mok bij mn haflinger ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger met kort of lang haar ?

ja !
Geen stemmen
licht er aan wat voor haflinger
Geen stemmen
nee !
Geen stemmen
haflinger moet mooi lang haar hebben .
8 (100%)
haflinger moet kort haar hebben .
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 8

riell

mok bij mn haflinger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 18:51

mijn haflinger heeft al een tijdje last van mok ik heb al betadine scrub geprobeert en mok zalf ?
het gaat nu wel beter is mok niet gevaarlijk ? want ik heb wel is gehoort dat het gevaarlijk is voor de bloed enzovoort
omdat mijn haf het al een paar weken heeft .. bijna tot een maand
komt mok vaker voor bij haflingers ?

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:58

Mok kan toch bij ieder paard voorkomen? Dit komt door vochtig- en viezigheid en een bacterie. Als het echt niet over gaat zou je het stukje waar je pony mok heeft weg kunnen scheren, nog een keer moeten wassen met betadine-shampoo, het goed afdrogen met een schone handdoek en mokzalf (misschien van een ander merk?) erop smeren voordat je je pony in stal zet en voor de rest iedere dag nadat je je pony hebt verzorgt/gereden of wat dan ook weer schoonmaken met een borstel, zand eraf enzo, en dan weer zalf erop en haal de korstjes eraf! En hou je kootholtes zo droog mogelijk. Succes :)

riell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:05

maureen58 schreef:
Mok kan toch bij ieder paard voorkomen? Dit komt door vochtig- en viezigheid en een bacterie. Als het echt niet over gaat zou je het stukje waar je pony mok heeft weg kunnen scheren, nog een keer moeten wassen met betadine-shampoo, het goed afdrogen met een schone handdoek en mokzalf (misschien van een ander merk?) erop smeren voordat je je pony in stal zet en voor de rest iedere dag nadat je je pony hebt verzorgt/gereden of wat dan ook weer schoonmaken met een borstel, zand eraf enzo, en dan weer zalf erop en haal de korstjes eraf! En hou je kootholtes zo droog mogelijk. Succes :)

heeyy dankjewel voor je advies ik heb nog niet zolang dus heb er nog niet zo heel veel verstand van ..
hij is geschoren ook zn benen en ook waar t mok zit t gaat wel beter t is bijna weg maar de vraag was als t bijna weg is of er dan niks ergs over kan blijven in de bloed banen ? dat is mij ooit vertellt .. & dat t bij haflinger's en tinkers t meeste voorkomen..
daarom dacht ik zet t effe hier dan heb ik meedere meningen..
verder was ik t elkedag en maak ik t ook goed schoon , ik heb al 2 verschillende mok zalf gebrobeert :P haha .
maar weet jij of t gevaarlijk is ?

maureen58

Re: mok bij mn haflinger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:04

Graag gedaan! Voor zover ik weet kan het geen schade aan de bloedbanen brengen, heb hier nog nooit van gehoord en dat haflinger of tinkers het sneller hebben ook niet.. Maar je moet het natuurlijk niet te ver laten komen en het behandelen maar dat doe je dus.:) Als het over is is het verstandig om nog even door te smeren en dan komt het niet meer terug.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:53

Als je mok niet behandelt of als je het verkeert behandelt kan je paard een dik been krijgen en dan kan er einschuss ontstaan.
Ik denk dat je dat bedoelt.
Het beste is niet te veel te wassen want de bacterie die mok veroorzaakt is dol op vochtige plekjes.
altijd een schone handdoek gebruiken want de bacterie blijft lang leven op een vochtige handdoek en dan besmet je je paard steeds weer.
Ik doe de mok behandelen met alleen betadine scrub zonder water en als de korstje los zijn geweekt door de scrub wrijf ik de korstjes weg met een schoon handdoekje.
Daarna insmeren met een vettige creme.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:25

Magnesium tabletjes van de kruidvat!
Met 4 beginnen voor zeker 1 tot 2 weken,als de mok weg is voor de zekerheid nog een tijdje blijven geven maar dan 1 of 2 per dag.
Werkte bij mijn tinker perfect!
Ook hebben we nu mokzalf van 1 of ander duur merk en die werkt ook goed,zal het morgen even voor je nakijken :)
Betadine scrub is juist iets wat ik dus zeker zou afraden omdat dit bij mijn tinker heeft geleid tot een olifantenbeen. Dit kwam omdat de betadine in de bloedbaan terecht was gekomen,dat gebruiken we dus nooooooooooit meer..

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:54

Ik lees even mee, want mijn paard heeft nu al een tijdje last van mok. Ik probeer het droog te houden en smeer het in met mokzalf die ik zelf had aangeschaft bij een paardenzaak. Nu wordt het niet erger, maar het gaat ook nog niet echt weg. Ik heb gisteren van mijn DA een dure pot mokzalf gekregen (weet de naam zo niet uit mijn hoofd) en ik laat haar maar binnen staan. De paarden komen bij ons overdag in een paddock te staan, maar die zijn echt nog zeiknat, dus lijkt me ook niet bevorderlijk voor die mok. Verder zijn er geen droge opties waar ze buiten zou kunnen staan.

Ben ik dan nu wel goed bezig om haar binnen te laten staan? Vind het altijd zo zielig... Maar gisteren had ze een klein beetje een dik voorbeen en ben bang dat dit komt door die mok, dus gelijk de DA gevraagd om goede mokzalf. Maar heb hem niet gevraagd of het beter is om haar binnen te laten staan... Beetje stom, I know, haha!

riell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 01:06

ChelseaII schreef:
Ik lees even mee, want mijn paard heeft nu al een tijdje last van mok. Ik probeer het droog te houden en smeer het in met mokzalf die ik zelf had aangeschaft bij een paardenzaak. Nu wordt het niet erger, maar het gaat ook nog niet echt weg. Ik heb gisteren van mijn DA een dure pot mokzalf gekregen (weet de naam zo niet uit mijn hoofd) en ik laat haar maar binnen staan. De paarden komen bij ons overdag in een paddock te staan, maar die zijn echt nog zeiknat, dus lijkt me ook niet bevorderlijk voor die mok. Verder zijn er geen droge opties waar ze buiten zou kunnen staan.

Ben ik dan nu wel goed bezig om haar binnen te laten staan? Vind het altijd zo zielig... Maar gisteren had ze een klein beetje een dik voorbeen en ben bang dat dit komt door die mok, dus gelijk de DA gevraagd om goede mokzalf. Maar heb hem niet gevraagd of het beter is om haar binnen te laten staan... Beetje stom, I know, haha!

die van mij heeft ook nogsteeds klein beetje mok ,
maar gewoon goed inblijven smeren maar die van mij gaat ook gewoon padock enzo in
want weetje ze kunnen echt wel wat hebben en t geneest toch wel .