Miskraam 1,5 jarige shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke_Mandy

Miskraam 1,5 jarige shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:02

:wave:

Ik heb even een vraagje voor jullie. Ik hoop dat er iemand is die er antwoord op kan geven.
Ik hoop dat het topic goed staat!

Mijn beste vriendin heeft op haar verjaardag een shetlander merrie gekregen, geboren in mei 2011. Bij de vorige eigenaar heeft ze bij een paar hengsten ingestaan en is ze dus blijkbaar gedekt. We hadden al een klein vermoeden dat het kon zijn gebeurd, maar er is geen DA bij geweest en we hadden er dan vooral rekening mee gehouden dat het dan vast in het voorjaar zou komen.
In oktober had ik afgesproken met de vriendin bij haar thuis. Ik zet mijn fiets neer, en ze roept me helemaal in paniek dat ik MOET kijken. Tess, de pony, stond helemaal vies van de blubber in de tuin. De pony's hebben een uitloop en een stal, dus vandaar de blubber. In de stal lag een soort van klein beestje, ik ben me dood geschrokken. Je zag 4 beentjes, hoofdje, oogje, een staartwortel. Het was iets groter dan 2 handen samen denk ik. Het was een miskraam, arme pony! Gelukkig lag even verderop in de stal de nageboorte, dat was er in ieder geval uit.
Naar ons idee heeft Tess er geen last van, maar we weten niet of ze er in de toekomst problemen mee gaat krijgen. Zou het misschien kunnen zijn dat ze een trauma ergens aan houd, dat door haar groei en drachtigheid haar buik anders is gegroeid(heel vreemd, maar zou dat uberhaupt kunnen?), dat ze er later gewoon last van heeft.

Bedankt voor het lezen van het verhaal, en ik hoop dat er reacties komen!

Groetjes Nynke

tamary

Re: Miskraam 1,5 jarige shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:03

Bel de DA en laat haar nakijken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:23

Begrijp ik goed dat dit in oktober vorig jaar is gebeurd? De pony heeft nu toch nergens last van? Als dat wel het geval is dan zou ik de VA raadplegen. Ik maak uit je post op dat je bang bent voor een trauma n.a.v. de miskraam. Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Mijn shet heeft een paar jaar geleden een 7 maanden oud veulen dood ter wereld gebracht. We hebben haar afscheid laten nemen en daarna het veulen weggehaald. Ze heeft er niets aan overgehouden. Inmiddels is ze vorig jaar bevallen van een gezond hengstveulen. Ik denk dat paarden hier niet te lang bij stilstaan. De emoties van paarden verschillen nogal t.o.v. mensen.

Maraa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:28

ah wat zielig!!
ik zou ook even de DA bellen en idd laten na kijken je weet het nooit!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:31

Ik vraag me af waarom de dierenarts gebeld moet worden als de miskraam in oktober 2012 heeft plaatsgevonden. :?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:34

Yinnar schreef:
Ik vraag me af waarom de dierenarts gebeld moet worden als de miskraam in oktober 2012 heeft plaatsgevonden. :?

Ik vraag me af waarom er toen geen dierenarts gebeld is

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:35

Killed schreef:
Yinnar schreef:

Daar heb je wel een goed punt! Is dat niet toen gebeurd TS?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:36

Ik denk dat de pony eerder iets aan een gezond veulen overgehouden had als aan deze miskraam. Maar ben erg verbaasd dat je dat nu pas zegt/vraagt. Ik hoop dat je de nageboorte op zijn minst goed heb nagekeken en dat de ex mams in spe geen korts heeft gehad ed.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 03:01

niemand die zich afvraagt waarom een jaarling merrie tussen de hengsten laten lopen ?!
Zou in ieder geval de merrie laten onderzoeken voor als er eventueel later een veulen gewild word en voor haar eigen gezondheid :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:54

F-AM --> KS

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:58

Eleio schreef:
niemand die zich afvraagt waarom een jaarling merrie tussen de hengsten laten lopen ?!
Zou in ieder geval de merrie laten onderzoeken voor als er eventueel later een veulen gewild word en voor haar eigen gezondheid :)

De pony staat niet bij de vriendin van TS tussen de hengsten. Bij de vorige eigenaar stond ze tussen de hengsten. Waarom wordt er zo slecht gelezen?

Zoals in de OP staat heeft de merrie in oktober 2012 een miskraam gehad en mankeert nu 2-3 maanden later niets. Waarom zou je dan een VA laten komen? TS vraagt of de pony een trauma kan hebben opgelopen door de miskraam.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:02

Als de pony buiten stond en haar miskraam/veulen in de stal heeft achtergelaten, kun je er naar mijn weten vanuit gaan dat ze het geaccepteerd heeft, anders gaan ze er niet van weg. Een trauma zou ik dus niet bang voor zijn. Als ze nu verder gezond is, zou ik dan ook de dierenarts niet laten komen. Wil je in de toekomst een veulen fokken dan kun je overwegen of haar van te voren even te laten checken.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:05

Misschien hard om te zeggen, maar het is misschien ook wel beter dat ze een miskraam heeft gehad... Ze is zelf nog niet eens volgroeid en het zou een groot risico geweest zijn als zij een veulen zou moeten krijgen... Natuurlijk hoeft het niet altijd mis te gaan, maar toch. Ik zou het wel sneu vinden voor zo'n kleintje om een veulen te moeten werpen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:32

Grote kans dat ze juist ook daarom een miskraam heeft gehad, als het lichaam er niet klaar voor is kan het een vrucht afstoten. En inderdaad, misschien maar beter dan op zo'n jonge leeftijd al een veulentje aan de voet te hebben.

Wel vraag ik mij inderdaad ook af waarom er destijds geen DA bij is geweest. Om er nu nog een DA bij te halen vanwege de miskraam heeft weinig zin meer, maar mocht ze vreemde klachten hebben zou ik het sowieso wel doen en de DA goed uitleggen wat er allemaal gebeurd is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:37

Een DA kan ook niet veel doen.

Hooguit kontroleren of alles uit de baarmoeder is.
Meestal hebben de merries nergens last van.

Wil je de oorzaak van de miskraam weten dan moet de foetus opgestuurd worden naar Utrecht voor verder onderzoek en sectie.
De foetus bepaald of hij verworpen wordt.
Niet de merrie.

Hangt een aardig prijskaartje aan dat onderzoek te Utrecht.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:41

Dierenarts raadplegen. Vroeger had ik ook een shetje die veel te vroeg gedekt was, maar dan express, ik kwam ook zo'n ''ding'' tegen in haar stal, muren en alles volgeklad met bloed, echt geen fijn zicht..
Meteen ook dierenarts gebeld en hij heeft haar dan nagekeken of alles 'uit' haar was enzo, en dat was het ook :)
verder zou ik me er niet teveel druk in maken, ze was/is zelf nog niet eens een volgroeide pony, wat wil je dan dat ze een veulen op de wereld brengt..?

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:58

Hallo :)

tamary schreef:
Bel de DA en laat haar nakijken.

Maraa99 schreef:
ah wat zielig!!
ik zou ook even de DA bellen en idd laten na kijken je weet het nooit!

DA is eigenlijk niet nodig, we merken niet iets lichamelijks verkeerd aan haar. Maar als we merken dat er wel echt iets verkeerd gaat qua lichaam of als ze zich echt vreemd gaat gedragen komt de DA er denk ik wel bij. Maar dat is dan natuurlijk ook nog de keuze van de eigenaar.

Yinnar schreef:
Begrijp ik goed dat dit in oktober vorig jaar is gebeurd? De pony heeft nu toch nergens last van? Als dat wel het geval is dan zou ik de VA raadplegen. Ik maak uit je post op dat je bang bent voor een trauma n.a.v. de miskraam. Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Mijn shet heeft een paar jaar geleden een 7 maanden oud veulen dood ter wereld gebracht. We hebben haar afscheid laten nemen en daarna het veulen weggehaald. Ze heeft er niets aan overgehouden. Inmiddels is ze vorig jaar bevallen van een gezond hengstveulen. Ik denk dat paarden hier niet te lang bij stilstaan. De emoties van paarden verschillen nogal t.o.v. mensen.

Het was is oktober 2012(idd vorig jaar :+ ) Nu heeft ze er geen last van nee, ten minste niet zichtbaar. Ja, ik ben idd bang dat ze een trauma krijgt van de miskraam. Oh, ik ben blij om te horen dat jou pony iig geen trauma heeft! Als de emoties anders zijn zou het ook idd kunnen dat ze er geen last van heeft :)

Yinnar schreef:

Dat dacht ik eerst ook een beetje. Heb er een beetje over nagedacht, en denk toch dat het eigenlijk (nu nog) niet nodig is.

Killed schreef:
Yinnar schreef:

Omdat de nicht van eigenaar, heeft echt veel verstand van paarden, direct is gekomen. Ze heeft het bekeken, pony leek er geen last van te hebben, nageboorte was eruit. Er leek niks mis te zijn.

pipo schreef:
Ik denk dat de pony eerder iets aan een gezond veulen overgehouden had als aan deze miskraam. Maar ben erg verbaasd dat je dat nu pas zegt/vraagt. Ik hoop dat je de nageboorte op zijn minst goed heb nagekeken en dat de ex mams in spe geen korts heeft gehad ed.

Ja, als het een levend veulen was geweest was het nog erger geweest denk ik, pony zou dan denk ik 2 zijn. Dat is echt te jong om dan een veulen te hebben. Ik weet niet of de nageboorte is nagekeken, maar op het oog leek het er goed uit te zien. Pony is geloof ik wel getempratuurd, en dat was goed. :)

Eleio schreef:

Wij hebben er niet voor gezorgd dat de pony daar liep, dat was bij de vorige eigenaar. Wij zaten echt te twijfelen of ze drachtig was omdat wij dachten dat ze te jong was voor een veulen. Als er later misschien een veulentje word gefokt, dan word ze echt gecontroleerd!

petraaken schreef:
F-AM --> KS

Bedankt!

Yinnar schreef:
Eleio schreef:

De pony staat niet bij de vriendin van TS tussen de hengsten. Bij de vorige eigenaar stond ze tussen de hengsten. Waarom wordt er zo slecht gelezen?

Zoals in de OP staat heeft de merrie in oktober 2012 een miskraam gehad en mankeert nu 2-3 maanden later niets. Waarom zou je dan een VA laten komen? TS vraagt of de pony een trauma kan hebben opgelopen door de miskraam.

Idd :) Waarschijnlijk was dat niet helemaal goed gelezen, of begrepen. :)

Yessy schreef:
Als de pony buiten stond en haar miskraam/veulen in de stal heeft achtergelaten, kun je er naar mijn weten vanuit gaan dat ze het geaccepteerd heeft, anders gaan ze er niet van weg. Een trauma zou ik dus niet bang voor zijn. Als ze nu verder gezond is, zou ik dan ook de dierenarts niet laten komen. Wil je in de toekomst een veulen fokken dan kun je overwegen of haar van te voren even te laten checken.

Pony stond buiten toen we het vonden. Veulen en nageboorte lagen in de stal. Heel erg bedankt ook voor deze reactie, stelt me wel gerust?

Ingrid_92 schreef:
Misschien hard om te zeggen, maar het is misschien ook wel beter dat ze een miskraam heeft gehad... Ze is zelf nog niet eens volgroeid en het zou een groot risico geweest zijn als zij een veulen zou moeten krijgen... Natuurlijk hoeft het niet altijd mis te gaan, maar toch. Ik zou het wel sneu vinden voor zo'n kleintje om een veulen te moeten werpen.

Ben het helemaal met je eens, en ik vind het niet hard dat je dit zegt :)

Muzefee schreef:
Grote kans dat ze juist ook daarom een miskraam heeft gehad, als het lichaam er niet klaar voor is kan het een vrucht afstoten. En inderdaad, misschien maar beter dan op zo'n jonge leeftijd al een veulentje aan de voet te hebben.

Wel vraag ik mij inderdaad ook af waarom er destijds geen DA bij is geweest. Om er nu nog een DA bij te halen vanwege de miskraam heeft weinig zin meer, maar mocht ze vreemde klachten hebben zou ik het sowieso wel doen en de DA goed uitleggen wat er allemaal gebeurd is.

Heb ik al beantwoord bij een andere quote.
Ariebren schreef:

Wil je de oorzaak van de miskraam weten dan moet de foetus opgestuurd worden naar Utrecht voor verder onderzoek en sectie.
Niet de merrie.

Laten controleren gaat nu niet meer ;) Nageboorte is al weg.

LOLLYYwood schreef:
Dierenarts raadplegen. Vroeger had ik ook een shetje die veel te vroeg gedekt was, maar dan express, ik kwam ook zo'n ''ding'' tegen in haar stal, muren en alles volgeklad met bloed, echt geen fijn zicht..
Meteen ook dierenarts gebeld en hij heeft haar dan nagekeken of alles 'uit' haar was enzo, en dat was het ook :)
verder zou ik me er niet teveel druk in maken, ze was/is zelf nog niet eens een volgroeide pony, wat wil je dan dat ze een veulen op de wereld brengt..?

Gelukkig was hier geen bloed etc, alleen het beestje en de nageboorte. Verder heb ik al antwoord gegeven.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:36

jammer voor het veulen maar aangezien de pony pas 1,5 jaar oud is is het beter dat het gebeurd is.

merrie kan er geen trauma van hebben opgelopen,als ze gewoon gezond is en haarzelf is is er niks aan de hand.
je hoeft je dan ook geen zorgen te maken.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:47

Altijd naar om zo iets mee te maken maar wat er eerder ook al is gezegd moeder liep er vandaan dus denk dat een trauma niet zal komen.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:16

Als het veulen het wel had gered had Blaze misschien een cloon, als die wel van hem was dan.
maar helaas.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:04

Ariebren schreef:

Niet de merrie.

Ben ik het toch nog eens met je eens ;-)

Ik zou,indien de nageboorte eraf is gekomen, hiervoor ook geen da laten komen.
Indien de merrie de eerste 5 dagen na de miskraam geen koorts krijgt is er niets aan de hand, opvoelen van zo'n kleintje zou ik liever niet willen dus als dat niet noodzakelijk is, dan niet.