vraagje stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenna

vraagje stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 11:54

Mijn paard is als veulen gekeurd en opgenomen in het NRPS stamboek,maar later volgens mij niet meer gekeurd en als veulen particulier verkocht, heeft ze dan door haar afstamming nog wel waarde?
De één zegt ze heeft een stamboek de andere zegt weer van niet, maar bij haar paspoort zat niks,dus vorige eigenaar gemaild en na lang zoeken heeft die het gevonden en stuurt het op, maar dit is volgens mij alleen een papier dat ze als veulen opgenomen is in het NRPS stamboek.
Ik ben echt een leek in dit soort dingen :( maar begrijp voor een eventuele verkoop het erg van belang is,vandaar mijn vraag hier.

Dit was de uitslag

078. 3e plaats, 2e premie
Jente NRA 030340.03 , Geb. 30.04.2003, Donkerbruin
v: Ferrolan NRA 960004.92 Stb; prest.sport
v: Ferro 87.151 Stb ; keur
m: Hendrina NRA 88 VB 1070
v: Gagson Wimborn x AA STB 83.1
m: Corana 84.715 Vb
v: Jonkvrouw 136 Stb ; pref
m: Vorana 79.7137 Stb
v: Legaat 92 Stb ; keur
F/E: K. van Eerdewijk, Maasdijk 9, 5366 AA MEGEN

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: vraagje stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:06

Ze heeft wel papieren, alleen heeft ze slechts een veulenboekpapier. Je kunt haar waarde zelf wel omhoog brengen door haar in het stamboek te laten opnemen en dit veulenboekpapier om te zetten in een stamboekpapier.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 13:18

Ja maar dan moet ik toch met haar naar een keuring? Dan moet ze toch punten krijgen, of hoe dat ook mag gaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:29

Ja, ik denk het wel, ik weet niet hoe het bij het NRPS precies is maar volgens mij zijn de stamboekopnames daar bij de keuringen. Maar, stamboekopname is niet hetzelfde als een premiekeuring. Je hoeft dus niet aan de keuring mee te doen om een stamboekopname te doen.
Wel worden de dieren lineair gescoord op een stamboekopname.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:48

www.nrps.nl staat alles over keuringen :j

Dit is haar stamboeknummer: NRA 030340.03

Als het dus goed is behoort dit paard naast het paspoort ook nog een (wit?) papier te hebben van het NRPS. Dit is dus je stamboekpapier.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 18:14

Sammie schreef:
http://www.nrps.nl staat alles over keuringen :j

Dit is haar stamboeknummer: NRA 030340.03

Als het dus goed is behoort dit paard naast het paspoort ook nog een (wit?) papier te hebben van het NRPS. Dit is dus je stamboekpapier.

Ik weet niet wat voor kleur het heeft, maar gelukkig heeft de vorige eigenaar het kunnen vinden en stuurt het op.

Maar dan heeft ze gewoon een officieel stamboek? en niet een veulenboek papier, of is dat allemaal hetzelfde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:28

Ja, ze heeft dus een officieel stamboek, ze is opgenomen in het veulenboek van het NRPS. Dit kan opgewaardeerd worden (en dat maakt je merrie waardevoller) naar stamboekmerrie, dan is ze opgenomen in het stamboek. Nu is ze zeg maar ingeschreven in het veulenboek van het stamboek.
Ik zou zeggen, lees je eens in in het stamboekreglement: http://www.nrps.nl/fokkerij/Mei%202010% ... lement.pdf

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 18:42

Neonlight schreef:
Ja, ze heeft dus een officieel stamboek, ze is opgenomen in het veulenboek van het NRPS. Dit kan opgewaardeerd worden (en dat maakt je merrie waardevoller) naar stamboekmerrie, dan is ze opgenomen in het stamboek. Nu is ze zeg maar ingeschreven in het veulenboek van het stamboek.
Ik zou zeggen, lees je eens in in het stamboekreglement: http://www.nrps.nl/fokkerij/Mei%202010% ... lement.pdf

Had ik al doorgelezen, maar snapte niet helemaal hoe het dan in zijn werk gaat zeg maar, of ze dan gekeurd moet worden of dat het gewoon via de NRPS kan, ik weet bv. haar stokmaat niet, ze is nooit officieel gemeten, fokker staat wel in de papieren,maar bij eigenaar is niks ingevuld.
Ik wacht eerst de papieren die ze op stuurt wel even af.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:47

Ze staat al geregistreerd dus, nu in het veulenboek, wil je meer moet ze daar inderdaad voor bekeken worden. Stamboekopname is een soort van keuring. Ze willen haar zien lopen en maken een lineaire score, en kijken of ze voldoet aan de stamboekeisen.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:09

Dank je wel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:40

Het is trouwens wel de vraag of je paard er maar een euro meer waard van zal worden hoor :D
Maar meedoen aan een keuring van NRPS is leuk en wie weet wordt ze ster!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:35

Als je merrie straks in het stamboek opgenomen wordt, kan ze eventueel ook ster en straks misschien ook wel keur worden. Dat is ook nog iets "waardevoller" dan gewoon een stamboekmerrie. Maar een stamboekmerrie is al waardevoller dan een merrie die alleen nog maar veulenboek heeft.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 14:24

Dat laten keuren ga ik niet doen, ik heb de papieren nu binnen en daar laat ik het bij.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:44

Wat is je doel met de merrie? En hoe oud is ze nu?

Als je haar ooit wilt verkopen, of in de toekomst een veulen bij fokken, zou het mooi zijn als ze een predikaat heeft, en daarvoor moet je naar een stamboekkeuring. Is genoeg over te lezen op bokt.
Dit heeft alleen zin als het een mooie merrie is met goede bewegingen. Op zo'n keuring worden ze ook officieel gemeten, dat komt op je nieuwe papier te staan.

Voor sport en recreatie maakt het niets uit dat ze veulenboek papier heeft.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 14:55

We willen haar dus gaan verkopen. Het is voor ons een (moeilijke) merrie waar we niet mee uit de voeten kunnen, we krijgen niet de juiste klik met haar en door haar onzekerheid en stress gedrag lijkt het mij voor beide partijen beter als we een ander plekje voor haar zoeken.
Het is een 9 jarige NRPS merrie
Laatst bijgewerkt door jenna op 19-12-12 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:59

Dan zou ik haar idd gewoon met veulenboek papier verkopen. Keuringen zijn alleen in de zomer. En kosten veel geld (lidmaatschap nrps, keuringsklaar maken, op ijzers, inschrijfkosten keuring, enz). En dan is de vraag of ze iets behaalt waar ze in theorie meer waard zou moeten worden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:34

GJ9 schreef:
Dan zou ik haar idd gewoon met veulenboek papier verkopen. Keuringen zijn alleen in de zomer. En kosten veel geld (lidmaatschap nrps, keuringsklaar maken, op ijzers, inschrijfkosten keuring, enz). En dan is de vraag of ze iets behaalt waar ze in theorie meer waard zou moeten worden.

Hier wil ik me dan inderdaad bij aansluiten. Die kosten die je gaat maken door eventueel te laten opnemen in het stamboek haal je er niet meer uit. Keuringen voor merries zijn alleen in de zomer (vanaf eind juni) bij het NRPS. Je zou haar dan nog de hele winter aan moeten houden, met niet de garantie dat ze dan eventueel ook een predikaat behaalt.

Verkopen als je kan is dan de beste optie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:20

Bovendien, zolang je verkoopt als veulenboek, dan kan de koper ook nog 'hoop' hebben op een betere primering. Mocht de merrie opgenomen worden in het stamboek en ook niet meer dan dat, dan is die 'hoop' voorgoed weg. En de meeste kopers zijn stiekem toch op zoek naar dat 'mazzeltje', ik zou dus voor de verkoop vooral wel de hoop aan de merrie laten en niet naar de keuring gaan.

Dat een stamboekmerrie dus meer waard is dan een veulenboekmerrie (chrisje 83) is naar mijn mening dus ook echt maar zeer de vraag. Ik denk van niet. Tenzij een merrie wel was aangeboden en werd geweigerd voor stamboekopname (bijv bij gebreken), maar dat is eenvoudig op te vragen bij stamboeken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:50

Voor mij persoonlijk soms wel, zeker met oog als je zou willen fokken. Maar dat is ieder persoonlijk denk ik zo.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:40

Zelfs al zou jij willen fokken, op het moment dat je een paard gaat kopen zal ook jij een veulenboekmerrie stiekem interessanter vinden dan een stamboekmerrie. Want ook jij zult de hoop hebben dat omdat de merrie nog nooit is aangeboden er misschien nog een kans is dat ze ster kan worden. Iets wat met een stamboekmerrie dus niet meer gaat gebeuren.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:26

paarden verkopen valt niet mee in deze tijd en zeker niet als het een merrie met een verhaal is. Ze raakt gestrest onder het zadel en daarom wil ik haar verkopen. Ik heb haar deze zomer erg veel gelongeerd en toen ging het erg lekker met haar, ook losspringen vindt ze erg leuk, maar voor ons is het een moeilijke merrie omdat wij ook te onervaren zijn met dit soort paardjes. Mijn dochter is 16 jaar en had gehoopt op een paardje waar ze lekker mee naar de rijvereniging kon en lekkere buitenritten mee maken. Jente wordt hier ook niet gelukkiger van, ze zit vol energie en wil volgens mij ook wel graag aan het werk. Dus we zoeken iemand die ervaring heeft met stress kipjes en qua rijden goede ervaring heeft om haar weer te gaan rijden onder het zadel. osteopaat, dierenarts en masseur zien lichamelijk geen reden waarom ze niet onder het zadel kan(het zit tussen haar oren zeggen zij) waarschijnlijk is ze met een te krap zadel gereden bij de vorige eigenaar en is ze daarom zo in de stres als we met het zadel komen.

Nou krijgen we steeds de vraag, waarom hebben jullie haar dan gekocht!!!! Ja liefde op het eerste gezicht en misschien een beetje naïef van het lukt ons wel,maar het tegendeel is waar en het lukt ons niet en voor Jente hebben we nu deze beslissing genomen,want er staat nu een ongelukkig paard in de wei en dat willen we ook niet.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:40

Dees schreef:
Zelfs al zou jij willen fokken, op het moment dat je een paard gaat kopen zal ook jij een veulenboekmerrie stiekem interessanter vinden dan een stamboekmerrie. Want ook jij zult de hoop hebben dat omdat de merrie nog nooit is aangeboden er misschien nog een kans is dat ze ster kan worden. Iets wat met een stamboekmerrie dus niet meer gaat gebeuren.

Dat vind ik erg kort door de bocht. Er zijn (in mijn ogen) nog genoeg stamboekmerries die echt wel potentie hebben om een predikaat te halen. Dus zeg niet dat ik het interessanter vind om een veulenboekmerrie te kopen dan een stamboekmerrie. Ligt in mijn ogen volledig aan het exterieur van de merrie, de bespiering en mogelijkheid tot verbetering en de manier van bewegen. Een merrie kan namelijk met 3 opgenomen zijn, maar nog onvoldoende bespierd en daarna nooit meer aangeboden. Als je dus ziet dat de merrie potentie heeft en met meer bespiering wel ster zou worden waarom dan niet?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:51

jenna schreef:
paarden verkopen valt niet mee in deze tijd en zeker niet als het een merrie met een verhaal is. Ze raakt gestrest onder het zadel en daarom wil ik haar verkopen. Ik heb haar deze zomer erg veel gelongeerd en toen ging het erg lekker met haar, ook losspringen vindt ze erg leuk, maar voor ons is het een moeilijke merrie omdat wij ook te onervaren zijn met dit soort paardjes. Mijn dochter is 16 jaar en had gehoopt op een paardje waar ze lekker mee naar de rijvereniging kon en lekkere buitenritten mee maken. Jente wordt hier ook niet gelukkiger van, ze zit vol energie en wil volgens mij ook wel graag aan het werk. Dus we zoeken iemand die ervaring heeft met stress kipjes en qua rijden goede ervaring heeft om haar weer te gaan rijden onder het zadel. osteopaat, dierenarts en masseur zien lichamelijk geen reden waarom ze niet onder het zadel kan(het zit tussen haar oren zeggen zij) waarschijnlijk is ze met een te krap zadel gereden bij de vorige eigenaar en is ze daarom zo in de stres als we met het zadel komen.

Nou krijgen we steeds de vraag, waarom hebben jullie haar dan gekocht!!!! Ja liefde op het eerste gezicht en misschien een beetje naïef van het lukt ons wel,maar het tegendeel is waar en het lukt ons niet en voor Jente hebben we nu deze beslissing genomen,want er staat nu een ongelukkig paard in de wei en dat willen we ook niet.

Verstandige beslissing hoor. Een foutje is menselijk. Waarom zou je iedere maand uitgeven aan een paard wat het net niet is. Je hoeft maar 1 enthousiaste koper te treffen.

Het VB of stb verhaal is erg afhankelijk vd kwaliteit van de merrie. Ik heb liever een kwaliteitsvolle vb merrie dan een stamboekmerrie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:17

chrisje_83 schreef:
Er zijn (in mijn ogen) nog genoeg stamboekmerries die echt wel potentie hebben om een predikaat te halen.

Als die potentie er inderdaad is, dan was zo'n merrie bij stamboekopname wel ster geworden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:58

Merries dan 3 jaar moeten toch meestal wat 'extra's' hebben, hoor. Ofwel nakomelingen die ster/keur zijn, ofwel hoge sportprestaties (naar leeftijd).