Inrichting geboortestal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaun93

Inrichting geboortestal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 14:36

Voor een schoolopdracht ben ik een fokplan aan het maken voor mijn Friese merrie. Hiervoor moet ik beschrijven hoe de geboortestal eruit moet komen te zien.
Verder ben ik al tegengekomen dat de stalgrootte 6 bij 4 meter een ideale afmeting is, je geen drinkbakken op de grond moet zetten ivm verdrinking van het veulen, de stal volledig uitgemest moet zijn en ontsmet.

Mijn gedachte was om hierbij dus ook camera's in de stal te plaatsen. Maar hebben jullie verder nog tips, informatie of goede sites waar dit duidelijk vermeld staat? :j

StalNollie

Re: Inrichting geboortestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:38

stro ipv vezel blijft allemaal zo plakken...
en eigenlijk het liefst geen hoeken maar dat is haast onmogelijk en niet haalbaar.
camera
geen hooinetten liefst gewoon hooi op de grond voeren...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:39

Ik heb nu 2 x van dichtbij mee gemaakt dat een veulen zich ophing (en dus stierf) in de box. Een keer aan de voerbak, en een keer in het hek. Veiligheid dus!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:41

de tralies afzetten doek of plank.. als ze bijv steigeren inderdaad

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 15:55

nou dit heb ik er vast bijgezet! Inderdaad goede tips. Verder nog meer tips toevallig? :)

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:05

Wij hebben op school voerbakken die je van buiten naar binnen kunt draaien....
daar gooi je voer in, draait de bak naar binnen en als het paard klaar is met eten draai je hem terug....om te voorkomen dat het veulen zich kan ophangen aan de voerbak of wonden krijgt ivm stoten enzo...
verder zou ik rubberen tegels op het beton leggen voor extra warmte...merrie en veulen zullen in een stal van 6 x 4 wel wat heen en weer slenteren en vaak is de stal dan zo omgewoeld dat ze wel eens op beton staan...
haken aan de buitenkant van de stal waar je halster met touw kan hangen zodat ze die niet om hoeven op stal ( wordt het veulen ook makker van als je elke dag zelf het halster om en af doet...
idd wat voor mij al gezegt is: absoluut geen hooinetten...leg het hooi op de grond zodat merrie en veulen daar kunnen eten
automatische waterbak ( geen emmers )

alles voor de veiligheid van jou merrie en haar veulen...

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:08

Wat ook belangrijk is dat de wanden aansluiten op de vloer. Dus dat de benen van het veulen ( en van de merrie) niet tussen de wand en vloer kunnen komen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:38

Wij hebben de wanden zo gemaakt dat de spijlen dichter bij elkaar staan. en 2 wanden als een deur open kunnen klappen.
Mocht de merrie ondersteuning nodig hebben klappen we de wanden weg. Waardoor meer werkruimte ontstaat.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 07:55

Beste geboorteplek is nog altijd de wei mits het weer het toelaat natuurlijk. Meest hygienisch en geen risico van vast komen te liggen. Uiteraard moet je ook dan zorgen dat je erbij bent als het veulen geboren wordt en de omheining evt. aanpassen.