Stal in schuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happy98

Stal in schuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:31

Hoi, heeft iemand ook ervaring met een shetlander is de schuur? En gaat dat dan niet stinken?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:34

Als je niet uitmest wel :+

Nee gekheid, maar hoop toch niet dat dit een poging is om je ouders over te halen een shet in een te kleine achtertuin te gaan houden met de schuur als stal?

Anoniem

Re: Stal in schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:35

Waarom zou je een shetlander in de schuur willen...

happy98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:38

Wij hebben een super grote tuin, en we zijn van plan om 2 Shetlanders te kopen, en die staan dan het hele jaar door buiten. En als het slecht weer is kunnen ze dan binnen staan

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:38

Ik heb twaalf jaar geleden mijn shet na het afspenen in de schuur gezet. Ging dagelijks met hem wandelen. Stal van mijn paard was dichtbij. Daar wandelde ik dan naartoe en terwijl ik aan het rijden was, mocht hij even in de wei lopen. En dan weer terug wandelen. Helaas brak toen ook de MKZ uit, want het niet makkelijker maakte. Na een half jaartje is ie toen de wei op gegaan bij een vriendin.

Nee, ideaal was het niet en zou het zo ook niet opnieuw doen. Shet heb ik nog steeds

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:39

hmm, een schuur moet ik denken dat je een shetlander tussen een paar fietsen zet? Paarden in een schuur houden (dan wel in een stal) gaat niet stinken als je alles netjes schoonhoud. Maar er kan wel een urine lucht gaan hangen als je uitmest en opengooit.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:40

happy98 schreef:
Wij hebben een super grote tuin, en we zijn van plan om 2 Shetlanders te kopen, en die staan dan het hele jaar door buiten. En als het slecht weer is kunnen ze dan binnen staan

Dan zou het wel kunnen. Ik kon die van mij thuis niet buiten laten lopen.

Goed uitmesten, ook de wei/tuin, dan geef je het minste overlast voor de buurt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:40

Hoe groot is je tuin dan?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:41

Bedenk wel dat dat helemaal niet zomaar mag.. Een pony in de tuin..
Woon je gewoon in een woonwijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:41

Hoe groot is jullie 'super grote tuin' ? En hoe groot is de schuur, wat staat er allemaal in ? En staan je ouders achter jouw plan, en de buren en de gemeente ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:42

Mirranda schreef:
Als je niet uitmest wel :+

Nee gekheid, maar hoop toch niet dat dit een poging is om je ouders over te halen een shet in een te kleine achtertuin te gaan houden met de schuur als stal?

Ik vrees van wel........
[YRT] Ouder overhalen

Al had TS het in dat topic nog over een 'goedkope manege' als stalling.

TS: besef je dat elk dier bepaalde basisbehoeften nodig heeft, nog naast enkel eten, drinken en medische zorg.
Paarden zijn kuddedieren, is dus erg slecht voor ze om alleen te staan en ze hebben ook veel beweging nodig en de mogelijkheid om gewoon lekker hun benen te kunnen strekken en te rennen. Dat kan niet in een achtertuintje met een schuur als stalling. Of je moet een méga achtertuin hebben.
En waarom een Shet? Omdat die 'goedkoper' zouden zijn? Realiseer je je wel dat je hoogstwaarschijnlijk toch echt te groot en te zwaar zal zijn om nog op een Shet te rijden?

Heb je er geen geld en geen ruimte/middelen voor, laat die eigen pony dan gewoon zitten en zoek een leuk verzorgpaardje. Heb je ook nog eens vaak alleen de 'lusten' en niet de 'lasten'. Onderschat het hebben van een eigen pony niet, helemaal als je ze aan huis hebt staan of een weiland huurt.
Ik heb hier 2 shets en 1 Welsh A, ik doe álles zelf, heb ze nagenoeg aan huis staan (achter in de straat, op nog geen 2 min. loopafstand), een weiland met schuilstal en paddock. Ik ben nu toch wel ruim 1,5 tot 2 uur per dag bezig met uitmesten, voeren, water bijvullen, omheining controleren, etc. etc. en dan heb ik nog niets met de pony's zelf gedaan, niets qua poetsen of trainen.
En ja, óók als het regent, sneeuwt of als het koud is, moet je er toch mee bezig. Ik kom vaak wel 3x per dag op de wei, ook s'avonds nog.

Ook al wil je nog zo graag een eigen pony, denk eerst eens even heel goed na, of je hem wel kan bieden wat hij nodig heeft. Alleen wat liefde, water en voer is echt niet voldoende........

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:44

Het hangt er vanaf waar de schuur is, en waar de tuin is.
Als het in een woonwijk is, kan het al sowieso niet.
Maar je hebt dus ondertussen je ouders overgehaald, zo te lezen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:45

Knap dat ze haar ouders over heeft gehaald als ze zeggen dat ze het geld er niet voor hebben...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:48

mika11 schreef:
Het hangt er vanaf waar de schuur is, en waar de tuin is.
Als het in een woonwijk is, kan het al sowieso niet.
Maar je hebt dus ondertussen je ouders overgehaald, zo te lezen. :D

Mwoah, ligt ook aan de APV. Tenminste, of het mág.
Maar of je het zelf ook zou moeten willen in een woonwijk binnen de bebouwde kom en met name of je buren daar zo blij van worden, dat betwijfel ik ja.....

TS: waar zou je de mest dan laten? Stal etc., paddock en wei moeten ook uitgemest en ja, waar laat je die mest dan? Mesthoop maken? In de tuin dus? Zullen de buren blij mee zijn, met die stankoverlast en voornamelijk in de zomer ook flinke vliegenoverlast......

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:55

Bij ons staan de pony's ook "midden" in het dorp (aan de achterkant vrijstaand) in de garage. Hiervoor hebben we speciaal 2 stalletjes neergezet. Maar mijn pony's lopen 's winters overdag buiten en in de zomer komen ze helemaal niet binnen. Dan lopen ze lekker buiten in onze "tuin" van meer dan een halve hectare groot. En dat is al niet ideaal, want ze lopen op dit moment tot aan hun enkels in de modder. Je zult dus voor in de winter een paddock moeten hebben en in de zomer nog genoeg gras hebben staan om de pony's een hele zomer te laten grazen.
Daarnaast zit je inderdaad met de mest. Wij kunnen dit gelukkig kwijt op de mesthoop bij iemand die een paar honderd meter verderop woont, maar hier brengen we dus iedere volle kruiwagen naar toe. We hebben gelukkig een goede band met onze buren en die zeggen geen last te hebben van stank (die zijn alleen maar blij dat de muizen vanuit hun garage naar de onze verhuist zijn :-P).
Het is heel erg leuk, pony's bij je thuis, maar er zijn een hoop dingen om rekening mee te houden (en geloof me, al denk je dat je aan alles gedacht heb, je loopt altijd wel weer ergens tegenaan...)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:58

TS: hoe ga je dat doen als jullie op vakantie gaan?