Shet moet aankomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Shet moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:55

Mijn twee nieuwe shetjes zijn nog steeds te mager. Niet meer zoals toen ze aankwamen, maar nog steeds kun je de ruggengraat zeer goed voelen en zien.

Nu las ik in een ander topic over bietenpulp.
Kan ik dat ook proberen bij mijn shetjes? Geen idee of dat ook bij zulke sobere paardjes kan?

Evt nog andere tips?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:47

Ik zou toch eerst eens een DA er bij halen............

Edit:
Oh, heb nu in de gaten dat 'jij het weer bent', van je vorige topics.......... -O-
Is het je dan nog steeds niet duidelijk dat de beestjes waarschijnlijk wat mankeren en dat daar een hoop meer voor nodig is dan bokt een beetje om advies vragen?

DA bellen en laten komen, en pony's goed laten onderzoeken (bloedonderzoek!!!). Want die vraag of er al een DA bij was geweest heb ik in meer topics van jou gesteld, daar praatte je iedere keer overheen..........
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 31-12-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Re: Shet moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:49

Ontwormen ??

Goed hooi voeren ??

Zijn ze wat ouder, gebit in orde ??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:50

TS was heel stellig in vorige topic............ ze hadden geen wormen....................

tsja.......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:51

Kerstvakantie ??

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:55

Ontwormen, behandelen tegen luizen ! en onbeperkt een heel goede kwaliteit hooi geven ...

Mocht je toch iets bij willen voeren in de vorm van bietenpulp, pak dan liever een kompleet voer zoals de Seniores Priores van Subli ( Boerenbond, Welkoop ) .

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 23:57

Uit eerste onderzoek van DA die hier was, kwam dat ze geen wormen zouden hebben.
Bleef twijfelen omdat ze niet verder aankwamen en heb mijn oude DA laten komen.
Toen bleek dus dat ze dus wel wormen hadden.
Daar zijn ze nu dus voor behandeld. Twee keer nu.

Verder zijn ze gezond. Ze moeten nu alleen aan gaan komen. Vooral de jongste.
Vind het zo jammer dat je hier zo snel veroordeeld wordt.
Ik doe mijn best voor die beesten en vraag advies om het beter te doen...

Jammer dat je dan niet geholpen wordt met je vraag, maar veroordeeld....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:00

Je krijgt toch ook adviezen ?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:06

Mijn shetje is ook aan de magere kant. Als jou pony's medisch niks mankeren gewoon lekker voeren. Wat ik voer is gewone basisbrok (geen overdosis), voederbieten, mais, goed hooi. Dit alles met mate. Dus van alles een beetje. Ze komt behoorlijk aan. Als ik meer zou voeren wordt ze te dik.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 01:15

Van jou idd Shirley, maar ook weer commentaar.... En dat vind ik zo jammer...

Ze krijgen nu 4 keer per dag ruim hooi en 1 keer brokken.
Maar dat zet niet genoeg aan. Zoek dus iets wat ik erbij kan geven, wat zal helpen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 01:20

Als ze wormen hadden kan het een jaar duren voordat ze weer een beetje aankomen.
Onbeperkt hooi voeren en je zult zien dat ze in het voorjaar bij komen.
Met welke middel zijn ze behandeld ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 01:26

Gelukkig nieuwjaar, wisje !

En zoals ik al schreef: die Seniores Priores doet wonderen, op alle leeftijden, ik gebruik het ook voor dieren die iets extra's nodig hebben ( en de oudjes natuurlijk ;) )

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 02:10

Dank je Shirley, voor jou ook de beste wensen. En voor iedereen natuurlijk..
Waar haal je dat voer Shirley?

Ze hebben 14 dagen terug equest pramox gehad en gisteren strongid P.
Hoop ze er nu vanaf komen....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:13

Bij de Boerenbond ( of de Welkoop , zelfde winkel ;) )

Het is een slobbermix met bietenpulp, erg lekker spul, de moeite waard om te proberen :j

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:19

Het kan idd wel even duren voor je resultaat ziek met aankomen. Zoals hier boven opknap genoemd seniores priores. Heb ik mijn ouwe merrie ook op. Zij kan slecht hooi eten. Succes ermee.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 02:49

Ok, komt goed uit, Welkoop stond voor woensdag op de planning.
Ga ik daar eens voor kijken....

Dank je wel ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:51

Graag gedaan !

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:50

Idd bietenpulp of zupa is het beste wat je erbij kunt geven nu, heeft ook goed geholpen met mijn (mini)paardje na haar grote groeischeut. Maar je moet wel niet zuinig zijn met hiervan te geven, ze mogen daar best nog veel van hebben. Ik week een emmertje van 5L nu voor haar wat ze naast haar veulenmusli nog krijgt. En als extra raden veel mensen ook nog aan om ze even terug wat veulen of merriemusli/brok bij te geven aangezien daar meer eiwitten en vetten enzo inzitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:54

kwamen er nog steeds wormen uit?
Vreemd....de meeste mensen hebben moeite om hun shetter slank te houden :+
Die worden dik van niets ;)

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:35

Ik heb ze net "gewogen" met deze (http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html ) methode en
schrok een beetje.
Las laatst een topic over wat shets wogen en dat liep allemaal van 150 tot 250 kilo...
Volgens deze berekening zou Louky maar 70,3 wegen. Ze is anderhalf jaar jong en 84 cm hoog.
En Tosca kwam op 116,6. Zij is ongeveer 8 en 90 cm hoog.

Dat leek me dus idd echt weinig toch???

Heb voor dat bietenpulp gekeken, dat hadden ze idd bij onze welkoop, kon het alleen niet meenemen. Zak van 20 kilo red ik niet op de fiets.
Van de week maar aan mijn vriendin vragen, of die het kan halen met de auto...

Hoe moet ik dat geven, moet dat weken, kan dat door de brokken??

brendaa94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:36

is er iets met de tanden of zijn ze oud? heb je de dierenarts er al bij gehad?
dan zal ik als ik jou was bietenpulp of maismeel voeren dat heb ik die van mij ook een tijdje gegeven ( ik wist zeker dat er niks met haar was)

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:41

Oud zijn ze niet, oudste is 7 of 8, jongste net anderhalf, zoals in mijn laatste post geschreven.
Net voordat ze bij mij kwamen is de tandarts geweest, dus dat zit goed...

Ze zijn zo mager omdat ze voordat ze bij mij kwamen verwaarloosd werden en bij een schaap in de wei stonden die hen bij het eten wegjoeg.
En merk vooral bij de jongste dat haar conditie daaronder lijdt.
Ze zijn al flink aangekomen sinds ze hier zijn, maar nog lang niet genoeg, daarom wil ik iets wat ze helpt....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:58

wisje72 schreef:
Uit eerste onderzoek van DA die hier was, kwam dat ze geen wormen zouden hebben.
Bleef twijfelen omdat ze niet verder aankwamen en heb mijn oude DA laten komen.
Toen bleek dus dat ze dus wel wormen hadden.
Daar zijn ze nu dus voor behandeld. Twee keer nu.

Verder zijn ze gezond. Ze moeten nu alleen aan gaan komen. Vooral de jongste.
Vind het zo jammer dat je hier zo snel veroordeeld wordt.
Ik doe mijn best voor die beesten en vraag advies om het beter te doen...

Jammer dat je dan niet geholpen wordt met je vraag, maar veroordeeld....

Maar als jij dat nergens verteld en ook niet in je beginpost zet..........
hoe kunnen wij dat dan weten????

Want wij zijn dan wel geen DA's en vanaf de computer kun je niet zomaar dingen 'zien', maar al jou topics bij elkaar opgeteld + het feit dat het jongste diertje in het begin bij jou zelfs helemaal niet zelfstandig in de benen kon komen (dat op zich is al alarmerend genoeg) + de foto's, waren er toch wel een hele hoop (waaronder ook ik) die er vrij zeker van waren dat ze waarschijnlijk wel wormen zouden hebben.

Goed, gelukkig is dat nu dan eindelijk wel door een DA vastgesteld. Laat me raden, de eerste DA heeft zeker alleen maar mestonderzoek gedaan?
Is er nu inmiddels bloedonderzoek gedaan?! Naar wormen EN tekort aan vitaminen en mineralen etc.?
Ook dáár reageer je steeds maar niet op......... Uit bloedonderzoek kan nl. héel veel naar voren komen. Niet alleen wormen en tekort aan bepaalde stoffen, maar bijv. ook dat de nieren/lever etc. niet goed werken en dat soort dingen.

Ze kunnen door vanalles vermageren/mager zijn, eerst moet toch echt de oorzaak naar boven komen alvorens je het verder wil tegengaan. Waarom ik zo blijf doorhameren op de DA, is dat jij hier constant vanaf het begin topics opent met toch wel hele specifieke, medische vragen. Maar als jou 2de DA heeft geconstateerd dat ze idd wormen hebben, en dat ze echt mager zijn (heeft de DA de pony's ook echt in levende lijve bekeken????) dan zal hij zelf samen met jou daar een behandelplan voor gaan opstellen.
Dus daarom is het toch ook vreemd dat jij deze vragen maar via bokt blijft vragen in allerlei topics?

Magere pony's verdienen een extra/andere/aangepaste verzorging en voeding, helemaal als ze verwaarloosd zijn. Ik krijg een beetje het idee dat alhoewel jou bedoelingen erg goed zijn, je ze een beetje 'van de regen in de drup' helpt.
Want voordat die pony's jou kant op kwamen heb je ook nog topics geopend met 'wat eet een shet' 'wat heeft een shet nodig' etc.
Dan vraag ik me af of het wel zo'n goed idee is als je aan dergelijke 'projecten' als dit begint........

Wij kunnen nu wel zeggen: 'ga ze maismeel of bietenpulp of senoires priores voeren om ze aan te laten komen', maar nogmaals; dit kun je véel beter met de DA overleggen!

En hoe is het met het gebit van beide pony's? Dat zou ik ook zeker eens laten nakijken (heb ik volgens mij ook al in eerdere topics van je genoemd............)
Edit; voorlaatste bericht daar dan antwoord op................

Toch zou ik het niet vertrouwen als ze vlak voordat ze naar jou zijn gekomen naar de tandarts zijn geweest. Wie zegt dat dat zo is, en wie weet welke tandarts. Straks blijken het toch ook nog de tanden/kiezen te zijn........ ik zou voor het zekere gaan en zelf eens een goede tandarts laten komen.
Overigens kan een gebit natuurlijk in een paar maanden tijd best veranderen.

wisje72 schreef:
Van jou idd Shirley, maar ook weer commentaar.... En dat vind ik zo jammer...

Ze krijgen nu 4 keer per dag ruim hooi en 1 keer brokken.
Maar dat zet niet genoeg aan. Zoek dus iets wat ik erbij kan geven, wat zal helpen.

Als je voeradvies etc. wil is het wel zo handig om duidelijk te vermelden welke brokken je voert (welk merk en welk type/naam) en wat jij onder 'ruim hooi' verstaat.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-01-13 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:01

Misschien dat de Welkoop ook wel thuisbrengt ?
Hier doen ze daar niet moeilijk over ...

Hetgeen je moet hebben is dus die Seniores Priores ( slobber hebben ze ook wel, maar de SP is dat komplete voer !)

Je moet dat vanwege de bietenpulp weken in zeer ruim water ( minimaal 2 x zoveel als het droge voer )
Doe je het met koud water, dan duurt het 6 uur voordat het goed is.
Doe je het met heet water, dan kun je het met 3 uur voeren, de mijne vinden dat het lekkerst ... het heeft dan nog extra gebroeid en is ook op een lekkere eettemperatuur :j

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:08

De da heeft ze nagekeken via bloedonderzoek, en jongste had wormen en vitaminetekort. daar krijgt ze nu regelmatig een pastaspuit van, in overleg met de da.
Daar reageert ze heel goed op. Ze is al een heel stuk levendiger,draaft zelfs stukjes met me mee.

Da zei onbeperkt hooi geven en brokken. Dat krijgen ze nu, en zette in de eerste weken goed aan, maar nu stagneert het een beetje.
Vandaar dat ik hier vroeg om tips.

Ze krijgen nu 4 keer per dag een cementkuip vol hooi en een grote beker subli ponybrok. Verder per dag twee gedroogde sneetjes brood en wortel of appeltje...

@Shirley, helaas bezorgd onze welkoop niet, moet ik minstens 10 zakken kopen...