mag je fokken met een merrie die melanomen heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spooker

mag je fokken met een merrie die melanomen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 09:41

hallo,

wij willen graag een veulentje fokken maar onze schimmelmerrie heeft melanomen, mag je dan fokken? zou het erfelijk zijn?

bedankt

Dees

Re: mag je fokken met een merrie die melanomen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:38

Je mag alles, er is niemand die je het verbieden zal.

PsyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:50

Er zijn wel een aantal genetische risicofactoren die melanomen veroorzaken. De Gray factor (schimmel) is daar een van. Als je echt een hele goede merrie hebt dan zou je het best kunnen proberen hoor. Als het veulen geen schimmel is is de kans dat hij melanomen ontwikkelt vaak al sterk beperkt. Fok je toch een schimmeltje, dan vind ik de aanleg voor melanomen niet zo erg om een goede merrie terug te trekken uit de fok.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:55

sorry,psydream-maar als je melanomen geen reden vind om niet te fokken ? >;)
het heet melanoom, dat is een net woord voor huidkanker.
wie wil dat op zn paard, of in de bloedlijnen?
het is al moeilijk om een gezond veulen te fokken, en te verkopen in deze tijd..
niet doen dus.op paarden met een erfelijke ziekte zit niemand te wachten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:58

Ik heb begrepen dat als je een schimmel hebt van (ik meen te hebben opgepikt) 25 jaar of ouder je er van uit kan gaan dat hij niet melanoom-vrij is. Sommigen ontwikkelen het al op extreem vroege leeftijd, maar is de leeftijd waarop ze het ontwikkelen ook genetisch bepaald?

PsyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:16

Melanomen zijn relatief onschuldige kankergezwellen (goedaardig dus). De kans op uitzaaingen is minimaal en een paard kan er prima oud mee worden zolang ze niet extreme vormen aannemen. Paarden met kleine melanomen kunnen ook prima (hoog) in de sport lopen en een gelukkig leven leiden. Daarnaast heeft een groot deel van de schimmels aanleg voor melanomen, net als dat er in sommige schimmellijnen de aanleg voor pigmentverlies voorkomt. Dan kunnen we beter de schimmelfactor bestempelen als genetisch defect en alle schimmels castreren en schimmelmerries afkeuren. Lekker makkelijk, dan hebben we de belangrijkste risicofactor zo uitgeband! Of het verder een goed paard is maakt dus geen bal uit volgens jou?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:23

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:23

nee,maakt me geen bal uit. gezondheid komt op de eerste plaats.
iedereen wil een gezond paard..een topper slechts enkelen.
en dat is het ook nog niet..

PsyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:37

Toen ik mijn paard kocht had ze al twee kleine melanomen onder de staart. Dat maakte mij dus helemaal niets uit omdat ze zeer correct kan bewegen en een topkarakter heeft. Zoals de site van ShamalArabs al aangeeft zijn melanomen voornamelijk een cosmetische kwaal, geen ernstig gezondheidsprobleem. Mijn paard had bij de aankoopkeuring ook een positief advies, met de notitie van haar melanomen meegenomen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:59

als je die site bekijkt, zijn er ook kwaadaardige, en flink uitzaaiende melanomen.dus niet alleen cosmetisch.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:06

Melanomen zijn lang niet altijd zichtbaar. Paarden waarbij ze zichtbaar zijn hebben/ontwikkelen vaak ook interne melanomen in/op de darmen met alle gezondheidsklachten die daar bij horen.
Ik zou er niet mee willen fokken, zoals al gezegd, paard is niet gezond.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:08

ik ben van mening dat zolang je weet dat er iets mis is met je paard, je hem/haar niet moet gebruiken om te vermeerderen. Ongeacht de aandoening!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:11

Leuke theorie, maar een schimmel van 4 jaar zonder melanomen is dus wel geschikt voor de fok, maar zodra diezelfde merrie op 15 jaar de eerste melanomen ontwikkelt niet meer? Vrijwel iedere schimmel krijgt melanomen, als-ie maar oud genoeg wordt. Dan moet je dus idd schimmel als 'genetische afwijking' gaan zien en met geen enkele schimmel meer fokken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:13

Melanomen komt toch heel veel voor bij schimmels . Althans dat is wat ik ervan weet .
Heb geen vruchtbare schimmel dus hoef niet na te denken over fokken maar zou me als ik TS was even heel goed inlezen en info inwinnen over deze aandoening .
Maar zoals ik zei , ik weet niet beter als dat nagenoeg alle schimmels melanomen krijgen als ze ouder worden.
Als er niet mee gefokt wordt hebben we over ca 25/30 jaar geen schimmels meer .

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:16

tamary schreef:
Melanomen zijn lang niet altijd zichtbaar. Paarden waarbij ze zichtbaar zijn hebben/ontwikkelen vaak ook interne melanomen in/op de darmen met alle gezondheidsklachten die daar bij horen.
Ik zou er niet mee willen fokken, zoals al gezegd, paard is niet gezond.

pipo schreef:
ik ben van mening dat zolang je weet dat er iets mis is met je paard, je hem/haar niet moet gebruiken om te vermeerderen. Ongeacht de aandoening!

in het geval van de meest voorkomende goedaardige (bij schimmels) melanomen, deze zie je pas op latere leeftijd verschijnen. Vrijwel ALLE schimmels krijgen ze uiteindelijk, in meerdere of mindere mate. Volgens jullie zouden we dus eigenlijk standaard niet met schimmels moeten fokken (je weet immers pas als ze ouder zijn, soms ver in de 20, of ze dit krijgen) ? Zodat er alleen nog bruin vos en zwart overblijft?
Want het is imo heel simpel; als ze het krijgen hebben ze het altijd gedragen, ze hoeven niet eerst in aanraking met iets te komen. En het is mogelijk erfelijk...
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 15-12-12 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:16

melanomen kunnen wel degelijk kwaadaardig zijn, wij zijn vorig jaar een enter merrie(bruinbont) verloren aan kwaadaardige melanomen...binnen 2 maanden zat ze eronder, knapten ze open, einde verhaal.
Ik zou het risico niet nemen nu de markt al zo op slot zit!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:24

Even een balletje opgooien: kan het niet juist komen doordat er niet geselecteerd wordt tijdens het fokken dat nu bijna 100% van de schimmels melanomen ontwikkelen?
Ik roep nu niet: "je mag niet meer fokken met schimmels" Maar ik ben wel geschrokken over hoe lichtzinnig hier over (toch wel) huidkanker gepraat wordt. Dat de volledige schimmelpopulatie niet meer ontsnapt aan deze ziekte, vind ik nog zorgwekkender. Wat zijn we dan eigenlijk aan het fokken? Paarden die sowieso kanker ontwikkelen. Erg. Kan de klok niet meer teruggedraaid worden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:44

Mij is verteld dat een schimmel vroegtijdig grijs word, dus dat zijn huid snel/vroegtijdig oud word. Waardoor je meer risico heb hier op.
Niet-schimmelkinderen van schimmel merries krijgen dit niet sneller. Dit probleem is dus echt kleurgebonden door het snel verouderen.

Mijn schimmel merrie van 18 heeft ook wat plekjes onder haar staart. Deze heeft dit jaar nog gewoon een veulen gehad en is verder in prima gezondheid.

spooker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:20

ik heb jullie reacties zorgvuldig gelezen en ik denk dat ik het dan maar beter niet zal doen.
jullie hebben gelijk, onze merrie is eigenlijk niet gezond op deze manier.

spijtig voor onze kinderen want die wilden wel graag een veulentje uit hun speelkameraadje...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:05

Niet gezond is toch beetje cru gesteld hé. Je moet dit toch beetje relativeren hoor meeste ontwikkelen dit op hogere leeftijd en die leeftijd zit ver boven de gemiddelde leeftijd van een hedendaags sportpaard.

Als de merrie fokwaardig is kies dan voor een hengst die alvast niet schimmel is.

PsyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:17

Een goedaardig melanoom bij schimmels wordt veroorzaakt doordat de melanocyten in de huid zich ophopen, als gevolg van het verlies van pigment in de haren, wat dus inherent is aan de Gray factor, dus ja, wil je melanomen uitbannen, dan moet je schimmels uitbannen. Sommige schimmeleigenaren hebben geluk en kopen een dier aan dat pas op hoge leeftijd of nooit melanomen ontwikkeld, en anderen hebben pech en kopen een dier bij wie de melanomen tot kwaadaardige gezwellen ontwikkelen. Mijn dierenarts zij destijds dat een goedaardig melanoom (dus een knobbeltje onder de staart in dit geval) is te vergelijken met een moedervlek, ook dat is een ophoping van pigment. Wil je dus selectief gaan fokken (en kopen) dan is het nooit te adviseren een schimmel te kopen, aangezien, afhankelijk van de bron die je raadpleegt en de meetmethoden en steekproef 70-90% van de schimmels melanomen ontwikkelen, en dus inderdaad de Grayfactor als voornaamste covariaat wordt aangeduid. Overigens is nooit te spreken over causaliteit, aangezien men die genen niet manipuleert, de omstandigheden gelijk houdt en dan kijkt wat er gebeurd.

Ook andere paarden bij wie de kleur de melanocyten beïnvloeden hebben een verhoogde kans op melanomen, denk bijvoorbeeld aan bonte paarden. Ten slotte kunnen alle paarden melanomen ontwikkelen onder bepaalde omstandigheden, maar bij andere kleuren is de kans vele malen kleiner dat het paard melanomen krijg, goedaardig of kwaadaardig.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:20

Ik vind het een dappere beslissing van je. Je werkt zo in iedergeval niet mee aan een paardje met een probleem. Van mij dus een dikke duim!! +:)+ Ook al is het heel sneu omdat je het diertje zo goed kent en haar karakter graag wil behouden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:22

met schimmels is en blijft het vrij onvermijdelijk. Of het zozeer erfelijk is weet ik niet eens, sowieso wel vanuit het schimmelgen dus in zekere zin wil.
Ken een merrie die eruit zag als een michelin mannetje, had overal builen en knobbels waar ook mee gefokt werd, zij zochten bewust hengsten uit die sterk hun eigen kleur doorgeven en fokten er van 6 hengsten 1 schimmel uit. De niet schimmels hebben ze nog niet ontwikkeld(schimmel ook niet, maar dat was de laatste en ik geloof pas 2)

Overigens helpt het ook niet mee dat schimmels tot vermoeiend toe worden gepoetst en wassen en dekens op krijgen tegen het vies worden waardoor de huid zichzelf ook moeilijk kan beschermen tegen de weersomstandigheden en invloeden van buiten af.
Laatst bijgewerkt door Woogy op 19-12-12 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

PsyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:24

Woogy schreef:
met schimmels is en blijft het vrij onvermijdelijk. Of het zozeer erfelijk is weet ik niet eens, sowieso wel vanuit het schimmelgen dus in zekere zin wil.
Ken een merrie die eruit zag als een michelin mannetje, had overal builen en knobbels waar ook mee gefokt werd, zij zochten bewust hengsten uit die sterk hun eigen kleur doorgeven en fokten er van 6 hengsten 1 schimmel uit. De niet schimmels hebben ze nog niet ontwikkeld(schimmel ook niet, maar dat was de laatste en ik geloof pas 2)

Een hengst met kleur geeft alleen kans op een kleurtje als de merrie maar één Gray gen heeft. Als een merrie er twee heeft worden de nakomelingen ten alle tijden schimmel, aangezien het Gray gen dominant is. Heeft de merrie in kwestie één Gray gen, dan heb je nog altijd 50% kans op een schimmeltje. Mocht je inderdaad de kans op melanomen drastisch willen verkleinen, dan zou je inderdaad niet met een schimmel mogen fokken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:25

Dan hebben ze mazzel gehad, want een heterozygote schimmel heeft altijd 50% kans om het schimmelgen door te geven.