NSPS paspoort en inlegvel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

NSPS paspoort en inlegvel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 10:10

Kan iemand met vertellen hoe het zit met de paspoorten van het NSPS ?
Ik heb een veulenboek paspoort waar geen los vel in zit. Normaal hoort er toch ook een los vel met stamboom bij te zitten ? De merrie is 12 jaar oud.
Is het noodzakelijk dat deze bij het paspoort zit, zijn ze aan te vragen bij het NSPS ?

Uiteraard bel ik naar het NSPS maar deze zijn tot 3 jan gesloten.

Polly
Moderator Algemeen

Re: NSPS paspoort en inlegvel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:16

Mijn merrie had een veulenboekpapier (dus stamboom) en op de stamboekopname is die indertijd ingenomen en die heb ik nooit meer teruggehad.
Een paar jaar geleden wilde ik nog 1x naar de premiekeuring en toen bleek dat ik dat papier wel degelijk nodig had, ze hebben toen een nieuwe gemaakt en die kreeg ik op de premiekeuring.
Ik zou er dus even achteraan bellen als ik jou was, het gaat wel vaker mis ;) (vooral tussen het NSPS en mij)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:36

Als die merrie nog in het veulenboek staat, klopt het dat er geen inlegvel bij zit. Mijn merrie is nu ook 12, en toen ik haar 4 jaar geleden kocht (als 8-jarige dus) zat er ook geen inlegvel bij. Volgens mij bestaat het inlegvel nog niet zo heel lang.
Het werd bij ons opgelost toen we haar op onze naam lieten overschrijven. We wisten niet eens dat er een inlegvel bij hoorde te zitten, die kregen we samen met het aangepaste paspoort thuisgestuurd. De merrie was ook nog niet gechipt, vandaar dat het paspoort ook opgestuurd werd om de chip te verwerken.
Is jouw merrie wel gechipt? Die van mij had alleen een liptattoeage en dat is tegenwoordig niet meer genoeg.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:42

Ik heb een pony die ook veulenboek is, en die heeft wel degelijk een inlegvel.
Maar de pony heb ik gekregen zonder paspoort, maar met nog een heel oud 'paspoort' (ze was toen 14 en niet gechipt toen ik haar kreeg).
Toen heb ik iemand vanuit het NSPS laten komen, haar laten chippen en meteen een goed paspoort aangevraagd. Toen heb ik dus een nieuw paspoort incl inlegevel gekregen. Ze is nog steeds veulenboek omdat ik nooit met haar naar een keuring ben gegaan (en ook niet ga doen).

edit; mijn had ook alleen een tatoeage in haar lip

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:50

JudithO schreef:
Als die merrie nog in het veulenboek staat, klopt het dat er geen inlegvel bij zit. Mijn merrie is nu ook 12, en toen ik haar 4 jaar geleden kocht (als 8-jarige dus) zat er ook geen inlegvel bij. Volgens mij bestaat het inlegvel nog niet zo heel lang.
Het werd bij ons opgelost toen we haar op onze naam lieten overschrijven. We wisten niet eens dat er een inlegvel bij hoorde te zitten, die kregen we samen met het aangepaste paspoort thuisgestuurd. De merrie was ook nog niet gechipt, vandaar dat het paspoort ook opgestuurd werd om de chip te verwerken.
Is jouw merrie wel gechipt? Die van mij had alleen een liptattoeage en dat is tegenwoordig niet meer genoeg.

Hier wil ik even op inhaken dat dit onjuist is. Het inlegvel stamt uit de tijd dat er nog geheel geen paspoorten bestonden.
Vroeger had je dus ook alleen inlegvel ofwel Bewijs van Inschrijving (BVI) zoals het officieel heet als bewijs dat de shet ingeschreven stond bij het stamboek, en werd de liptatoeage gebruikt als controle dat dat papiertje bij die ene pony hoorde.
En dan maakte het totaal niet uit of je pony nou veulenboek, stamboek of registerboek was. Ze hadden allen zo'n papiertje en bijhorend liptatoeage. Met de opkomst van de chip en paspoort is pas de liptatoeage afgeschaft.

Als het papier kwijt is kun je bij het stamboek een nieuw BVI aanvragen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:09

Shetlandfan, bedankt voor de aanvulling, dit wist ik dus niet ;)