Hengstenadvies gevraagd voor een merrie v. Obelisk x Daimler

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

Hengstenadvies gevraagd voor een merrie v. Obelisk x Daimler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:39

Sinds kort hebben wij een merrie op stal staan die bedoeld is om mee te gaan fokken.

Even kort wat info
Afstamming: Obelisk x keur pres pref v. Daimler x keur pref v. Duc de Normandië
Stokmaat: 1.68
Niveau: ZZ-licht gestart

Deze merrie is opgenomen in het stamboek, is prok gekeurd, heeft de IBOP gehaald en heeft het prestatie predikaat. (aan de fokkers onder ons is het zinvol om met een dergelijke merrie nog eens naar de keuring te gaan om te kijken of ze sterwaardig is??)

De merrie beschikt over een vriendelijk en werkwillig karakter. Van mij mag ze nog iets meer maat en formaat hebben en zou de halsaanzet minder zwaar mogen zijn. Verder moet ik nog veel leren wat betreft fokkerij :j

Ik heb een lichte voorkeur voor Duitse hengsten, maar heb op dit moment nog geen hengst voor ogen.

Niet onbelangrijk: op dit moment is zij drachtig van de hengst Charmeur, dit wordt haar eerste veulen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd welke hengst jullie adviseren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:51

Mooie merrie! Ik denk dat ze niet het Prestatiepredikaat heeft maar het Sportpredikaat.
Ik denk dat Charmeur geen verkeerde keuze is.

Lante

Re: Hengstenadvies gevraagd voor een merrie v. Obelisk x Daimler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:43

Ik denk het ook, Charmeur lijkt me een goeie keuze. Ik zou even afwachten hoe dit veulen wordt, dan kan je kijken wat ze zelf door fokt. :) Ze heeft inderdaad het sportpredikaat als dit haar eertse veulen is, geen prestatiepredikaat (dat krijg je alleen als meerdere van haar nakomelingen bovengemiddeld blijken te presteren). :) Vraag eens na bij het KWPN wat haar punten waren op exterieur bij de stamboekopname/IBOP en wat de eventuele bemerkingen waren. Aan de hand van deze foto's kan ik niet beoordelen of het zinvol is haar nogmaals aan te bieden voor ster. :)

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:00

Dankje :-) Oeps klopt ze heeft idd het sportpredikaat, kan dit nu niet meer aanpassen.

Goed idee Lante om dat op te vragen, ik heb wel op de kwpn site gezocht naar keuringsuitslagen maar daar staat idd niks over het exterieur.

Uiteraard wachten we eerst het veulen af. Want ook wij vinden Charmeur een goede keuze die wel bij de merrie lijkt te passen. Maar het lijkt me goed om ook alvast na te denken over andere opties, omdat ik ook wel nieuwsgierig ben naar wat er bij haar past.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:01

Wil je dat de hengst in het KWPN ingeschreven staat??

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:29

Je doelt er daarmee op of het veulen een kwpn-papier kan krijgen? In dat geval ja.

In principe in ieder geval een hengst die door het kwpn wordt erkend.