Je shet ooit ziek geweest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Je shet ooit ziek geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 12:21

Is je shetlander ooit ziek geweest of wat gemankeerd? wat is er aan gedaan en wat koste je dat?

Gr Chantal

Borisje

Re: Je shet ooit ziek geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:24

Vaak genoeg :Y) Pony 1 is zo'n 2 jaar doodziek geweest, en voor die dierenartskosten had ik bij wijze van een goed dressuurpaard van kunnen kopen ;)
Het is het allemaal waard geweest want hij is er weer helemaal bovenop gekomen! :D Hoewel wel chronische ziekte aan overgehouden waarvoor hij ook dure medicijnen moet hebben.

Pony 2 is in de zomervakantie kreupel geraakt, dat kostte me alleen een kreupelheidsonderzoek van tegen de €100 euro plus wat pijnstilling, dat ging gelukkig vrij snel over!

Shetlanders zijn niet zo goedkoop als mensen denken haha :))

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:36

jazeker.

pony heeft 3 jaar geleden in Utrecht gestaan wegens het vermoeden van een hartprobleem, dat bleek gelukkig niet zo te zijn maar ze bleek wel epilepsie te hebben en is daarna 2x bevangen geweest.

andere pony heeft als veulentje van 5 dagen oud een longontsteking opgelopen en tot een leeftijd van 9 mnd aan de AB gestaan en dat was helaas niet de goedkoopste.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:45

Ja hoor, heb nog een rekening naast me liggen waar je een leuk rijpaard van kan kopen.

Zo lang ze niets mankeren kost het allemaal niet zo veel, maar zodra er wel wat mis is is het gewoon net zo duur als een groot paard.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:00

Ja best wel eens, ziek echt niet, maar heeft weleens een weekje mank gelopen na dat onze Haf hem heeft geschopt, en een keer toen hij is uitgegleden na dat hij ging sprinten. Dat hij ooit een beetje ziekjes is geweest kan ik niet zeggen, soms weleens een dagje gehoest maar dat was dan wel weer redelijk snel over.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:06

O ja hoor.
Ernstig bevangen geweest, DA erbij. Dit was ook nog eens in een weekend.
Dan is het nog iets duurder. :P
Maar ze is het allemaal waard.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:25

ja hoor, mijn vorige shetlander was voor alles allergisch( buiten pollen en alle testebare insecten , binnen voor voermijt, meelmijt huisstofmijt).Na 3 maanden doodziek te zijn en allerlei medicijnen en allergietesten en 1700 euro verder, moest ze ingeslapen worden.
Mijn nieuwe dit jaar oorontsteking rekening 260 euro. met de oorzalf en kweek van zijn oren.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:36

Al mijn shetlanders zijn ziek geweest.
Floor (heb ik nu niet meer) Overbelastte koot met daarna spierbevangen enkele keren bloedprikken, pijnstiller medicijnen enz ( € 600,=)

Bonnie 6 jaar niets gemankeerd begon 2 jaar geleden ineens proppen te kauwen van haar hooi dierenarts erbij, tandarts erbij, naar een kliniek (foto's endoscopie controle gebit), chiropractor erbij, speciaal eten omdat ze erg af viel. (bijna € 1000,=)
Na een jaar stopte ze ineens met het kauwen van proppen wat het geweest is weet ik dus niet.

Dora was een maand oud en kreeg toen een acute longontsteking op vrijdag middag met spoed dierenarts erbij t/m maandag is ze toen 4 dagen lang door een dierenarts antibiotica gespoten dierenartsen dachten dat ze het niet zou overleven naar gelukkig overleefde ze het wel toen na een maand weer de dierenarts erbij omdat ze hoge koorts had. Weer een longontsteking toen kreeg ze 2 verschillende soorten antibiotica en een koortsverlager helaas heeft ze toen toch en longschade opgelopen maar gelukkig is ze na 1½ jaar over de longschade heen gegroeit en is nu kern gezond *\o/* . (Dit was precies in de tijd dat Floor spierbevangen stond) Kosten ruim € 400,=

Victor toen hij 3 dagen van mij was kreeg hij hoge koorts had een zware keelontsteking. kostte rond de € 100,=

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:12

Ik heb die van mij nu 6,5 jaar en is nog nooit ziek geweest :n
Haar veulen die in augustus 2 is geworden is ook nog nooit ziek geweest, die is wel gecastreerd wat ongeveer 150 euro heeft gekost.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:16

Hier 2x zwaaar hoefbevangen geweest. Shetties lijken goedkoop, maar als er wat aan de hand is, kost het net zoveel :)

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:25

Maar hebben jullie zelf een potje voor jullie shetlanders? wat is een leuke pot om mee te beginnen denken jullie?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:27

Mijn shet heeft een keer een halve zak bix legggeten en een halve zak wortels. tien was ze aardig ziek!!! verder van nieuw hooi een paar keer aan de dunne maar niks ernstigs. afgelopen zomer heb ik beide paarden een keer ziek gehad nadat ze op de wei geweest waren. ik denk dat het door het fructaan in het gras kwam.
Ik heb mijn shetje 5,5 jaar en heb er tot nu toe geluk mee!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:39

Mijn oudste shet, zwaar gekneusde kaak gehad met alle kosten van dien, waar ook nog een ontsteking bij is gekomen, ook naar een andere stal toen gebracht om het beter in de gaten te kunnen houden a 1000euro
Peesblessure,2x koliek in de nacht op za op zondag (hij doet het erom :P ),half jaarlijks ta vanwege snel haken.en enten
Nu nog lopend onderzoek omdat hij iets heeft maar nog niet gevonden, eum koste me al genoeg

Mijn jongste alleen zijn castratie in utrecht (+/_300 euro) en jaarlijks ta + enting

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:41

Die van mij heeft een week niet gegeten toen ik op vakantie was, ze mankeerde niks volgens de DA.
Dus wij een week eerder van vakantie terug gekomen en gelijk langs gegaan en ja hoor toen mevrouw mij weer zag begon ze weer vrolijk te smikkelen :=

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:43

Die van mij als veulentje is doodziek geweest van alle wormen etc en zonder al teveel kosten als een goede wormenkuur, wat antibiotica die ik nog had en goede verzorging is hij er heeel goed bovenop gekomen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:44

onze shet hebben wij inmiddels een jaar of 10 maar heeft gelukkig nog nooit iets gemankeerd.
Zijn medische kosten houden dus op bij de jaarlijkse enting en de ontwormingen.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:46

mijn shetlander heeft nog helemaal niks gehad, hij heeft 1x een beetje mank gelopen maar dat was de dag zelf weer over :) tot nu toe nog niks.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:58

Mijn shetlander heeft al eens koliek gehad, gelukkig niet de ernstige versie.
Dierenarts is langs geweest, hij heeft haar een prikje gegeven & een uur later was ze weer beter.
Heeft me ongeveer €40 gekost.

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:04

Ja hoefbevangenheid, 2 x

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:37

Heb eigenlijk maar met 1 pony hoge rekeningen gehad en met de rest nooit (gelukkig!) Als veulentje had ze een longontsteking die maar niet over ging, bedrag lag rond de 900/1200 euro. Diezelfde pony had als jaarling ineens een wond op haar been zitten, haar beentje een week in het verband en 250 euro lichter. En dan af en toe eens ontstoken oogjes, daarvoor laat ik de da niet meer komen maar heb de zalf nu standaard op voorraad liggen. En een veulentje dit jaar had spoelworm. Wist ik niet (heb immers nog nooit een wormbesmetting bij mijn ponys gehad dus dan is dat niet het eerste waar je aan denkt) dierenarts erbij, 150 euro lichter en dierenarts wist het ook niet :roll: uiteindelijk is het opgelost met een simpel wormenkuurtje van 20 euro. En verder komt de dierenarts sowieso ieder voorjaar om merries te scannen en alles te enten.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:59

Mijn shetlander Helga heeft vorig jaar een slokdarm verstopping gehad, door voor wat andere de weide in gooide, en daarna helaas aan haar behandeling overleden in de kliniek in Utrecht. 600-800 euro lichter.
De andere hebben gelukkig nooit wat. Een keer de DA laten komen, omdat ik de conditie van mijn nieuwe shet zo raar vond. Die bleek drachtig te zijn, duh....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:06

Ik heb Naughty al ruim 12 jaar (vanaf zijn geboorte) en hij heeft nooit iets ernstigs gehad. 1 x een lichte koliek (was 8 jaar geleden), dat was me een spuitje van de DA voorbij. Wel heeft hij door zijn streken wel eens schade aangericht, zoals voertonnen omgooien. Maar verder nooit hoge kosten gehad, *even afkloppen*

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:10

Mijn shetlander is een keer heel erg hoefbevangen geweest, hij kon niet meer lopen een paar weken gedacht dat het niet meer goed zal komen maar gelukkig kwam hij hij er weer boven op! De kosten waren pijnstillers (weet niet meer precies hoe duur).

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:17

Ik heb mijn shet nu ruim 9 jaar. De dierenarts moest twee keer langs komen, een keer in 2011 toen hij getrapt was door een ander paard en met een dik oog rondliep, en een keer afgelopen lente toen hij last had van mijten.
Ik denk dat dat per keer iets meer dan 50 euro kostte. Oja, hij is ook gecastreerd toen ik hem net had.
Ik heb geen potje hiervoor, maar zorg er wel voor dat ik in het algemeen geld voor noodgevallen beschikbaar heb.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:22

Mijn shetters hebben in heel hun leven allebei 1 keer wat gemankeerd.

Rinske is een paar jaartjes terug behoorlijk hoefbevangen geweest, gelukkig de laatste paar jaren geen last meer van.

Sarah heeft een aantal weken terug een hevige koliekaanval gehad, ook zij is er gelukkig goed van afgekomen maar we houden haar nog goed in de gaten.

Vind dat ze het goed doen, ze zijn 10 en 11 uit mn hoofd, en dit is het enige wat ze hebben gehad. Verder nooit ergens last van gehad. (: