Hengst Metall

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylanda

Hengst Metall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:39

Hoi!

Wij hebben een merrie die we misschien willen laten dekken door Metall dit jaar. Nu is mijn vraag aan jullie: Weet iemand op wat voor type merrie hij het beste past? En wat zijn de plus en min punten van de veulens? Alvast bedankt!!

lisch

Re: Hengst Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:57

wij hebben 2 veulens gehad van metall
1 in is nog in mijn bezit en staat in onderschrift!
ik ben erg tevreden over onze nafok van metall!!
bijde veulens enorm fijn en braaf in omgang. mooi model met goede verbindingen goed gebruikt van het achterbeen! hele goede galoppeerde! goede stap.
hij geeft lengte en goed achterbeen en fokt zowel dress als springpaarden!
wat voor merrie heb je?
mijn merries staan in mijn profiel veulens ook (halencia en halleandro)

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:53

Hoi Lisch!
Beide erg mooie veulens!!
Omze merrie is een Hannoveraanse merrie van 4 (wordt eerste veulen).
Ze is van Dancier uit een Staatspremiemerrie van Fabriano x Bolero x Graphit x Gotthard. Ze wordt nu beleerd en gaat in mei voor de keuring hier in Duitsland. We zoeken een hengst die het volgende geeft:
Sterk en snel achterbeen. Edel...dus niet grof fokt of nog meer paard aangezien onze merrie boven de 1.70 is en langgelijnt.Goed karakter . Onze merrie heeft een erg goede stap. Veel souplesse . Maat en een goed karakter. Ik zoek een hengst die ook in het Hann. Verband goedgekeurd is maar ik denk dat een NL se hengst goed past qua gangen. Ze is soms net iets traag. EN het moet een bewezen hengst zijn aangezien dit haar eerste veulen wordt. Voorstel welkom!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:56

nou je zou dan idd voor ferro bloed kunnen gaan!

metall fokt elegant langelijnd en geeft snel en krachtig achterbeen mee :j
klinkt alsof het goed zou passen!
ik ga er even over denken miss pb ik je nog wat door als me iets te binnen schiet :D

en misschien zijn er meer bokkers met opties!?
ander kun je fokadvies vragen hier > [EHK] Exterieur en Hengstenkeuze

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:36

Bedankt! Nog iemand iets over Metall? Wil graag zoveel mogelijk horen van mensen met ervaring met deze hengst!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:02

Metall fokt wel wat je zoekt maar je merrie moet een goede stap en voldoende souplesse hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:02

En hij kan ze wat ril geven..

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:00

Bedankt Elisa! Dat is nu net wat onze merrie wel heeft! Een goede stap En veel souplesse! En daarbij een super nuchter karakter! Zo te lezen moet dat eigenlijk passen?! Hoe is het met de galop? Las in het veulenrapport dat de veulens slecht galloperen...?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:40

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:44

Dat kun je wel zeggen ja! Maar misschien heeft jou merrie ook een hele goede galop die ze doorgegeven heeft?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:03

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:18

Volgens mij verbeterd ie de galop juist..maar ik kan me voorstellen dat als je er eentje hebt die heel strak is in de rug,of snel strak dat dat ten koste gaat van het ruggebruik in de galop.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:08

Afstammelingen 1998 (veulens)
Uniforme collectie veulens. Ze zijn goed ontwikkeld, staan ruim voldoende in het rechthoeksmodel en hebben veel uitstraling.
Het hoofd is sprekend. De nek en de hals hebben een goede lengte. De hals komt soms wat diep weg, maar is ruim voldoende bespierd in de bovenlijn en wordt goed gedragen. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder is goed van lengte en ligging. De veulens vallen iets weg achter de schoft. De bespiering van de rug-lendenpartij is ruim voldoende. De hellende, goed gespierde croupe zou iets langer moeten zijn. De goed ontwikkelde broekspier zou wat langer moeten doorlopen. Het voorbeen heeft een goede lengte, maar is soms wat strak. Het achterbeen is gebogen. De stap heeft voldoende ruimte en souplesse. De veulens draven actief en met een goede houding. Het voorbeen wordt goed gebruikt, het achterbeen wordt voldoende onder de massa geplaatst. De veulens galopperen niet gemakkelijk aan. Ze zijn in galop gespannen.

dit komt dus door de spanning zoals ik zei had halencia dat ook (alleen bij enge dingen ect.) halleandro heeft hier geen last van en blijft makkelijk aan en galopperen :j
naar mijn weten geeft hij een prima galoppade mee hoor!

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:40

Wat ik veel gezien heb met deze familie is dat er gruwelijk mooie en goede paarden uit komen met erg veel potentie en swing. Waar je wel om moet denken is dat uit mijn ervaring het ook vaak lastige paarden zijn om te rijden. Ze zijn vaak heet en hebben een sterke wil. Mocht je dit aankunnen dan kan je een geweldig paard eruit krijgen, het zijn dan ook vaak paarden die voor je door het vuur gaan als je ze voor je hebt gewonnen.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen en ik wil wel zeggen dat dit mijn ervaringen zijn.

fleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:16

ik rij op een Metall merrie, hele lieve merrie, SGW M en dressuur er nu l1 mee.. heeeeel fijn paard!