Iedereen kent de grote namen wel van bekende hengsten, jazz, totilas, gribaldi... nog veel meer natuurlijk... maar ik hoor nooit van goede fokmerries, wat zijn nou echt goede ''grote'' namen voor fokmerrie's? ben ik wel benieuwd naar, schoot me even te binnen haha
Mungbean
Geplaatst: 18-12-12 22:41
Bijvoorbeeld merries zoals Charites Liris Karla (stam) Reina (stam) Viola
Bij beroemde fokmerries heb je het dan over moeders van beroemde dekhengsten, of merries die aan de basis staan van een invloedrijke merrielijn. Ik denk dan aan Dorette (Holst), de moeder van de beroemde hengsten Farn en Roman of Vase, de grootmoeder van Capitol. Maar je hebt het eerder over bepaalde merrielijnen, dan over een bepaalde merrie. Dat komt ook doordat merries natuurlijk erg weinig nakomelingen krijgen, vergeleken met hengsten.
Loretta, moeder van Sandro Hit, Diamond Hit en Royal Hit. Rumirell, moeder van Romanov, Rubin Royal, Rockefeller, Rubin Action, Rumicello, Rubino Vincento, Rumira en Rumirella.
NatasjavE
Geplaatst: 23-12-12 13:18
Dodona de moeder van Allerich, Amon en Antine(= moeder van Rubinstein I), Adone en nog zo een paar.
Anoniem
Geplaatst: 23-12-12 13:20
interessant, toch heb ik bij geen enkele naam die ik hier lees een: 'Oh ja die!' gevoel..
sportfokker: allebei wel
urobi
Geplaatst: 23-12-12 13:22
de merrie Palatina (zeus) zij werdt destijds 3 x utv kampioene en bracht de hengst Zion
NatasjavE
Geplaatst: 23-12-12 13:22
Maar jij houdt je misschien niet erg met fokkerij bezig Frederieke. Ik heb bij iedere naam echt zo iets van: Oja, die ook nog.
En moeder van Senator. Tevens gaf ze haar kwaliteiten door via haar dochters. Ze is bv ook oma van Tolbert. Veel goede sportpaarden komen uit deze lijn.