Roofvogels en shetlandveulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Roofvogels en shetlandveulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:53

Geen idee of het hier goed staat maar aangezien het over shetlanders gaat plaats ik het hier maar.

Het is misschien een rare vraag ( :+ ) maar ik vroeg me af of roofvogels ook shetlandveulentjes aanvallen.

Ik heb mijn weiland in de polder liggen waar ook een roofvogel woont. Vaak als ik smorgens aankom tref ik hem in mijn weiland, of het stuk land ervoor. Nu ben ik niet zo bang dat hij mijn volwassen shetlandmerries pakt maar aankomende zomer heb ik (als alles goed gaat) 2 veulentjes erbij lopen en dat zet me toch even aan het denken.

Is er een kans dat de veulens tegen die tijd aangevallen worden, of houd zo'n vogel het enkel bij muizen,konijnen etc.? Heb even gegoogeld en het lijkt een buizerd te zijn.

xElienx

Re: Roofvogels en shetlandveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:01

*ziet een pony door de lucht vliegen* :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:05

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:06

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:09

:=

Nou 500 gram zullen ze idd niet wegen :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:10

Nee, roofvogels pakken geen shetlandveulens :)

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:11

Mwah, alles kan natuurlijk, maar tenzij je bij een zeearend in de buurt zit zou ik me er niet al te druk om maken. Ik weet niet wat voor maat shetlanders je fokt, maar de meeste veulens zijn toch nog altijd een stuk groter dan een konijn. :+ Ik denk dat de kans groter is dat een hond je weiland binnendringt en een veulen grijpt. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:16

Tamara1991 schreef:
Denk niet dat je daar heel bang voor hoeft te zijn...
Wel kwam ik dit vandaag tegen :o :
http://www.torontosun.com/2012/12/19/vi ... n-montreal

Dat is een hoax - in scene gezet met een getrainde vogel en een dummy.

Nee, Shetlandveulens wegen nog altijd een keer of 5-10 meer dan een buizerd, en dat is de grootste frequent voorkomende roofvogel in NL. Geen enkele kans dat een buizerd zo stom is om te proberen zoiets in de lucht te krijgen.
Ik had wel vorig jaar een nest puppies, en die vond 'onze' buizerd wel erg interessant toen ze ongeveer konijn-formaat hadden. Daar lette ik dus wel goed op :D

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:17

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:21

Ja, ging ik al wel vanuit haha, vond het wel leuke om bij dit topic te zetten ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:16

Nee hoor, dat gaat niet gebeuren. Ik heb hier echt heel veel buizerds, maar een veulen is echt te groot. En bovendien zal de merrie de buizerd letterlijk de kop eraf rukken als hij maar naar het veulen durft te kijken :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:58

Gebeurt niet. Ik heb ze hier al jaren in de uiterwaarden staan, waar ook heel veel soorten roofvogels zitten. Van kleine valken tot grote buizerds. Ze zitten wel eens bij de pony's in het land, maar ze bemoeien zich absoluut niet met die monsters, ook niet toen mijn ruin nog een hengstje was.
So, no worries ;)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:05

Nee shetlandveulens doen ze niks. Wij hebben hier midden in de wei een grote hoge boom staan waar 2 valken in wonen + elke keer een nest. Hebben we verder met de veulens o.i.d. geen last van.
Ook woont hier in de bomen naast onze wei een buizerd, onze grote vriend. Loopt elke dag bij onze jaarlingen (al vanaf dat ze veulen waren) in de wei rond te hupsen, soms zit ie lekker te zonnen op het schuilhok. Elke dag is hij er. Met de veulens nooit last van gehad en geloof me, hij is echt groot en onze veulens klein! (minipaarden) :D

Met onze kruising Chihuahua moesten we wel uitkijken toen zij nog een inimini pupseltje was haha. Je zag de vogels echt loeren.. :=

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:04

Ik denk niet dat je daar bang voor moet zijn. En de veulentjes hebben ook nog altijd hun moeder die ze goed beschermen!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:46

xElienx schreef:
*ziet een pony door de lucht vliegen* :')

whahaha ik zie dat dan al helemaal voor me :-)