Hengst voor Obelisk x Zeppelin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dynara

Hengst voor Obelisk x Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:16

Ik ben voor volgend jaar op zoek naar een gepaste hengst voor mijn merrie Zilke.
Omdat ik zelf bewust wil fokken en niet zomaar een hengst op mijn merrie wil, vraag ik hier op bokt advies voor een gepaste hengst wat evt. een goede keuze kan zijn. Ben namelijk geen fokker dus beetje hulp van mensen die er vanstand van hebben hier zou ik graag op prijs stellen :j.

Wat over de merrie:
Afstamming: *klik voor afstamming*
Ze is een onrustige merrie maar hartstikke lieve en betrouwebare merrie, ze doet namelijk licht weven als ze zenuwachtig is en wat knarsen tanden. Ik heb haar van een fokker die eerder veulens met haar heeft gefokt en volgens de lokale dierenarst waren het altijd goede veulens met potentie in de sport.
Verder vind ik haar achterhand te veel onder de massa staan, maar loopt wel goed ruim en heeft van zichzelf al een gebalanceerde gallop en loopt in takt.
Ze is erg werkwillig en pakt alles snel op, maar is wat onzeker in het doen van nieuwe dingen dan slaat ze op slot en blijft ze staan en rilt ze maar met geruststelling doet ze het wel voor je.

Zoek een hengst die wat meer met front fokt omdat mijn merrie in de bouw wat smal is in de hals.
En wat meer in maat omdat mijn merrie maar ongeveer 1.63m. is.
Een bonte/ appaloosa gepaste hengst zou ik echt geweldig vinden, maar andere hengsten zeker welkom, wel een met een rustig karakter omdat mijn merrie al van zichzelf gestrest is.
Dressuur hengsten ben ik zelf niet zo weg van omdat ze gevoeliger zijn dan springpaarden of allround paarden, maar ik sta voor alles open!

Hoop hier genoeg info te hebben vermeld :D

Heb helaas niet de beste foto's sorry hiervoor!
Afbeelding
Afbeelding
http://i48.tinypic.com/29go4s2.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-12-12 03:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

paardjes123

Re: Hengst voor Obelisk x Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:31

Ik heb een nakomeling van Scen Tao, voldoet denk ik aardig aan je eisen. Ik heb er zelf ook niet zoveel verstand van, dus of je er wat aan heb ;)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 18:40

Misschien hier een suggestie die evt. zal passen? iemand meer info over deze hengsten/ nakomelingen?
dit zijn paarden die een kleurtje hebben maar weet niet wat ze aan kleur doorgeven...
Solaris Buenno
Umenno
MC Jonnas
Kambarbay
peru's scen-tao .
Palousa San Sebastian .

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 18:41

paardjes123 schreef:
Ik heb een nakomeling van Scen Tao, voldoet denk ik aardig aan je eisen. Ik heb er zelf ook niet zoveel verstand van, dus of je er wat aan heb ;)

daar was ik net ook al naar aan het kijken maar aan kleur alleen heb ik niet alleen...
Wil ook weten als het kwa exterieur past en verbeterd

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:52

Scen Tao geeft veel front door, heeft veel maat en nakomelingen die ik ken hebben fijne karakters. Dus het is een paard met meer dan alleen een leuk kleurtje.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:17

Kijk eens naar een Gelderse hengst; die zijn een stuk handzamer dan het gemiddelde dressuurpaard, en geven maat en front. Daarnaast zijn ze zeer allround. Ik heb zelf een nakomeling van Alexandro P waar ik heel tevreden over ben; hij is een 2 jarige hengst, maar zo mak als een lam en echt een mooi paard wat goed kan bewegen. Ik had ongeveer dezelfde verbeterpunten als jij bij jouw merrie en bij mij (en ook veulens van hem bij andere vergelijkbare rijpaardmerries) is het heel goed gelukt. :)

Ik hou niet zo van kleurtjes fokkerij; je bent dan al snel bereid om te kiezen voor het mooiste kleurtje i.p.v. de best passende hengst...

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:58

nee zoek niet specefiek een kleurtje kijk toch naar afstamming en hoe de nakommeling zich in sport ect presenteren... daarom staat mij keuze op alle soorten en kleuren hengsten omdat ik toch wel een verbeterde veulen uit mijn merrie wilt waar ze zelf in te kort komt.
Een gelderse hengst is daarbij ook een goede optie optie alleen ben ik daar minder in thuis kwa afstammelingen maar zou daar ook wel even research over doen :)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 16:19

Hier heb ik een stand foto (ja ze is erg mager maar heb haar net pas een maand en daarvoor was ze erg ondervoed, ze was namelijk bedoeld voor de slacht omdat ze in de weg stond dus daar aub geen commentaar op)
Maar dan heb je ongeveer een idee hoe ze eruit ziet...
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:48

Ik zou even een andere standfoto maken. Haar achterbeen staat niet op een gelijke ondergrond waardoor het nu niet te beoordelen is.

Ik ga met Lante mee. Ik zou voor een Gelderse hengst gaan.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 23:39

het lijkt misschien op de foto ongelijk maar het pad ligt daar vrij recht...
Haar achterhand staat inderdaad hoog en haar benen staan vrij veel onder de massa, en daarbij welke gelderse hengst zou haar min punten kunnen verbeteren? omdat ik namelijk niet veel kennis heb met Gelderse hengsten =) ken er namelijk geen tot weinig

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:16

Maat, massa en front fokken de Gelderse hengsten eigenlijk allemaal wel door. Het karakter moet je zelf bepalen, er zijn flegmatieke en hete Gelderse paarden; het is maar net wat je zelf prettig vindt. Daarnaast zijn ze allemaal vrij allround.

Voor ik zou fokken zou ik haar wel even goed door een deskundige laten beoordelen. Op deze laatste foto lijkt het bijvoorbeeld alsof ze ongelijke voorvoeten heeft, als dat zo is, dan kan je er beter niet mee fokken. Prokken zou helemaal mooi zijn. Het zou namelijk ook jammer zijn als je je een hoop ellende op de hals zou halen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:13

En als dit de stand van haar achterbeen is zou ik me me ook afvragen of je deze merrie wil inzetten voor de fokkerij.

De Gelderse hengsten even in het kort.

Ahoy, zwart, oorspronkelijk een Tuigpaard hengst. Geeft brave lieve paarden.

Alexandro, bruine hengst, geeft veulens met extra beweging. Komt uit een erg goede moederlijn. Veulens lijken erg braaf maar de oudste kinderen zijn net 3 jaar dus we kunnen nog niets zeggen over de kwaliteiten onder het zadel.

Chablis, mooie moderne hengst die ook nog eens erg fijn kan springen. Komt uit een erg goede stam met zeer werkwillige paarden. Alleen nog veulens van.

Danser, chique vos met veel houding en beweging. Tuigtypisch gefokt. Alleen nog veulens van.

Laurentz, de meest klassieke. Geeft paarden met beweging en looplust. Klassieker model. Veel body en massa. De hengst heeft een prachtige kleur.

Koss, preferente bruine hengst. Geeft veelzijdige, mooie Gelderse Paarden met veel beweging, model en charme. Hengst met heel veel invloed binnen de Gelderse fokkerij.

Parcival. Prix st george dressuur en keurhengst. Geeft paarden met veel looplust, bewegingen front..

Rubus b, zwarte hengst, zz-z dressuur. Geeft brave werkwillige paarden. Wat klassieker model.

Saron, 135 m internationaal springen en zz-l dressuur. Zwarte hengt. Ik weet niets over het karakter van de nakomelingen. Maar ik verwacht werkwillige brave nakomelingen. Komt uit de stam van Tepic la Sila.

Vitens, grote mooie voshengst. Z2 dressuur, veel beweging, maat, formaat en front.

Wilson, bruine hengst, zz-l dressuur. Komt uit de stam van Koss met vele goede Gelderse sportpaarden die steeds vooraan meedoen op de keuring. Had een goede veulen rapportage waarbij het goede karakter van de veulens opviel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:15

Foto's in mijn profiel, op de Gelderse facebookpagina(zie onderschrift) en op de KWPN website.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 14:55

ok dankje ik zal er nog huiswerk van maken natuurlijk, en daarbij is mijn merrie altijd gebruikt voor in de fokkerij en ze heeft goede veulens, lopen in de hoge sport dus de namkomelingen zijn kwa sport en bouw goed anders was wou ik er ook niet echt een veulen van omdat risico groot is maar ik weet gewoon dat haar veulens goed zijn :)
En de locale dierenarts die haar kent zegt ook dat haar veulens goed, hoog en droog op de benen staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:03

Een gelderse hengst zou goed kunnen passen inderdaad..aangezien die goed kunnen aansluiten op de aandachtspunten van jouw merrie.

Je merrie heeft een vrij korte rug met een sterk hellend kruis en sabelbenig achterbeen..halsvorm vindt ik wel mooi maar ze zou wat meer front mogen hebben..al vindt ik de achterkant belangerijker..heeft ze predikaten?

Ik zou erop letten een hengst te kiezen die absoluut goed op de benen staat,en geen hellend kruis vererft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:23

dynara schreef:
ok dankje ik zal er nog huiswerk van maken natuurlijk, en daarbij is mijn merrie altijd gebruikt voor in de fokkerij en ze heeft goede veulens, lopen in de hoge sport dus de namkomelingen zijn kwa sport en bouw goed anders was wou ik er ook niet echt een veulen van omdat risico groot is maar ik weet gewoon dat haar veulens goed zijn :)
En de locale dierenarts die haar kent zegt ook dat haar veulens goed, hoog en droog op de benen staan.

Heb je een linkje naar paardenfokken.nl?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:34

Laat maar stond in de OP

michele87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:22

dus geen linkje meer?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:25

Gelders zou heel mooi aansluiten bij je wensen en bij de afstamming van je merrie. Ze stamt namelijk van een Gelderse merrielijn af :) ze is een Obelisk x Zeppelin x Apple King xx x Eros (=Gelders).

De strakke lendenpartij is wel een aandachtspunt. Hierop zou ik Alexandro laten staan, daar hij zelf ook strak is op de lendenen.

Hoe beweegt je merrie?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:15

Mijn merrie beweeg zich wel goed ondanks haar wat mindere achterhand. Voorhand komt sterker uit beweeg goed vanuit haar schouders, achterhand komt ook goed mee ze stapt/draft eigenlijk altijd over.
En ze duwt niet weg met haar achterhand blijft goed eronder. Alleen minder souplesse in de achterhand gaat ietsjes stroever.