Merrie naar de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuusB1991

Merrie naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:15

Ik heb een 3-jarige merrie gekocht. Ze wordt in april 4 jaar en er wordt gezegd dat ik haar naar de keuring moet brengen omdat het een goed paard is, maar ik heb daar totaal geen verstand van. Moet ze dit jaar naar de keuring of kan ik haar beter volgend jaar naar de keuring brengen? Ik heb gehoord dat ik haar kan laten keuren voor ster merrie, geldt dat ook voor springpaarden? Ze is spring gefokt, naar welke keuring moet ze dan? Waar kan ik haar naartoe brengen zodat ze goed getraind wordt voor de keuring (niet te prijzig natuurlijk)? Stel dat ik haar zelf ga trainen, hoe kom ik dan aan voorbrengers? Ik hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven. Heb natuurlijk al gezocht op internet maar ik vind het nogal ingewikkeld :p

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:44

Of ze dit jaar al kan, ligt helemaal aan hoe ze zich ontwikkeld heeft. De één is met 3 jaar wel keuringsklaar, de andere moet nog even een jaartje over.

Ze kan idd ster worden of voorlopig keur, of stamboek. Naar welke keuring ze moet (KWPN neem ik aan), ligt even aan waar je woont. Dit geld ook voor waar je haar heen kan brengen te trainen. Zelf kun je ook al heel wat doen, zoals goed handmak maken en bv longeren.

Voorbrengers kun je op de keuring zelf vragen.

Vaak wil een hengstenhouder je wel helpen, of vraag eens iemand uit je buurt die dit vaker heeft gedaan!
Op de site van het KWPN kun je ook heel veel informatie vinden!

SuusB1991

Re: Merrie naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:49

Ik heb toevallig net op de site van KWPN één en ander gevonden inderdaad :D o.a. de keuringsdata etc. Ik zag ook een lijst met tarieven, daar stond dat inschrijven voor een keuring 14,25 euro kost. Maar er stond ook nog 1e bezichtiging en 2e bezichting, heeft dat er ook iets mee te maken? Dat is namelijk heel duur :p

Ze is al onder zadel, dus ze kent alles al wel. Ziet er ook niet uit alsof ze jong is. Wel lekker gebouwd. Maar ik zit toch te twijfelen of ze volgend jaar beter zal presteren omdat ze dan meer spieren heeft door het springen wat ik met haar ga doen. Maar ik vraag me ook af of ze een 5 jarige strenger beoordelen dan een 4 jarige.. Omdat al die paarden natuurlijk langer de tijd hebben gehad om te ontwikkelen..

Ik probeer foto's te plaatsen maar ik weet niet hoe dat moet :p

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:06

In je OP staat dat ze nu 3 is toch??

1e en 2de bezichtiging is voor hengsten ;)
Onder het zadel wil niet zeggen dat ze goed ontwikkeld is, soms juist niet. Je kan dan net de verkeerde spieren trainen, zoals de rug en/of halsspieren. Persoonlijk longeren wij onze paarden alleen maar voor de keuring, en na de keuring gaan ze onder het zadel.

Heb je niet iemand in de buurt die haar eens kan bekijken en tips kan geven?

SuusB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 17:15

Ja in april wordt ze 4, dus als ze dit jaar naar de keuring zou gaan dan zou ze dan 4 zijn, volgend jaar met de keuring 5.
Nee heb niemand hier in de buurt die er verstand van heeft. Ook al gegoogled enzo maar kom nergens op uit..
Ze was al beleerd toen ik haar kocht dus ik rij haar nu maar gewoon door voordat ik straks weer opnieuw kan beginnen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:16

Omdat je topic niet op het juiste forumonderdeel geplaatst is ga ik het voor je verplaatsen naar Fokkerij Algemeen.
ED --> F-AM

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:08

Waar in de buurt zit je?

SuusB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:20

Slagharen, grens van Drenthe en Overijssel

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:26

Kan je een foto plaatsen? Dat schept een beter beeld.

Het stappenplan van het KWPN is als volgt:

- Stamboekkeuring: dit is ergens bij jou in de regio, zie kwpnsite voor de exacte datum en plaats. Daar moet je merrie vrij bewegen in een kooi en als ze springgefokt is ook vrij springen. Daarnaast wordt het exterieur beoordeeld. Je paard kan dan Stamboek of Stamboek Ster worden. Indien ze Ster wordt, ga je door naar de Centrale Keuring.

- Central Keuring: dit is ook bij jou in de regio (provincie), zie wederom op de site van het kwpn voor de exacte gegevens. Hier moet je paard aan de hand worden voorgesteld in stap en draf. Naar aanleiding van die presentatie kan ze Voorlopig Keur worden verklaard.

- Is je merrie Voorlopig Keur, dan wordt ze definitief Keur door het halen van het Sportpredicaat of door het lopen van een goede IBOP. Als ze PROK ook goed is, is ze Elite.

Je kunt de regioinspecteur vragen om advies voor jouw merrie.

SuusB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:55

Dankjewel!!
Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen maar dat lukt niet.. Als iemand me kan uitleggen hoe dat moet, dan doe ik dat ook nog even :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:58

Je kan het adres van de foto kopieren en tussen zetten.
Waar heb je de foto op staan?

SuusB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 21:02