Tips om dracht te bevestigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Tips om dracht te bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 01:45

Hallo!
2 maanden geleden hebben wij een mini shetje gekocht.
Zij heeft tot juni bij een hengstje gelopen en is dus waarschijnlijk drachtig, maar dit is niet zeker.
Nu hoor ik jullie al denken "waarom laat je geen da komen?".
Ze staat momenteel nog een tweetal maandjes op een voorlopig plekje omdat onze weide nog niet in orde is. We hebben al raad gevraagd aan de da en ze zei dat ze best wou opvoelen maar dat het wel riskanter is bij zo'n kleintje.
Nu maakt het ons eigenlijk niet uit of ze wel of niet drachtig is, dus willen we het risico wel nemen?
Ik controleer elke dag haar spieren naast de staart en kijk ook elke dag eens onder de staart en een keer per week naar haar uier, omdat ik dus niet weet wanneer haar uitgerekende datum is en of ze al dan niet drachtig is. De da zei ook nog dat ze niet kan schatten wanneer ze uitgerekend zou zijn, ze kan enkel voelen of ze over de helft van de dracht is.
Nu stond ze met 5 andere shetvriendjes op een weide van 2,5 hectare en hadden veel te veel gras, was echt een tonnetje!
Inmiddels is ze al wel wat afgevallen (niet op dieet gezet maar gewoon normale hoeveelheid gras en eventueel bijvoeren met hooi).
Ze krijgt elke dag een handje onderhoudskorrel en een half handje luzerne omdat mijn pony ook eten krijgt en bij haar op de weide staat, nu was ik van plan om vanaf midden januari met merriekorrel te beginnen, kan dit kwaad als ze nu toch niet drachtig blijkt te zijn?
En weet iemand een trucje om toch iets zekerder te weten of ze drachtig is of niet? Ik houd ook haar buik goed in het oog om bewegingen vast te stellen, en soms beweegt er wel wat maar dan weet ik niet zeker of dat dat haar ademhaling/darmen zijn...

Iemand zei dat je het drinken een dag moest weghalen en dan haar een emmer ijskoud water laten drinken, het veulen vindt dit dan niet leuk en dan zie je het dus goed bewegen. Dit ga ik uiteraard niet doen, vind ik zielig en pony hoort gewoon altijd te kunnen drinken :) Volgens mij kan dit ook koliek uitlokken...

Alvast bedankt!
Ik kan eventueel morgen wel een foto nemen :)

YamaSaki

Re: Tips om dracht te bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:58

Een foto kan misschien handig zijn, maar als ze nog niet lang drachtig is zie ne nog weinig...
Ik zou toch vragen of de da die schatting van 5maanden kan maken.
Een echte veulenbuik herken je op een gegeven moment wel denk ik.
Goed dr figuur en dr uiers in de gaten houden idd...
Maar verder zou ik het ook niet weten...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:38

Er is een product genoemd 'Wee Foal' waarmee je kan testen of de merrie drachtig is of niet.
Andere optie voor mini shetjes is toch een exterieur scan laten doen. Deze gebeurt dan aan de buitenkant van de buik ... is niet zo duidelijk als een inwendig scan maar je ziet toch wel 'iets' als ze drachtig is, zeker als ze nu +/- 7 maanden drachtig moet zijn.
Andere optie ... ook via DA ... is bloed laten trekken en op dat kunnen ze ook testen of ze drachtig is.