Zoektocht naar de ouders van mijn paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Zoektocht naar de ouders van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:07

[size=7]Ik weet niet of het hier goed staat, modjes verplaats maar indien nodig.[/size]

Ik heb een paar weken terug een paard gekocht, met equipas, dus onbekende afstamming. Zelf doe ik alle dagen bij mensen DNA onderzoek, bewijzen of de papa wel echt de papa is, erfelijke ziekten opsporen enzovoort. Nu wij hebben enorme databases om als referentie te gebruiken, maar daar zitten geen paarden tussen.

Ik vraag me nu af of hetzelfde bij paarden mogelijk is, alleen ik heb geen idee waar te beginnen. Boeld trekken, en DNA uitpuzzelen, Karyotypering enzovoort, dat zal me allemaal zelf wel lukken, maar ik heb referenties nodig.

De fokker is overleden, dus daaraan vragen wie misschien de ouders waren, kan ook niet meer, want dan kan ik gewoon staaltjes nemen, en vergelijken, dat duurt nog het minst lang.

Zijn er misschien ergens wel databases van DNA? Moet ik daarvoor bij klinieken zijn? Of bij stamboeken? Of nog ergens anders.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

ingvdh

Re: Zoektocht naar de ouders van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:18

Er zijn DNA databases, daar worden ook testen gedaan over verwantschap. Stamboeken zoals het KWPN zijn wel met DNA profielen bezig.

Bij mijn paard zit een pagina in zijn (NRPS)paspoort waarop staat dat van dit paard het DNA profiel is vastgelegd incl een profielnummer. Dr van Haeringen laboratorium bv is het buro dat het heeft uitgevoerd.
www.vhlgenetics.com is de website.

succes

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:22

ingvdh: ziet er goed uit, alleen kan ik het onderzoek volledig zelf, en dan zou het mij financieel een serieus stuk schelen, dus ik zoek een manier om alleen de databases te raadplegen, of mijn verwerking opsturen om dan te laten vergelijken, zal zoizo een pak goeikoper zijn dan het volledige onderzoek.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:21

misschien kunnen ze je wel verder helpen op zoek naar de databases.

Dat was namelijk meer mijn tip, je op weg helpen met de naam van dit lab en misschien kan dit lab je weer verder helpen.

Er zullen weinig mensen zijn die je een pasklare oplossing aan zulllen bieden, aangezien de gemiddelde bokker niet zelf in staat is het DNA van zijn/haar paard uit te pluizen.

sarasaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:08

Als jij wilt weten wie je paard's ouders zijn, ga dan goed het ras, de vachtkleur en de schofthoogte na.
Laatst gehoord dat je het ook kan opzoeken in 'het stamboek'.
Anders kan je er lekker over fantaseren... Dat is leuk!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 17:34

Ik heb geen idee welk ras dit paard is, ik gok op iets BWP/KWPN achtig, zal dat waarschijnlijk ook wel via DNA kunnen nagaan, maar daarvoor weet ik te weinig van paarden af.

Ik zal die site eens contacteren, bedankt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:39

Dat wordt een naald in een hooiberg zoeken....

Om DNA te vergelijken moet je eerst een aantal mogenlijke kandidaten hebben om het mee te vergelijken.
Om nu even het DNA van iedere willekeurige hengst die ooit in europa in de warmbloedfokkerij actief was ermee te vergelijken is echt monnikenwerk.

DNA onderzoek wordt vaak gedaan om bij twijfel tussen twee hengsten de een of de ander uit te sluiten.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:43

Heb je geen naam? Soms kan je via de naam vh paard wat meer te weten komen. Of kijken of de fokker meerdere paarden gefokt heeft. ( ik dacht ergens gelezen te hebben dat je in een equipas ook afstamming kon laten opnemen, weet niet of dat waarheid is of niet)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:00

NatasjavE schreef:
Dat wordt een naald in een hooiberg zoeken....

Om DNA te vergelijken moet je eerst een aantal mogenlijke kandidaten hebben om het mee te vergelijken.
Om nu even het DNA van iedere willekeurige hengst die ooit in europa in de warmbloedfokkerij actief was ermee te vergelijken is echt monnikenwerk.

DNA onderzoek wordt vaak gedaan om bij twijfel tussen twee hengsten de een of de ander uit te sluiten.

Daar heb ik inderdaad het meeste schrik voor, ik heb totaal geen idee waar ik moet beginnen zoeken op dat gebied. Ik weet niets over haar achtergrond, buiten dat de paarden en veulens (een stuk of 20) voor een belachelijke prijs door de familie van de fokker zijn doorverkocht, omdat ze niets met paarden hadden en dan is ze bij de vorige eigenaar als jaarling terecht gekomen zonder papieren, geen equipas, geen mutatiedocument. Hij heeft haar enorm veel bijgebracht, maar heeft nooit intresse getoond in haar familie, maar nu ben ik op zoek of het mogelijk is om aan informatie te komen, vooral omdat dit mijn dagtaak is bij mensen.

Haar naam is Black Beauty, dus daarmee ga ik echt nergens graken, ik denk dat er zo nog wel 500 zijn in Belgie en NL. En ja haar kleur is een referentie, ze is pikzwart, dus alle schimmels kan ik al uitsluiten, maar dan zijn er nog enorm veel die in aanmerking komen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:03

ik heb zo een beetje hetzelfde met die van mij. Fokker is helaas ook overleden dus daar kan ik niet meer info aan vragen. Gelukkig weet ik wel de vader en heb ik ook een deel vd andere gefokte paarden kunnen vinden dankzij het achtervoegsel van zijn naam.
Als je helemaal geen aanknooppunt hebt wordt het wat moeilijk. Ik heb het al moeilijk en ik heb er een paar

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:09

Seltje schreef:
Haar naam is Black Beauty, dus daarmee ga ik echt nergens graken, ik denk dat er zo nog wel 500 zijn in Belgie en NL. En ja haar kleur is een referentie, ze is pikzwart, dus alle schimmels kan ik al uitsluiten, maar dan zijn er nog enorm veel die in aanmerking komen.

Schimmels kan je niet uitsluiten als ouderdier. Een schimmel die heterozygoot is kan wel een zwart(of andere kleur kind krijgen)

Waar je naar kan kijken is welke fokker het is en dan het BWP stamboek bellen welke paarden hij ooit geregistreerd heeft. Als daar een Black Beauty bij zit heb je bingo.

Maar ja....het kan ook een niet gekeurde hengst zijn....dan ben je al klaar. Geen registratie en waarschijnlijk einde zoektocht.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:47

Je kan eigenlijk niet helemaal uitgaan van het uiterlijk. Ik ken een groot paard die pony's als ouders heeft. Zelf heb ik een schimmel waarvan meer dan de helft van de familie zwart is. Er zijn vooral bij de bekende hengsten wel wat eigenschappen die bekent staan om sommige eigenschappen die ze doorgeven maar ook dat is niet geheel betrouwbaar. Aangezien er in de paardenwereld veel paarden worden verhandeld en er weinig echt bekent zijn ben ik toch bang dat je het zelf niet zult kunnen vinden. Als je het echt wil weten is het dan toch misschien een idee om dit door een instelling te laten doen die een database hiervoor heeft opgebouwd.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 19:18

Na gepuzzel en gezoek ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn paard ooit bij het BWP is ingeschreven geweest, maar meer kan de familie van de fokker er niet over zeggen.

Nu heeft BWP een enorm uitgebreide database waar je als je lidgeld betaald veel kan opzoeken, ik ben niet van plan lidgeld te gaan betalen, voor een stamboek waar mijn paard misschien helemaal niet bij hoort.

Ik zoek dus een vriendelijke bokker, die lid is van BWP en een paar dingen voor mij wilt opzoeken, ik weet dat ik zoizo achteraf een DNA test ga nodig hebben om te bewijzen dat het wel degelijk om hetzelfde paard gaat, maar ik zit nu met een hoop halve informatie waar de helft waarschijnlijk niet eens van klopt, want bijvoorbeeld waar is haar stamboekpapier en waarom is er een equipas onder een andere naam op dezelfde chipnummer aangevraagd?

Op zich maakt het me niet echt uit wie haar ouders zijn, maar die halve informatie waar ik nu mee zit, kan ik niet mee verder, ik wil eerst helemaal uitzoeken hoe het allemaal echt zit. (Het is dan ook mijn beroep, alhoewel ik het normaal altijd op mensen toepas)