fries in appaloosastamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shire87

fries in appaloosastamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:31

Hoi,

ik had een discussie met iemand die zei een twee echte friezen te hebben (ruin en merrie) met stamboek.
maar nu staat er dus een appaloosa stempel in het stamboek? er zijn geen ouders bekend van beide friezen.
nu was mijn bewering dus dat je dit nooit echte friezen met stamboek kan noemen...hij zegt echter van wel?

Weet iemand van jullie hoe het zit?

ps. gaat wel op een flesje wijn he :P

Donja

Re: fries in appaloosastamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:45

Aangezien alle paarden gechipt dienen te zijn (en dus een paspoort krijgen), ook de dieren die een onbekende afstamming hebben, kan je met dit soort dieren terecht bij alle paspoort uitgevende instanties. Het appaloosa stamboek staat bekend als 1 van de goedkoopste die dit doen, dus er zijn veel dieren met onbekende afstamming die wel een paspoort van het appaloosa stamboek hebben.
Deze paarden hebben dus wel een paspoort, maar zijn geen stamboekdieren ;)

shire87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:47

Even kort gezegd:

het zijn geen "echte" friezen op papier en dat stempeltje zegt eigenlijk niks? :)

Bedankt voor de reactie trouwens !!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:29

Het Appaloosa Stamboek is in dit geval opgetreden als Paspoort Uitgevende Instantie en niet als stamboek. Iedere Paspoort Uitgevende Instantie (PUI) is verplicht paspoorten uit te geven voor iedere paardachtige waar een aanvraag voor komt. Dat heeft niets met een stamboekinschrijving te maken. Zo zijn er ook veel KWPN-ers (met stamboekpapier) die met een paspoort van het NSPS rondlopen, simpelweg omdat met de invoering van de paspoorten de NSPS 1 van de goedkopere PUI was. Dat maakt een KWPN-er ook niet ineens een shetlander. :)
Op dit moment is het Nederlandse Appaloosa Stamboek 1 van de goedkoopste PUI, daarom lopen er nogal wat dieren rond met een NAS-paspoort. Maar dit wil niet zeggen dat ze in het NAS-stamboek staan ingeschreven.

Jij kunt je flesje wijn dus opeisen. :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:31

Proost! :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:53

Misschien moet er bij dit soort dieren toch (duidelijker?) in het paspoort komen te staan dat bij het paard vermeld in het paspoort GEEN stamboek papier zit.
Ik hoor tegenwoordig heel vaak dat mensen denken dat het paspoort het stamboekbewijs is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:39

Bij sommige stamboeken is dat ook zo, maar dan moet wel de gehele afstamming in het paspoort staan..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:20

Ik heb het dan ook over de paarden waar de afstamming niet bekend van is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:42

Wat Donja zegt kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.. Welke stamboeken zijn dit dan?

Er staat trouwens nergens in het paspoort dat het een stamboekpapier/stamboekbewijs is, de mensen maken dat er gewoon zelf van omdat ze geen idee hebben hoe het precies werkt. Zo ben ik ook ooit eens in een verhitte discussie beland met iemand die maar bleef beweren dat zijn papierloze en afstamming onbekende paard 'heel toevallig, maar wat leuk' op 1 januari was geboren, want dat stond in het paspoort..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:50

in Belgie wordt het stamboekpapier in het paspoort geplaatst als je het paspoort laat maken door het juiste stamboek, het kan dus wel dat het stamboekpapier in het paspoort zit
persoonlijk vind ik het reuze stom want zo heeft de stalhouder zowel je stamboekpapier als je paspoort
beetje kwaadwillend persoon zet het dier zo op naam van iemand anders

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:01

In mijn paspoort zit wel een vakje waar het stb papier in kan, maar het zit zeker niet vast.. (kwpn). In een ouder (k)nhs paspoort zit dat trouwens niet.

Wat voor nut heeft het om het paard op naam van iemand anders te zetten? Noch het stb.papier noch het paspoort is een eigendomsbewijs. Dat het bij elkaar zit vind ik trouwens ook niet slim.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:40

Sammie schreef:
Wat Donja zegt kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.. Welke stamboeken zijn dit dan?

Er staat trouwens nergens in het paspoort dat het een stamboekpapier/stamboekbewijs is, de mensen maken dat er gewoon zelf van omdat ze geen idee hebben hoe het precies werkt. Zo ben ik ook ooit eens in een verhitte discussie beland met iemand die maar bleef beweren dat zijn papierloze en afstamming onbekende paard 'heel toevallig, maar wat leuk' op 1 januari was geboren, want dat stond in het paspoort..

Bij dieren die in het NAS ingeschreven staan (dus niet dieren die alleen een nas papspoort hebben en verder onbekende afstamming), is het paspoort tevens het stamboekbewijs

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:31

even ter verduidelijking..

Het is heel duidelijk te zien aan het paspoort dat de dieren niet bij het appaloosa stamboek als ras dier zijnde zijn ingeschreven door de volgende punten:
- Het omslaghoesje bevat een logo -> dieren met een PVE paspoort (dus alleen ter identificatie met afstamming en ras onbekend) hebben een PVE logo op het hoesje. Dieren die echt bij het Appaloosa Stamboek ingeschreven worden hebben een hoesje met het NAS logo er op.

- Op pagina 4 staat vermeld bij PVE dieren dat het om een I&R dier gaat (Identificatie & registratie) Bij NAS dieren staat hier dan het boek vermeld waar ze ingeschreven zijn.

- PVE dieren hebben zoals ik al eerder zei nooit geen ouders of ras vermeld in het paspoort. Het gaat er bij deze dieren puur om dat naam, registratienummer, chipnummer en kleur vermeld staan. Bij ras dieren is dit natuurlijk anders en zijn de ouders in de meeste gevallen ook bekend en gewoon vermeld in het paspoort.

Als ik heel eerlijk ben, is het onderscheid tussen de paspoorten heel goed te zien. Je moet er alleen even goed naar kijken!
En inderdaad het is net zoals gezegt ieder erkent stamboek in Nederland, mag deze PVE paspoorten uitgeven. Het is eigenlijk een soort database naast de rasdieren die ingeschreven worden.

Edit: Over het overschrijven wat veel mensen nutteloos vinden aangezien het voor hen geen meerwaarde heeft, daar het geen eigendomsbewijs is.
Het overschrijven wat zeer waarschijnlijk verplicht gaat worden in de toekomst, is niet verzonnen om de stamboeken rijker te maken. Het probleem is vooral dat de stamboeken eigenlijk bij het grootste aantal van de dieren niet op de hoogte is, van wie het dier op dit moment is en waar deze gestalt is.
Wanneer zich een epidemie voordoet of er ontstaat droes zoals we pas geleden gehad hebben, kunnen de stamboeken dan als database fungeren om terug te traceren waar dieren geweest/gestald zijn. Dit kan dus erger voorkomen... Vooral wanneer bijvoorbeeld een dier naar het buitenland geexporteerd wordt en een ziekte meeneemt over de grens, kan er teruggetraceerd worden waar het vandaan komt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:37

Het onderscheid kan je heel goed zien als je weet wat je moet zien. Ik kijk erin en zie geen afstamming staan en weet meteen genoeg. Maar als je net wat minder weet, geen interesse voor fokkerij hebt.

Veel mensen weten helemaal niet wat papieren bij een paard inhouden.

Als test heb ik het net mijn man gevraagt. Weet jij wat de "papieren" van het paard zijn?
Antwoord: de eigendomspapieren, net zoiets als je auto papieren.
En wat zijn stamboekpapieren? Ja dat zal wel met het ras te maken hebben.

Ik leg het paspoort en het stamboekpapier op tafel en vraag welke is volgens jouw het stamboekpapier?

Hij wijst het paspoort aan.( tis een boekje niet waar?) Ja, dat zijn de papieren toch? het stamboekpapier leek hem een soort bijlage,....soort van overschijvingsding.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:33

Makkelijkst blijft gewoon om naar het rode omslagblad te kijken naar het logo wat er op staat..
Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die er geen idee van hebben, dat beweerde ik ook niet. Dat weet ik ook wel uit ervaring, maar bij ons valt het op zich met de vragen over dit onderwerp toch nog redelijk mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:19

Ik wist niet dat er 2 verschillende omslagen gebruikt werden, ik ben alleen bekend met het stamboekpaspoort.

Sammie schreef:

Naast het eerdergenoemde NAS, in ieder geval ook het NNFPS, het BNFPS en het NHS.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:21

@neon: ja dat is gelijk vanaf het begin gedaan, om dus de onderscheid te kunnen laten zien al aan de buitenkant zonder dat je hem hoeft open te slaan..