Eens een Arab, altijd een Arab|?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liza1968

Eens een Arab, altijd een Arab|?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:04

Net als bij mensen, is ieder paard ook uniek. Maar er zijn toch wel grove karaktertrekken die per ras verschillen.

Ik vraag me af hoe het hier op het forum is, eenmaal een Arabier altijd een Arabier? Of zijn er ook wel mensen die het hier totaal mee oneens zijn?

Wieke

Re: Eens een Arab, altijd een Arab|?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:24

ik heb wel het idee dat ik arabiertjes altijd ''leuker'' zal vinden dan andere rassen.
dus ik ben het er wel mee eens.
ik vind alle paarden eigenlijk wel leuk, naja met het ene ras heb je meer als met de ander, maar ik merk toch nu ik een arabier heb ze wel heel leuk vind en dat denk ik ook altijd wel blijf vinden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:39

Ik hou van mijn Arabier <3 maar of ik er ooit nog één zou kopen. Denk het niet eigenlijk.
Misschien als ik een hele veelzijdige kan vinden, maar ik als er nog een paardje bij zou nemen dan zou ik denk ik eerder nog een (iets grotere) Welsh nemen. Net iets praktischer in mijn ervaringen.

Ik voel me nu wel een boosdoener hier op het forum _O- terwijl ik het echt een prachtig ras vind en mijn maatje voor geen goud weg zou doen. Maar 2 tegelijk, zou er niet aan moeten denken :')

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:11

Ik ben verliefd op mijn av, maar als er ooit een andere komt is het geen av meer :n
Mijn ambities liggen in de dressuur en dan schiet een Arabier in mijn ogen toch altijd wat te kort :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:01

Ik moet zeggen, arabieren hebben voor mij altijd al iets gehad wat andere paarden niet hebben. Ik ben nooit heel veel met arabieren echt in aanraking gekomen, meer met KWPNers, maar die ene Arabier die ik dan leerde kennen stal toch mijn hart...
En nu ik regelmatig op een AV-stal kom en werk moet ik toch zeggen, als er ooit een paard voor mij komt, dan wordt het een AV. Mijn ambities liggen niet in de sport, maar ik wil een maatje voor het leven, een vriend, met intelligentie en humor... en daar zijn arabieren als geen ander geschikt voor. En ik ben gewoon gek op de karakters van deze paarden, en het uiterlijk.
Dus voor mij is het wel eens en altijd geweest, ja.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:03

Nee, bij mij gaat het niet op..
Van een arabier naar een haf naar een shet gegaan. Een arabiertje is gewoon niet echt wat voor mij, maar ieder zijn eigen ding toch? Vandaar dat er genoeg rassen en karakters bestaan :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:02

Ja bij mij wel.
Mijn 1e paard was een spaanse Arabische volbloed Hengst.
Toen ik hem kocht was ie 1.5 op zijn 3e GGK en heb hem zelf ingereden.
Hij had de potentie om mee te draaien met de KHNS wedstrijden pakte alles heel goed op kreeg complimenten van jury s.
Maar helaas op 7 jarige leeftijd in moeten slapen

Toen kocht ik een 2 jarige hengst die heb ik nu nog en is bijna 5.
Dit jaar GGK.
Ook zelf ingereden en deze heb mooi ruim gang werk dus met hem gaat ik ook KHNS starten.

Heb vorige jaar een AV merrie erbij gekocht

En wil met beide paarden wedstrijden rijden...de Hengst heeft echt wel potentie voor dressuur wedstrijden.
De merrie heb ik even meer downs dan ups kwa gesteldheid maar met haar wil ik me L2 Punten gaan halen om sneller de Hengst te mogen starten.

Er zijn zat AV die hoger in de sport lopen en je hebt net zo veel kans om hoger te komen als met een kwpner...kwestie dat het te maken heeft met diverse factoren..
Dus ja voor mij alleen een AV

Heb diverse andere rassen gereden en met een KWPNer gestart tussen de witte hekjes en toch heb ik liever een AV onder me kont.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:06

Er zijn genoeg mensen die wel eens een arabier hebben gehad die daarna een heel ander paard kochten. Er zijn mensen die liefhebber zijn van een ras en er zijn mensen die vooral liefhebber zijn van individuen. ;)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:08

Klopt hoor er zijn meer AV's hoog in de dressuur maar niet zoveel als kwpners ;)
Ik vind ze geweldig maar voor de dressuur niet fijn genoeg :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:20

Suus___ schreef:
Klopt hoor er zijn meer AV's hoog in de dressuur maar niet zoveel als kwpners ;)
Ik vind ze geweldig maar voor de dressuur niet fijn genoeg :)

:D dat is ook zo..maar de aantallen liggen ook hoger bij het kwpn dus dan lijk het al gauw meer.
Maar zie er ook zat lopen die de M nog geen eens door komen :x

Maar uiteindelijk maak je wel bepaalde keuzes kwa ras en zitten er inderdaad wel bepaalde voorwaardes aan vast om het zo maar te zeggen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:16

Nee, ik denk het niet. Ik ben puur toevallig bij een av terechtgekomen, het was het tegenovergestelde van wat ik altijd wilde maar het was liefde op het eerste gezicht met dit paard. Pas twee jaar later heb ik hem gekocht, omdat hij de enige was die ik hebben wilde.
Maar of ik hierna weer een av neem? Ik weet het niet... Die kwpn'er was ook altijd nog een droom, misschien ga ik daar wel voor.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:16

Ik verzorg nu bijna een jaar Arabieren en ben echt verliefd geworden op dit ras :D. Het enige min punt vind ik dat ze vaak zo klein zijn. Ben zelf 1.82. Gelukkig zijn de paardjes die ik verzorg aardig groot. Ja hoor het wel meer over de dressuur dat Arabieren ook te klein zijn i.v.m de regels? Als ik ooit het geld heb voor een eigen paard en ik kan een mooie grote Arabier vinden zeker dat ik dat dan doe(mits de klik er is natuurlijk :P )

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 01:20

Leuk om zo alle reacties te bekijken! Morgen ga ik zelf bij een Arabiertje kijken, heel erg spannend allemaal! Hoop dat de 'klik' er is....

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:31

Falabella44 schreef:
Leuk om zo alle reacties te bekijken! Morgen ga ik zelf bij een Arabiertje kijken, heel erg spannend allemaal! Hoop dat de 'klik' er is....

Ben benieuwd! Hoop voor je dat de "klik" er is!

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 01:44

Thanx, ik ook!!!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 07:05

Veel plezier falabella

Sanne: je mag zelfs met je shet tussen de paarden rijden dus dat is onzin hoor :) alleen wordt de av bij t knhs pas vanaf 1,57,5 als paard gezien dus je rijd dan met je 'pony' tussen de paarden.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:29

Als klein meisje droomde ik al van een AV en zei ook als mijn halfbloedje er niet meer is komt er een AV in die 15 jaar waren er meerdere AV's op mijn pad gekomen waardoor het van een eigen AV willen hebben enkel maar meer versterkt werd, ondertussen al een hele poos een AV en een geluk er nog meerdere op stal te hebben en dankzij een vriendin om er nog meer te kunnen rijden en mee om te gaan, en voor mij geldt idd wel eens een AV altijd een AV ze zijn voor mij exact het ras wat ik graag wil en waar ik de klik mee heb, ze gaan voor me door het vuur maar ook blijven ze voor me lopen op mijn mindere dagen, geniet gewoon dagelijks van ze, en dat dit voor een ander niet zo is maakt niet uit ieder zijn ding ;)

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:42

Suus___ schreef:
Veel plezier falabella

Sanne: je mag zelfs met je shet tussen de paarden rijden dus dat is onzin hoor :) alleen wordt de av bij t knhs pas vanaf 1,57,5 als paard gezien dus je rijd dan met je 'pony' tussen de paarden.

Oké dankje voor de uitleg :)

shaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:37

Voor mensen die wel het karakter en de uitstraling van een arabier willen, maar met meer maat (1.60-1.65) body en rijpaardgangen, is de shagya arabier misschien een goede keuze. In Nederland zijn er maar een stuk of 15 'echte' shagyas, maar hun eigenaren (ik heb er twee, en verwacht een veulentje volgend jaar!) helpen graag in het bemiddelen met fokkers in Duitsland.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:16

Heel wat jaren geleden ben ik dankzij Margje van der Starre in aanraking gekomen met dit geweldige ras,
ik mocht bij haar de paarden trainen in het bos, en zodoende kon ik veel verschillende renpaarden rijden, en vooral veel crossen door het bos.
Mijn eigen paard moest een Arabier worden, en dat werd mijn Poolse Wers,
waar ik al 8 jaar helemaal gelukkig mee ben,
echt het paard van mijn leven.
Daarnaast heb ik nog een "halve" Arabier, namelijk een Quarab,
ook een harstikke leuk dier, maar lang niet zo slim en gehaaid als de Volbloed.
Maar ik dwaal af volgens mij.
Mocht ik het ooit op mijn heupen krijgen en er een derde paard bijwillen,
dan wordt het 100 % zeker weer een Arabier, maar dan eentje waarmee ik ook kan gaan showen.

Harstikke leuk Falabella44 dat je voor je eigen Arabier gaat,
ik wens je veel succes en plezier met je zoektocht.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:32

@Roma : niet misschien maar zeker goede keuze :)

Wij hebben er ook 2 en hier geld zeker eens Shagya arabier altijd Shagya arabier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:37

Nee. Mijn arabier was zó bijzonder, dat ik nooit meer een andere wil. Ik zou alleen maar gaan vergelijken, en dat zou niet eerlijk zijn. Ik heb mijn arab noodgedwongen moeten verkopen en vind dat nu, zo'n 5 jaar later, nog steeds vreselijk. Ik hoop 'm ook nooit meer te zien.
Ik heb (nog een) een fjord gekocht.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:54

Ik zou nog best een een welsh erbij willen,maar kan me niet voorstellen dat ik nooit meer een arabier zou willen hebben..Ik heb er trouwens 5,dus je kan zeggen dat ik ze wel leuk vind :D

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:02

Ik heb zowel KWPN als arabisch volbloed gehad en het is voor mij net het paard waar ik verliefd op wordt en een klik mee heb.
Wat betreft wedstrijden, een goede vriendin van mij heeft indertijd succesvol Prix St. Georges gestart met de dekhengst Karami ( deze was 1.60 meter ) en in haar ponytijd met haar eigen arabier Mustafa bij de junioren gereden. Mijn arabje is nu van haar en die traint ze op ZZ niveau.
Ik ken een hoop arabieren met veel potentie voor de dressuursport, alleen is het wel zo, dat je vaak met een arabje jezelf harder moet bewijzen voor de jury.

shaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:03

arun schreef:
@Roma : niet misschien maar zeker goede keuze :)

Wij hebben er ook 2 en hier geld zeker eens Shagya arabier altijd Shagya arabier!

Like!