Belgisch trekpaard geen geschikt rijpaard voor iedereen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Belgisch trekpaard geen geschikt rijpaard voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:08

Hey iedereen,

ik heb onlangs een erg leuk paard te koop zien staan, en na lang nadenken overweeg ik om het te kopen. Hier hoef ik ook geen opmerkingen over, ik heb al een paard en weet welke verantwoordelijkheid dit met zich meebrengt.
Maar nu mijn vraag. Ik heb het voor koudbloeden, hun rustige gedrag en over het algemeen struise bouw spreekt me erg aan. En Friezen vind ik al helemaal geweldig. Het paard dat ik te koop heb zien staan is een kruising van een fries met een belgisch trekpaard. Het is een merrie die nu 2,5 is, en 1,60m meet is. Ze heeft meer de bouw van een fries dan van een boerenpaard, gewoon wat struiser. Ik wil haar kopen, maar pas als ze 4 jaar is beginnen met zadelgewenning.
Nu zei iemand me vandaag dat zo'n paard veel te groot en te sterk is voor mij. Ikzelf ben 1m65 groot en weeg 55 kilo. Toen ik hem uitlegde dat het paard maar 1,60m groot is zei hij dat dit nog wel zal veranderen. Dat dit paard nog veel zal groeien, en ook in de breedte zal toenemen, en dat ik beter een gewone fries zou kopen.

Wat is de mening van mensen die zelf een boerenpaard hebben (om erop te rijden, dus niet om het voor de koets te spannen)?

Alvast bedankt!

F_T

Re: Belgisch trekpaard geen geschikt rijpaard voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:11

Je kunt een paard niet de baas door jouw gewicht. Dat red ik ook niet bij mijn Lusitano. Dus daar zie ik geen probleem in.

Als het paardje bedoeld is om gewoon lekker en leuk recreatief mee te gaan rijden, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Het kan wel wat breder zijn, dus of dat voor jou prettig is om op te zitten voor langere ritten, dat weet ik niet.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:13

Ik heb zelf geen boerenpaard, maar 1 ding weet ik wel. Als je paard respect heeft voor jou, en jij bent een duidelijke en consequente leider dan maakt het niet uit hoe groot of zwaar het paard is, dan zul je haar de baas kunnen zijn ondanks je eigen lengte en gewicht.
Dat is een kwestie van opvoeden, duidelijk zijn en grenzen stellen. Maar ook van vertrouwen.
Er staat een verhaal van een bokker en haar trekpaard Kim, wie weet interessant voor je om te lezen.

[EJL-ITP] Het levensverhaal van mijn koudbloed Kim en mij!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:14

ik heb zelf twee "boerepaarden", of m specifieker te zijn, beide zijn belgische trekpaarden
moeder en dochter.
ik heb nog nooit zon leuke karakters onder mijn kont gehad.
ze zijn vrij koel in de kop, maar er kan wanneer nodig genoeg pit in zitten, mijn oudste rij ik dressuurmatig en raken wel parcoursje rond van 70 (springles om de twee weken), de jongste ben ik westernmatig aan het inrijden.
Vergis je niet in hun "rustige" karakter, vele belgjes zijn ver van zo rustig als ze lijken eenmaal ze op dreef zijn.

kwa grootte: met een goede opvoeding kun je er alles mee, zijn op de pinken te rijden.
Als die opvoeding ontbreekt heb je wel een probleem.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:15

Hm, paard is 2,5 dus zal zeker nog groeien, maar ik hou mijn gewone doorsnee paard (Noah ;) ) ook niet als die op hol slaat, dan win ik het waarschijnlijk zelfs niet van een shetlander :') Dus dat vind ik maar een raar argument :)

Hier op bokt zijn verschillende mensen die een trekpaard als rijpaard gebruiken, maar kan zo direct niet op namen komen. Alles staat of valt met de opvoeding :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:16

Afbeelding
geschikt als rijpaard hoor :D

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:19

Nou het zit wat breder en het voelt wel anders maar ze zijn prima te rijden :j
Iemand die ik ken heeft zo'n paardje en die is mega braaf te rijden onder het zadel het probleem is meer het naar de stal/weide brengen als hij rent dan rent die het halstertouw wordt dan zo hard uit der handen getrokken dat als dit meerdere keren gebeurt de blaren op haar hand staan :n
Verder was het gewoon moeilijk om een goedpassend zadel en een hoofdstel te vinden ze hebben ze volledig op maat moeten maken en dat koste wel wat :s voor de rest voelt die meer fries dan trekpaard en die gooien dus wat hoger op :)
Je moet wel stevig in je schoenen staan (het paardje had bij de vorige eigenaars niet geleerd netjes mee te lopen) dus corectiehalster en handschoenen :/ maarja onder het rijden zijn ze gewoon zoals ieder ander paard al is het me opgevallen dat ze soms wat moeilijker aan te drijven zijn voor de rest kan je er gawoon alles mee ook springen ,crossen,dressuur en buitenritten

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:21

Als een shetlander wil, is die ook sterker. Het gaat helemaal niet om kracht, bijna alle paarden kunnen sterker zijn dan mensen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:23

Ik heb een stalgenootje met een kruizing fries x belg :) Het is een ruin, en is 6 jaar als ik het goed heb. Hij is dacht ik 1.57m. Middelste op de foto:
Afbeelding

Het is een heerlijk lief knuffeldier, maar rijden in de bak vind hij niets. Zijn eigenaresse rijd dan ook voornamelijk vele kilometers buiten. Hij zal best sterk zijn, maar zijn eigenaresse (die ook niet zwaar te noemen is), heeft hem super opgevoed. Hij zal niet zomaar met haar (of ons) aan de haal gaan. Dus opvoeding is wel belangrijk!

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:26

Ja weet ik, mijn oudje kan me nu ook nog omver trekken als ze dat wil ;)
Ik denk wel dat ik sterk genoeg in mijn schoenen sta, dat is het probleem niet zozeer. Maar de gedachte dat min paard zo enorm kan worden zo'n garnaalvisserspaard schrikt me toch wat af :D
Ik zou veel aan clickertraining doen, en een relatie van respect opbouwen, ik weet dat elk paard sterker is dan een mens. Ik vraag me gewoon af, kan ze, ook al heeft ze nu meer de bouw van een fries, toch nog uitgroeien tot een heus boerenpaard?

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:27

Angeliekje schreef:
Ik heb een stalgenootje met een kruizing fries x belg :) Het is een ruin, en is 6 jaar als ik het goed heb. Hij is dacht ik 1.57m. Middelste op de foto:
[ Afbeelding ]

Het is een heerlijk lief knuffeldier, maar rijden in de bak vind hij niets. Zijn eigenaresse rijd dan ook voornamelijk vele kilometers buiten. Hij zal best sterk zijn, maar zijn eigenaresse (die ook niet zwaar te noemen is), heeft hem super opgevoed. Hij zal niet zomaar met haar (of ons) aan de haal gaan. Dus opvoeding is wel belangrijk!

Moest ik zeker zijn dat deze merrie ook redelijk 'klein' blijft, dan zou ik ook niet twijfelen :) Mijn paard is zelf absoluut geen knuffelaar, dus nu wil ik echt een paard dat ik helemaal kan vertroetelen *\o/*

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:29

Solleke_Noah schreef:
Hm, paard is 2,5 dus zal zeker nog groeien, maar ik hou mijn gewone doorsnee paard (Noah ;) ) ook niet als die op hol slaat, dan win ik het waarschijnlijk zelfs niet van een shetlander :') Dus dat vind ik maar een raar argument :)

Hier op bokt zijn verschillende mensen die een trekpaard als rijpaard gebruiken, maar kan zo direct niet op namen komen. Alles staat of valt met de opvoeding :)

Sol: moet jij niet studeren? :D
Ji hebt haar ook al op foto gezien hé, dus je weet over welk paard ik het heb ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:31

Vang: jawel :') inderdaad, ik zou het juist leuk vinden als ze boerenpaardtrekjes/afmetingen krijgt, maar ik ben dan ook totaal niet voor friezen :) ik denk echt dat het afhangt van opvoeding, als je je daarin onzeker voelt worden, kan je ook begeleiding zoeken ivm opleren.

edit: je hebt je paswoord teruggevonden! Mijn fototopic staat nog in mn onderschrift ^^

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:34

Maar ik denk wel dat ik een boerenpaard 'aankan' hoor, ik weet alleen niet of ik wel een paard met zulke afmetingen WIL :o . Ik vind boerenpaarden prachtig, maar mijn eigen paard mag toch wat kleiner zijn hoor ;-) Jammeer dat ik hier geen foto mag plaatsen, anders konden jullie zeggen of ze volgens jullie nog veel gaat groeien ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:36

Misschien mag een foto in link wel? (geen idee eigenlijk). Haha, ok, op die manier, ik zou juist zeggen hoe groter hoe beter, maar da's ieder z'n eigen smaak he :)

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:43

Heb zelf ook een kruising 75% fries x 25% belgisch trekpaard. Super paard!
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:50

Het belangrijkste is en blijft altijd consequent zijn. Geen een paard mag ooit ontdekken dat 'ie sterker is dan ons.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:59

Gypsy schreef:
Geen een paard mag ooit ontdekken dat 'ie sterker is dan ons.

Haha zo klinkt het echt als ons grote mensen geheim :P

ontopic: zoals iedereen al zegt is de opvoeding gewoon ontzettend belangrijk! heb jij een paard dat jou respecteert of het nou een shet of ene boerenbelg of een weetikveelwatje is, zonder respect zijn ze allemaal gevaarlijk.
dus opvoeden en je hebt geen problemen :Y)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:40

Ik had een Belgisch Trekpaard van ruim 1,87 groot (nog niet uitgegroeid). Ben zelf maar 1,56 m groot en weeg 52 kg. Zijn hoofd was zowat even lang als mijn benen + bovenlichaam :P
Heb hem gekocht toen hij 5 maanden oud was. Zelf ingereden en al. Helaas heb ik hem moeten verkopen toen hij 4 jaar oud was, omdat hij inderdaad te groot voor me was geworden.
Alles gaat goed, totdat ze gaan uitproberen. Inrijden en alles eromheen is altijd prima gegaan. Totdat hij ging puberen. Mijn voeten kwamen net onder het zweetblad vandaan. Hoe wil je dan nog corrigeren en de goede hulpen geven?

Ik raad het je niet aan. Het paard is nu al 1,60m groot. En die groeit nog wel even door. Je kan nog zoveel clickertraining doen als je wilt, ze kunnen zo lief zijn, je zult toch goed de hulpen moeten kunnen geven als je erop zit.
En geloof me, ze gaan je uitproberen. Daar kom je niet onderuit. En hoe ga je dat dan oplossen?

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:50

@ Horsetopshop: als we eerlijk zijn was jouw paard wel erg groot, en jij wel erg klein.
Als je vergelijkt, de mijne is 1.65 (en de jongste 1.63 maar pas 3), en ik ben 1.73
dan krijg je dit beeld :
http://www.mijnalbum.nl/Album=NEBAVGN8

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:51

Maar TS is 1,65m groot en het paard met 2,5 jaar oud al 1,60m schofthoogte. Dat gaat een bakbeest worden.
Trekpaarden groeien in de hoogte door tot +/- 5 jaar oud. Daarna nog in de breedte. Friezen groeien ook lang door.

Edit: Erg gaaf paard Duhelo

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:55

Dankje :D

de mijne was met 2.5 ook al 1.60 hoor, nu is ze maar een 5 tal cm meer gegroeid (verwacht wel nog groei)
maar had er idd overheen gelezen dat ts "maar" 1.65 is. nu, kruising met fries zal wss geen zon dikkerdje worden als dit:
Afbeelding (links mina, rechts dochter nitsa)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:00

Ik denk inderdaad dat het paard niet zo erg breed zal gaan worden. Dat scheelt alweer.
Denk alleen dat de pubertijd een probleem zal gaan worden met rijden. Ik moet toegeven dat het voorbeeld van Bries en mij wel extreem is, maar ik ben er een beetje huiverig voor geworden.

In principe moet het rijden zelf geen probleem zijn denk ik tot de pubertijd.
Heb nog een foto van een mega-belg waar ik de ringsteekwedstrijden op reed. Deze was ook gigantisch. Maar al 8 jaar oud en de pubertijd al gehad. Dus dat was geen probleem. Omdat hij gewoon luisterde.
Zal de foto even opzoeken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:03

ik denk dat het meer afhankelijk is van de ervaring met paarden van de TS, dan van haar lengte en gewicht.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:04