het "rechthoeksmodel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

het "rechthoeksmodel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:45

Ik hoop dat dit hier juist staat?
Vaak lees je bij beoordelingen van exterieur dingen als "staat voldoende in het rechtshoeksmodel". Ik weet wel wat dit wil zeggen en ik kan dat zelf ook wel zien....Maar vaak wordt dit gezien als iets positiefs aan de bouw van het paard.
Mijn vraag is : waarom? Wat is het voordeel van een paard dat "rechthoekiger is" tov een "vierkanter" paard?
Heeft een paard dat goed in hert rechthoeksmodel staat niet een hele lange rug? Dat lijkt mij ook niet altijd iets goeds te zijn,( voor bv een springpaard)?
Kan een paard té "vierkant" of "rechthoekig" zijn en daardoor rugproblemen, rij-problemen oid hebben en wat is dan de "limiet" zegmaar? Heeft het ook invloed op de rest van het lichaam van het paard of is het puur esthetisch?
Alvast bedankt en ik hoop dat iemand het wat kan uitleggen voor mij :)

MarjanB

Re: het "rechthoeksmodel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:50

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:50

Ivm buiging, souplesse, lichaamsgebruik, ondertreden van het achterbeen en ruggebruik.
Is niet esthetisch, een goed sportpaard moet in het rechthoeksmodel staan voor de functionaliteit.
Nou is ietsje beknopt geen ramp mits dat gecompenseerd wordt door aanleg in beweging, lossigheid etc.
En hele lange paarden zijn ook niet gewenst, die zijn vaak wat week en daardoor zwak in het middenstuk. Rug en lendenpartij dus. Harmonisch en evenwichtig gebouwd moeten ze zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:56

Het is erg relatief. Neem bijvoorbeeld parcival, door zijn hele lange benen staat hij optisch minder in het rechthoek model, (lange rug + lange benen = bijna vierkant ;)).
Het voordeel vh rechthoek model is atletisch vermogen, rek, elastischiteit en functionaliteit.

Alles is relatief "te" is nooit goed ;). Er is geen maat waarmee gemeten word maar er word beoordeeld op functionaliteit, misschien is een paard wat korter in de rug maar als hij daarmee wel heel goed omgaat in de sprong is het "minder erg" als een paard dat alles vasthoud in de rug omdat hij een korte rug heeft.

Een langere rug heeft voordelen mbt makkelijker afwelving van de rug enZ maar kost meer tijd/training meestal om een lang paard op het achterbeen te krijgen/sterk te krijgen.
Een kortere rug heeft in eerste instantie misschien minder training nodig, maar heeft theoretisch gezien ook kortere spieren enz dus minder buiging uiteindelijk dus minder atletisch dus kan die wel sneller "klaar" zijn maar zal mss meer moeite/minder lengte buiging hebben enz.

Alles is dus relatief en verschilt per paard of het "goed" is, op een keuring streven ze een ideaal na dus zullen ze niet zo snel een echt te kort of te lang paard goedkeuren (ondanks dat hij mss wel goed kan springen) omdat je dit dan invoert in de fokkerij terwijl je eigenlijk iets anders wil qua lengte.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:05

Dus als ik het goed begrijp:
langere benen=groot paard= minder balans/evenwicht, dus heel moeilijk/onmogelijk fatsoenlijk (dragende achterhand, "welvende" rug/goed ruggebruik, lengtebuiging) te rijden?
en wat doen we met spieren/trainen.karakter?
en behalve de benen speelt het stuk lijf-tot-schoft (rare uitdrukking maar oke) ook mee? Dus betekent lange benen dan wel per se vierkant paard? lange benen lijkt me eerder dat de benen in verhouding met het lijf-tot-schoft deel te lang zijn...?
en valt een paard dat in het rechthoek model staat niet sneller "uit elkaar" bij het rijden?

ik hoop dat mijn bedenkingen ergens op slaan, haha

edit : dit is een reactie op eerste post

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:15

Vond dit ook en hier staan wat lijnen bij waarmee wel wat duidelijk wordt http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf

Een kort paard/hoog op de benen vierkantsmodel heeft meer moeite met verruimen, zijgangen omdat ze gewoonweg minder ruimte hebben om te bewegen in hun lijf. Te lange paarden kunnen daarentegen weer meer moeite om op het achterbeen komen omdat de spieren te lang zijn en kracht missen.

Correct me if i'm wrong ;)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:22

MarjanB schreef:
Vond dit ook en hier staan wat lijnen bij waarmee wel wat duidelijk wordt http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf

Een kort paard/hoog op de benen vierkantsmodel heeft meer moeite met verruimen, zijgangen omdat ze gewoonweg minder ruimte hebben om te bewegen in hun lijf. Te lange paarden kunnen daarentegen weer meer moeite om op het achterbeen komen omdat de spieren te lang zijn en kracht missen.
Correct me if i'm wrong ;)

is dat laatste dan niet het tegenovergestelde wat dat eerste arktikel beweert? dat zegt net dat lange paarden gemakkelijker op het achterbeen komen omdat ze meer evenwicht hebben?
of zie ik het fout?
(heb wel nog niet alles van die link hierboven gelezen ga ik nu even doen)

edit : typfouten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:24

Klopt maar bedoel echt TE lang :)

Ga me nu wel afvragen wat mijn paard nou is. :D

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:48

ik vind de totilaslijntjes ook wel een beetje getekent als "ik-wil-dat-het-uitkomt-dus-ik-zet-het-een-paar-millimeter-opzij"
en als ik een lijn maak van onder-schoft en boeg-zitbeenknobbel is de daarvan lengte practisch hetzelfde dus issie viekant. Of ik ben scheel, dat kan ook heel goed. Kan iemand hier dat doen, ik heb geen paint op mijn laptop