Hoeveel is een goeie menpony waard momenteel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon262

Hoeveel is een goeie menpony waard momenteel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:45

Hey!

Ik vroeg me wat af, een leuke shet, grotere maat die goed is afgericht in enkel-dubbel-en vierspanmarathonrijden/mensport van 4 jaar, kleur : zwartje, nu ca waard is, heb hier nl echt geen idee van met de marktprijzen van op't moment.

Pony is ook nog is heel kindvriendelijk en topkarakter, kortom een "gouden" pony

Of hij (hengstje, en zonder hengstenmanieren) papieren heeft, dacht t wel, maar moet ik even navragen.

Pony is mij gisteren aangeboden omdat ze wisten dat ik zachtjes aan op zoek ben naar een pony die bekend is met mennen.

Shet is niet zadelmak, maar dat zou geen enkel probleem zijn volgens eigenaar, maar, zou hier bij ons met name voor de mensport komen op de eerste plaats.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:52

Hoe oud?

Manon262

Re: Hoeveel is een goeie menpony waard momenteel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 01:53

3,5 jaar, en met volle stamboekpapieren, netjes ontwormd en geënt en gechipt ;-)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:55

zal wel rond de 600/700 zitten incl papier

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 03:12

oh, dan moet ik deze laten staan, ze vragen nl 375€ omdat ze dan zeker weten dat ie goed terechtkomt en er wat mee gedaan wordt }>

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 03:34

Het is een shet en ook met papieren zijn die niet zoveel waard, bovendien is het een hengstje, daar zitten de meeste mensen ook niet op te wachten.
Dus je moet dan net een liefhebber vinden die ermee wil mennen, als kinderpony is hij ook niet geschikt vanwege leeftijd en geslacht en meer mogelijkheden heb je met een shet ook niet.

Dus het is een beetje wat jij hem waard vind, afgaande op zijn braafheid, werklust, manieren in het tuig.
Als je daarbij in gedachten houd dat er dus geen markt is voor dat soort pony's zou je uitkomen op 100-150 euro max. (dan betaal je voor zijn africhting want brave ruintjes zijn al gratis op te halen) Ook omdat het nog geen bewezen menpony is, hij zal nog niet veel kennen en niet uitgebracht zijn.

Het argument van de eigenaar kun je makkelijk weerleggen; hij kent jou, hij weet dat hij bij jou goed terecht komt en dat hij zeker niet naar de slager gaat, genoeg reden om de prijs flink te laten zakken.
Vind je het voor jezelf geen bezwaar dat hij nog hengst is?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:46

Voor 375 heb je een leuke pony! Als je het kan betalen zou ik het doen!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:37

Weinig helaas.
Ik kreeg zelfs mijn merrie met stamboek papier die ZZ dressuur en ZZ vaardigheid loopt niet verkocht van het voorjaar.

Maar als jij er gek van ben en er plezier van ga hebben is hij zeker niet te duur.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 14:03

Dat dacht ik dus ook al, dat het serieus meespeelt, die mensen een beetje kennende, dat het paardje goed terechtkomt.
Ik zoek er ééntje die al opgeleerd is, mede omdat mennen geheel nieuw toch nog is voor mij en het is echt een hele brave pony, die makkelijk is met alles en ook nog is 200% verkeersmak, daarom vind ik die 375 niet veel, het is een hengstje ok, maar tot nu toe geen problemen mee, heb trouwens nog een grotere maat shetlander om later in te spannen, is ook nog een hengstje en staat bij een ruintje, geen enkel probleem, ook niet in omgang, mét goeie papieren en gratis bekomen,dus ja, die was onbeleerd, van de weide als veulen, bijna jaarlingske,veel gaan ze niet meer, da's waar

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:38

Ik vind 375 euro voor een beleerde pony niet veel. Een beetje (men)opleiding kost al veel meer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:41

Tjah, als het er alleen om ging wat ze gekost hebben is 1500 voor een onbeleerd sportpaard ook een belachelijke prijs maarja, de markt bepaald.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:50

Veulens krijg je al niet eens verkocht voor de helft van het dekgeld.
Laat staan dat je aan het opleiden van een menpony iets kan verdienen op het moment.

Voor een hengst vind ik het aan de prijs. Maar als het voor jou de juiste pony is, is het zeker niet te duur.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 00:04

Dennis schreef:
Veulens krijg je al niet eens verkocht voor de helft van het dekgeld.
Laat staan dat je aan het opleiden van een menpony iets kan verdienen op het moment.

Voor een hengst vind ik het aan de prijs. Maar als het voor jou de juiste pony is, is het zeker niet te duur.

Bedankt van je berichtje.
Hoeveel vindt jij een goudeerlijke, makkelijk met alles, pony, gechipt, geënt en ontwormd op tijd, en die ook nog is netjes beleerd is in enkel-dubbel-en vierspan (+ marathonkoets) en 200%verkeersmak, kijkt echt naar niks, super op de stem (dus vrij makkelijk nog te beleren onder het zadel)

Ik ben echt niet thuis in die prijzen maar vind t niet zo veel geld, normaal, als ie niet naar ons kon komen, ging ie voor rond 575-600€ verkocht worden

Wat vindt jij zo een pony waard, jij bent er toch meer in thuis, ben echt een beginnener met alles wat mennen betreft ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:09

600 gaat ie echt niet voor weg hoor.
Het is nog steeds gewoon een shet hengst van 3 jaar, de meesten lopen netjes voor de wagen en er zijn maar weinig mensen die serieus menambitie's hebben dus dat maakt de markt veel kleiner.
En houd wel in de gaten dat 3 jaar nog heel jong is, hij kan best een paar keer netjes in 2 en 4 span hebben gelopen, maar het is nog lang geen veteraan.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 00:22

Ok, dat begrijp ik maar die mens waarvan pony nu nog is, doet wedstrijden en pony is echt heel netjes opgeleerd met een paar "ouwe rotten in het gareel erbij" zoals ze zeggen, dus "veteraan" is ie niet, da's waar, maar toch wel heel netjes in het karretje lijkt me, ga hem volgende week is bekijken ;-)
Vindt je dan dat ik moet proberen afbieden ??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:03

Wat is hij voor jezelf waard? Ga hem eerst bekijken, zie of zijn karakter en manieren je aanstaan en ga naar huis en denk er nog eens over. Dan kun je beslissen of dit echt is wat je zoekt of dat je toch iets anders zoekt. Geen handvol, maar een landvol, voor dat geld kun je ook elders een heel leuke shet vandaan halen, dus deze moet het dan wel écht zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:59

Een paar jaar terug kon je wel die prijs krijgen (voor hengsten, papierloze merries of die wat mankeerde wat niet erg was voor het gebruik) als ze echt heel fijn door gereden waren.
Nu echt niet!
Kreeg mijn ZZ merrie helemaal niet eens verkocht (laat staan de prijs die ik in mijn hoofd had, die al veel lager lag dan dat ik er een paar jaar terug voor gevraagd had).

Voor een 3 jarige brave hengst hooguit 200/250 euro (als hij geen papier heeft zelfs minder).

Maar zo als ik al zei, de juiste is nooit te duur. De bedoeling is dat je er nog jaren veel plezier van heb, wat is dan 100 of 200 euro meer in aanschaf dan nog?
Ik heb in het verleden ook wel te veel voor pony's betaald, maar nog nooit een moment spijt gehad.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:59

ok, bedankt iedereen voor jullie reacties, moet hem inderdaad toch (volgende week) eerst is zelf bekijken en dan weet ik meer, heb nu enkel foto's gezien.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:07

Als je een beginnend menner bent zou ik niet kiezen voor een 3,5 jarige shetlanderhengst maar eerder voor een ervaren, iets oudere ruin/merrie. Uit eigen ervaring weet ik dat hengsten voor de wagen nog wel eens uit hun dak kunnen gaan als ze een ander paard zien en vergeten dan alles om zich heen, dit kan zorgen voor nare situaties wanneer je beginnend menner bent en niet precies weet wat je moet doen. Het is uiteraard je eigen keuze maar of het een heel verstandige keuze is moet je dan bij jezelf nagaan.

De prijs vind ik overigens niet veel, wanneer hij daadwerkelijk goed beleerd is.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 13:41

Bedankt voor je bericht.
Ik ga nu eerst volgende week de pony in 't echt (enkel nog maar op foto's gezien) bekijken en dan weet ik vast al wat meer ;-)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:50

Veel succes, ik hou het topic even in de gaten :)

Ik ga wel met eerdere opmerkingen mee; een 3,5 jarige die naast ervaren ponies loopt in het span kan in zijn eentje wel heel anders zijn voor de wagen. Dit merk ik zelf met mijn 3,5 jarige ruin. Naast zijn moeder in het span doet hij alles, knalt door de modder, waterplassen enz. Heb ik hem ik enkelspan en ik ga bij wijze van dezelfde dag hetzelfde rondje rijden, dan is alles eng omdat mama er niet is ;) (mannen... :') ) .

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 13:52

Hij is ook enkelspan gereden al en geen enkel probleem, volgens de eigenaar dan ;-)

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:30

Een paard is waard wat een gek er voor geeft op dit moment. En geen meer mogelijkheden met een shet?
Die van mij loopt voor de wagen, onder het zadel, kent de spaanse pas en nog meer vrijheidsdresssuur, en ik beoefen lange teugeldressuur, en loop keuringen... Wat is 375 waard? Als jij er een fijn paardje aan hebt, en de klik is er, is het niet teveel denk dat je dat het beste zelf kunt beoordelen. Vraag informatie op bij het stamboek, deze kunnen je heel goed helpen, een beetje voorkennis kan geen kwaad. Succes met de mogelijke aankoop!