet niet hoe zwaarwegend TS het karakter vindt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:48

NatasjavE schreef:
Vitens zou wat kunnen zijn. Maat, en formaat zonder zwaar te zijn. Heeft veel beweging.
In de link naar facebook in mijn onderschrift vindt je foto's van hem. Corine Wielheesen start hem.

Dank je Natas voor de aanvulling!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:53

Ik vind het toch wel een hele grote misconceptie om te gaan denken dat Gelderse paarden nou braver zijn dan rijpaard-gefokte KWPN paarden :=
Er zijn zat Gelderse broeders en zusters die het tegendeel daarvan bewijzen / hebben bewezen.
1 woordje: Koss :')

ZZ-L is nou ook niet echt een heel bijzondere opvallende prestatie voor een 11-jarige dekhengst.
Misschien wel voor een Gelderse, dat kan. Maar Charmeur bijv. (hele prima hengst!) zal dit niveau echt op veel jongere leeftijd halen.

Op een onzekere merrie met veel vluchtgedrag zou ik een brutale broeder gebruiken. Eentje met veel zelfvertrouwen, eentje die eerder de confrontatie opzoekt dan uit de weg gaat. Geen idee hoe hij verder past, maar een hengst als Houston geeft absoluut paarden met een positiever zelfbeeld :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:20

Ondanks de regelmatige afkeurende meningen over het gelders paard moest ik er toch aan denken voor TS. Het gelders bloed heeft zich als een zeer veelzijdig paard bewezen. Ze wil niet het zware, vandaar de meer moderne lijn volgen. Vaak erg braaf zonder saai te worden, looplustig en werklustig. Geven front. Toch een aantal punten waar TS naar op zoek is. Ik weet niet wat haar verdere doelstelling is voor het veulen. Daar moet natuurlijk ook naar worden gekeken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:23

Dees schreef:
Ik vind het toch wel een hele grote misconceptie om te gaan denken dat Gelderse paarden nou braver zijn dan rijpaard-gefokte KWPN paarden :=
Er zijn zat Gelderse broeders en zusters die het tegendeel daarvan bewijzen / hebben bewezen.

ZZ-L is nou ook niet echt een heel bijzondere opvallende prestatie voor een 11-jarige dekhengst.
Misschien wel voor een Gelderse, dat kan. Maar Charmeur bijv. (hele prima hengst!) zal dit niveau echt op veel jongere leeftijd halen.

Op een onzekere merrie met veel vluchtgedrag zou ik een brutale broeder gebruiken. Eentje met veel zelfvertrouwen, eentje die eerder de confrontatie opzoekt dan uit de weg gaat. Geen idee hoe hij verder past, maar een hengst als Houston geeft absoluut paarden met een positiever zelfbeeld :D

Vitens kon ook op jongere leeftijd ZZ-L zijn, maar door wisseling(en) van amazones heeft dit zeker 5 jaar langer geduurd.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:18

Dees schreef:

Koss is geen voorbeeld van een slecht karakter maar het is een voorbeeld van een slechte opvoeding, verder ben ik meer rare houstons tegen gekomen dan rare Koss nakomelingen. En verder heb ik meer rare dingen met een rijpaard zien gebeuren dan met een gelderse.
Als je een al te brutale hengst kiest , gaat de nazaad er niettussen uit maar juist als een speer er naar toe, volgens mij wordt je van alle 2 niet vrolijk

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:24

stoffel schreef:
volgens mij wordt je van alle 2 niet vrolijk

Van het gemiddelde wel :D

Dat je meer rijpaarden met streken hebt gezien, dan Geldersen met streken kan ook van alles te maken hebben met dat er simpelweg meer rijpaarden op aarde zijn? ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:25

zelf als je de aantallen streken in verhouding ziet tot het aantal paarden komen de gelderse er beter van af, daarbij meegenomen dat nivo en de kennis bij de ruiters van gelderse paarden velle male lager licht
(er bestaat nog een kleine groep die weet dat ze geen heet rijpaard aankunnen of willen) dan die bij de rijpaard ruiters komen die gelderse er nog niet zo raar uit.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:51

En daarom zijn we zo blij dat er nu toch ook goede amazones op het gelders paard komen te rijden en het gelders paard op die manier beter op de kaart zetten. Dat het gelders paard veel meer is dan het knollepaard waar veel mensen onterecht aan denken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:54

Sandreo fokt brave karakters door,is nog diepvries van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:18

martine0503 schreef:
En daarom zijn we zo blij dat er nu toch ook goede amazones op het gelders paard komen te rijden en het gelders paard op die manier beter op de kaart zetten. Dat het gelders paard veel meer is dan het knollepaard waar veel mensen onterecht aan denken.

Mij heb je niet horen zeggen dat het knollepaarden zijn. Nee hoor, er zitten ook heule besten tussen.
Maar toch, de gemiddelde Gelderse... die 'stampt' wel een beetje hoor... :o

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:44

Dees schreef:
Rubinstein-bloed is geweldig! Zeker kwa karakter (en koppies) een hele grote plus!
Helaas is er steeds minder van te vinden...
Royal Dance staat nog bij De Ijzeren Man, die kan heel plezierig fokken maar wel met een merrie die zelf kracht over heeft achter.

Royal Diamond, Rubin Royal, Romanov, Rubin Cortes, Rockefeller, ...
En als je kijkt naar hengsten met de R-lijn in hun moederlijn kan je blijven opsommen...