Shetlanders bijvoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien_1987

Shetlanders bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 16:01

Moet je Shetlanders ook bijvoeren nu er geen voedingsstoffen meer in het gras zitten?
Staan drie Shetlanders tegenover ons en de eigenaar woont er nog niet eens en ze zijn al weken niet bijgevoerd en ik vind ze zielig ;)

Hagar_Helga

Re: Shetlanders bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:02

Dat verschilt erg per pony en weide. Ik neem aan dat ze wel een waterton of een sloot hebben om uit te drinken.
Mijn onbemeste weide is zo goed als kaal, dus ze krijgen wat hooi bij. De drachtige merries 1x per dag een beetje brok. En ik heb altijd likstenen hangen.
Als ze niet afvallen hebben ze het prima, lijkt mij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:46

Het hoeft niet, het ligt er aan hoeveel beweging ze krijgen en hoeveel gras ze hebben.

Bij ons krijgen ze:
onbeperkt hooi.
af en toe een handje ponybrokken en dan een appeltje of wortels.
een liksteen (altijd)
en ze hebben heel veel gras.

En ze zijn hier super op gewicht..

Maar dan moet ik zeggen dat ze ook veel beweging krijgen. :D

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:32

ik heb mijn shetlander in een paddock staan waar ze onbeperkt hooi krijgt.
Als ik vd met haar dan krijgt ze brokjes en af en toe een wortel of appel.
Ook loopt ze op de wei.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 22:39

ze staan in een weiland waar ze met drie geiten hebben gestaan. Het weiland is zo goed als kaal. Daarnaast liggen er behoorlijke plassen dus water genoeg om te drinken. Ze krijgen verder geen hooi of ander ruwvoer alleen dat wat ze zelf grazen. Het weiland is nooit bemest geweest. Zelfs toen er sneeuw lag en het vroor heeft hij er niet naar omgekeken ook niet om het water te ontdooien. De geiten zijn er nu bij weg. De pony's krijgen verder geen beweging. Ze lijken niet mager maar hebben een behoorlijke dikke vacht. Ik heb zelf nooit een shetlander gehad en vroeg me af of het normaal is dat ze verder niets krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:43

Mijne krijgt per dag:
overdag 2 bakken voordroog
's avonds 1 handje brokken en onbeperkt voordroog
verder nog af en toe appeltjes,worteltjes of brood. In de winter komen ze amper op de weide,in de zomer dagelijks een paar uur. Ze is prima op gewicht en werkt niet zo heel erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:56

Er worden meer shetten mishandeld door ze te overvoeren (en daarna exceem, bevangen etc) dan dat er te mager zijn.

Mijne staan ook op een kale wei, krijgen voor de buikvulling wel een plak hooi per pony per dag en voor de vitaminen een halve vitaminekoek. Maar die worden geregeld gereden en er zijn 2 drachtig. Als ze niks doen en niet drachtig zijn is een grote wei mss wel voldoende.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:20

Mijn shetje eet zijn portie hooi samen met mijn haflinger,
Krijgt een beetje luzerne met een mini-handje marstall vito erdoor (laag in suiker & zetmeel) omdat hij anders mijn haf's eten probeert te stelen..
Met hem wordt regelmatig aan vrijheidsdressuur gedaan en we mennen ook regelmatig. Hij kan het dus goed gebruiken ;).

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:21

Ik zou niet zonder te vragen die shetten gaan voeren. De eigenaar kan er ook een reden voor hebben.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:44

nee klopt. Dat was ik ook niet van plan, wie weet hebben ze wel slokdarmproblemen ofzo. Maar ik vroeg me af of het normaal is. Maar die man heeft volgens mij mijn bokt bericht gelezen. ;) Het leek alsof hij hooi heeft bijgevoerd dus dat is geruststellend. Ik heb geen verstand van shetjes en ik vond het bijzonder dus was benieuwd wat jullie deden.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:02

Ik geef mijn shet zowiezo elke dag een peen of brood of brokjes, en in de winter voer ik natuurlijk hooi. Hooi voer ik in de zomer niet want dan staat ze natuurlijk op het gras. Ze is prima op gewicht. :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:52

Bij ons krijgen ze nu hooi bijgevoerd. Die van mij krijgt af en toe is een handje brok erbij.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:55

onze wei is 1 grote natte bende, dus ze krijgen 'sochtends en 'savonds hooi en af en toe wat biks.
ook komt mijn opa vaak langs met vanalles uit z'n moestuin (sla, worteltjes etc) dus ze krijgen genoeg :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 03:29

Zo wordt/werd ik hier ook wel eens aangesproken, door mensen die mijn pony's 'sielugh' vonden, want ze zouden niet bijgevoerd worden, altijd maar buiten staan, bevroren water hebben, 'altijd maar op dat kleine stukje staan' (paddock) etc. etc.
Overduidelijk mensen die niet hier uit het dorp komen (want ik 'ken' iedereen en iedereen 'kent' mij).

Ik kom nl. zowiezo iedere dag op de wei (nog geen 2 min. loopafstand van huis, achter in de straat), vaak wel 3 tot 5x per dag.
Laat ik nou een mooie schuilstal hebben waarin een héle grote hooiruif is gemaakt, die vaak helemaal volgestouwd zit. Alleen tsja, is uit het zicht hé.....
In de winter kom ik soms wel 4x per dag (ja, zelfs 's nachts nog!) om waterbakken ijsvrij te maken. Dat die verwende mormels van mij het dan ook nog nodig vinden om de schuilstal (die lekker dagelijks schoon wordt opgestrooid met warm stro of afval-hooi) als schijthok te gebruiken ipv. slaapplek en liever het modderigste of ijzigste plekje buiten uitkiezen om hun edele achterwerk te ruste te leggen begrijp ik zelf óók niet, maar da's hun eigen keuze en als zij daar blij mee zijn, prima.

Met andere woorden: het is heel makkelijk oordelen 'want ze worden nooit bijgevoerd', 'want de eigenaar komt weinig/nooit'.
Ik werk in de horeca, ik studeer, etc. etc. en serieus, mensen verklaren me voor gek maar soms kom ik om 02.00 uur 's nachts of zelfs nog later nog op de wei om te voeren/checken en ja, zelfs met een nachtlampje op m'n hoofd even wat mest uit de paddock te halen.
Ook dat mijn Shetten vaak 's nachts op de paddock staan, maar vaak de hele middag op de wei lopen in het zomerseizoen, is niet voor iedereen altijd even duidelijk.

TS, jij kan nóóit voor de volle 100% zien wat er gebeurd daar. Wie weet komt de eigenaar wel vaker per week, maar juist 's avonds laat, 's ochtends heel vroeg of nét als jij in de middag even weg bent.
Weide 'nooit' bemest?? Wie zegt dat iedere weide altijd maar bemest moet? Sommige weide's zijn juist veels te rijk (en dat wil je juist met shetten niet!!!) en moeten juist even niet of minder bemest worden. Sommige weide's zijn verzuurd door overbemesting en moeten ook even maar niet bemest worden.

Shetten zijn hele sobere dieren, en kunnen met weinig toe. Daarbij wel in het achterhoofd houdend dat ze niet (redelijk intensief) werken/gereden worden en verder gewoon normaal op gewicht en in conditie zijn en gezond zijn.
Per pony, per geval, per situatie en zelfs per jaargetijde kunnen behoeften verschillen; mijn Welsh A staat op onbeperkt hooi met sportmuesli terwijl mijn 2 shetten het moeten doen met een flink streng dieet. Dus ja...... dat wordt schipperen. Die staan dus soms gescheiden van elkaar, en dan overdag enkele uurtjes samen. Zo heeft ieders wat het beste voor hem/haar is. Alleen ik heb er meer werk mee..

In iedergeval: nooit zomaar andermans paarden gaan bijvoeren, óók niet als ze heel mager zijn!.