Mijn paard op de hengstenkeuring? Hoe, wat, waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Henrieke_

Mijn paard op de hengstenkeuring? Hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:08

Hallo Allemaal,

Hopelijk staat mijn vraag hier goed, en kunnen jullie mij helpen :)

Ik heb een 1,5 jarige hengst genaamd Get me Spartacus x Karandasj. Hij is ontzettend lief, en leert snel.
Ik ben erg benieuwd hoe ver hij het zal schoppen met bijv. hengstenkeuringen.
En misschien zelfs wel als dekhengst?? (wie weet), maar wat moet ik hier allemaal voor regelen? En hoe kom ik op deze keuringen?

Graag hoor ik van jullie!

Liefs, Henrieke

Nicole288

Re: Mijn paard op de hengstenkeuring? Hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:32

EHK is voor exterieurbeoordelingen en adviezen over welke hengst bij welke merrie past. Jouw topic gaat over keuringen en hoe je daar op voor te bereiden, ik verplaats je topic daarom naar Fokkerij Algemeen

EHK -> F-AM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:17

Eerst maar eens sparen :Y)
Traject kost zo'n 10.000 euro schat ik
En lid worden van het kwpn, staat alles in het stamboekblad.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:31

Je kunt op de site van het KWPN al veel informatie vinden over de hengstenkeuring, maar als je lid bent van het KWPN kun je ook de inspecteur in jouw regio eens vragen langs te komen en hem naar je paard te laten kijken. Hij kan je zeker vertellen welke weg je moet bewandelen om op de hengstenkeuring te komen, maar kan je ook adviseren of het wel zin heeft om dit traject in te gaan.
Zelf heb ik geen ervaring met hengsten voor de keuring klaar te maken, maar ik weet wel dat het vaak het beste is om je paard door een ervaren iemand/stal te laten klaarmaken en voor te brengen. Dit loopt gelijk al aardig in de papieren, maar dan heb je wel meer kans dat je paard verder komt dan de 1e bezichtiging.
Volgens mij worden er voor de 1e bezichtiging wel zo'n 600 hengsten aangeboden, waarvan er maar weinig (ca. 100??) doorgaan. Na de 1e volgt nog een 2e en een 3e bezichtiging.
Overigens moet je paard ook nog goed zijn op de rontgenfoto's, dus dat is ook iets wat je van te voren zelf zou kunnen laten doen.
Succes, mocht je het traject ingaan!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:43

Bij een veulen moet je naadt de bouw en beweging eerst de afstamming van het veulen meenemen om te kijken of het uberhaupt interessant is om hem aan te bieden.

Zoals Janneke aangeeft is het een kostbaar traject. Ook de voorbereiding naar de eerste bezichteging is duur omdat je hem, zeker als je zelf nog geen ervaring hebt op dit vlak, door een vakman/vrouw laat klaar maken.

Als je naar de afstamming kijkt vooral ook naar de moederlijn kijken. Ze zien graag predikaten als Ster, keur,elite en prestatie achter de naam van de merries staan.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:39

TS had alleen hengstenkeuring staan, die heb je ook bij andere stamboeken, dus kan ze ook doen, mogelijk wat minder kosten, zoals nrps, aes etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:36

Ja dat klopt zeker. Op grond van afstamming dacht ik inderdaad aan KWPN.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:09

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:37

Als hij anderhalf is, tijd om eens foto's te laten nemen van de benen.

Kijk daarna eens naar de keuring van zangersheide.
Hier kan je vroeg komen (keuren op vrijspringen), is niet zo kostelijk.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:06

Dank voor alle tips! Ga me er eens in verdiepen!
Wil inderdaad graag bij het KWPN.

Wat vinden jullie van de afstamming?

Groetjes, Henrieke

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:17

Mijn advies, niet doen. Je gooit je geld letterlijk weg en de kans is miniem dat je paard gekeurd wordt. Vorig jaar heb ik meegeholpen met 10 hengsten keuringsklaar te maken voor een prof. stal. Geweldige paarden, geweldige papieren. Uiteindelijk is er geen een kwpn goedgekeurd.. Eentje is uiteindelijk via de achterdeur oldenburg goedgekeurd, maar dar was ook net op het randje..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:29

Het is natuurlijk leuk om een goedgekeurde hengst te hebben ....
Maar...
Zoals gezegd bij kwpn ben je voor het verrichtingsonderzoek al zeker 7000,- kwijt en kunnen ze hem op laatste bezichtiging eruit gooien weg geld. Het hele traject zal zo'n 10000,- kosten als hij goedgekeurd word.
Vergeet niet dat de kans enorm klein is, er worden zo'n 300 hengsten aangeboden, dit is dus al selectie materiaal want veel is er thuis gebleven! Hier worden er in totaal ongeveer 20 van goedgekeurd.

Als hij dan goedgekeurd is, ben jij denk ik geen prof hengstenhouder dus krijg je die ellende, hengst moet dekken, hengst moet presteren in de sport (anders zijn ze hem zo vergeten).

Kortom heel leuk (zou best een ggk hengst willen fokken) maar zelf aan keuringen beginnen vind ik zonde geld :+ zeker bij kwpn.
En uiteindelijk als je zelf sportpaard wil heb je er meer last van dan plezier. En rijk word je er ook niet van ;).

+beetje "naam" in de paardenwereld kan ook geen kwaad ;).

Als je het alsnog zou willen moet je hem nu fotograferen en 100% goed zijn.
Een proffesioneel iemand erbij halen die hem kan beoordelen qua exterieur, lieve ogen en mooi hoofd is niet het enige waar ze naar kijken ;). En dan uiteindelijk keuringsklaar maken enz enz.
Qua papier leuk paard, zou er zelf niet mee dekken als hij ggk zou zijn.
(Moederlijn te weinig gedaan in de sport, en spartacus ben ik niet zo kapot van)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:32

Ik zou eerst eens overleggen met een regioinspecteur van het KWPN. Dat is kosteloos en geeft een goede indicatie van je mogelijkheden.
Geld weggooien, ligt eraan... Stel je hebt hem dadelijk op de 1e bezichtiging en hij laat zich goed zien, dan kan er best vraag naar komen terwijl hij toch niet verder mag in het selectietraject.
Anders gezegt; het kan een mooie mogelijkheid zijn om hem in de 'etalage' te zetten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:40

En voor de moeder van de hengst kan het waardevol zijn. Stel hij krijgt een sterpredikaat of mag door naar de 2e bez. dan telt dat meer voor het verkrijgen van een predikaat voor de moeder.
Maar zelf heb je daar niet zo veel aan.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:18

Hartstikke bedankt voor al dit goede advies! Hier heb ik echt wat aan.

NatasjavE: De moeder rijd ik zelf ook, dus dat zou natuurlijk dan wel een voordeel zijn.

Nogmaals ik denk er goed over na. Zal bekenden eens vragen om een eerlijk advies. Wat zouden zij doen.
Ik wist niet dat er zoveel geld in omgaat. En stel, hij wordt inderdaad afgekeurd en ik heb al 7000 tot 10000 euro aan kosten, dan is het inderdaad zo zonde geld.. Kijk als ik nou een geldboompje had :)
Hihhi.

Jullie horen van mij!
Super bedankt voor deze info!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:58

wij hebben gekeurde hengst in België, zelf gefokt.

Maar we hadden al afspraken met de HH toen het veulen pas geboren was, toen die röntgologisch gekeurd werd op bijna 2 jaar. Op 2,5 is hij dan bij HH gegaan die hem keuringsklaar gemaakt heeft.
Ze doen dit dus niet voor niets, of je laat hen een deel "inkopen" in je hengst. Als deze echt potentieel heeft, zien ze zoiets zitten.

Als je hem echter zelf wil houden voor de sport, zou ik er helemaal niet aan beginnen! Castreren die handel, en lekker van genieten.