Arabier en NH/VD?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liza1968

Arabier en NH/VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 22:21

Zijn er mensen die met een Arabier werken op het gebied van VD en NH? Zo ja, hoe bevalt dit? De Arabier is wel aan te merken als een paard met een boven gemiddelde intelligentie, dus het oppikken zal niet echt een issue zijn. Wie heeft er ervaring? Ik wil mij er zelf namelijk in gaan verdiepen en overweeg voor een Arabier te gaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:24

Ook arabieren hebben verschillende karakters.
Dus niet elke arab zal even geschikt zijn.
Mijne is bijv. erg snel ontmoedigt, dat maakt het wat lastiger, juist omdat hij sensibel is.
Mijn shet daarintegen is erg makkelijk wat te leren.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:26

Ik doe af en toe wat vd met die van mij, ze pakt het inderdaad snel en leuk op, maar of dat sneller is dan een ander ras, geen idee :n

Tammy_ hier op bokt doet met haar av heel leuk aan vd :)

maaike1994

Re: Arabier en NH/VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:31

Ik heb een arabische halfbloed en doe er ook VD mee :) ik merk idd wel dat hij alles vlugger snapt dan mijn andere paarden. Maar kan ook natuurlijk ah paard liggen en niet ah ras

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:35

hier ook aan arabiertje waar ik vd mee doe. hij denkt wel goed mee en als hij 1 keer iets goed heeft gedaan
doet hij het daarna altijd heel goed. hij moet gewoon even snappen wat de bedoeling is en dan gaat hij dr voor.
of het een verschil is met andere paaden dat weet ik niet...

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 22:48

Dank jullie wel, probeerde er al wat over te vinden hier op het forum maar moet nog even de fijne kneepjes leren met de zoekfuncties.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:19

Falabella44 schreef:
Zijn er mensen die met een Arabier werken op het gebied van VD en NH? Zo ja, hoe bevalt dit? De Arabier is wel aan te merken als een paard met een boven gemiddelde intelligentie, dus het oppikken zal niet echt een issue zijn. Wie heeft er ervaring? Ik wil mij er zelf namelijk in gaan verdiepen en overweeg voor een Arabier te gaan.

Hier ook een Arab, maar bovenstaande gaat dus absoluut niet voor hem op :') .
Mijne is erg lief en hoewel hij met rijden een beetje lui is, wil hij met VD erg graag werken.
Het lastige is alleen dat hij het wel moeilijk vind en wanneer hij een oefening niet snapt kan hij volledig blokkeren.
Dan staat er dus een paard voor je met de volgende uitdrukking :\ :? en moet je hem echt even uit zichzelf halen, want de connectie is dan weg.
Dit is juist het sensibele denk ik, zo graag iets willen, maar niet kunnen dat hij niet weet wat hij met zichzelf aanmoet.
Verder is zijn concentratievermogen ook iets minder dan mijn andere pony.
Coördinatievermogen is ook niet al te sterk, dus lichamelijk gaat het ook niet altijd met gemak

Al met al wel een leuke pony om mee te werken, maar je moet wel humor hebben.
Mijne is ook wel vrij extreem qua rare dingen, dus laat je niet afschrikken hierdoor.

Als je echt voor de shows gaat en dus met publiek gaat werken zou ik wel echt goed kijken of het dier hiervoor geschikt is.
Zoals gezegd, elke Arabier is net wat anders. Zoek er eentje die niet heel kijkerig en niet te sensibel is en dan zou het goed moeten komen.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:35

Ik doe heel af en toe een klein beetje VD met mijn merrie niet teveel en tevaak en doordat ik zelf de fijne kneepjes niet ken blijft het beperkt tot bepaalde dingen, mijn merrie is ontzettend leergierig en word er enthousiast van waardoor bepaalde dingen waarvan ik niet exact weet hoe aan te leren gevaarlijk kunnen worden en het daardoor maar op een heel laag pitje zet en er niet zoveel mee bezig ben, verder is het voor elk paard zonder uitzondering van ras of ze het leuk vinden of niet.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:14

Het is vooral de leergierigheid en het leervermogen dat bij Arabs zo'n voordeel is. Nu doe ik zelf niet veel met VD, al zijn er een aantal die kunnen buigen, njadien is erg fanatiek met ritsen openen en zo hier en daar is er wel eens 1 verkocht waar een verzorgster wel fanatiek mee gevdt heeft (shaf bijv had al aardig wat trucjes geleerd en werd, gelukkig, verkocht naar een meisje dat ook zelf graag met vd bezig wilde). Maar de leergierigheid gebruik ik wel in de dagelijkse dingen. Ik vind het fijn om te grondwerken, ik leer ze dan ook graag in verschillende tempo's lopen op commando (extreem langzaam draven, bijna piaff, tot heel snel etc.) maar ook galopswisselingen op commando, in contra-galop kunnen lopen en galopswisselingen om de pas. En het is ook enorm praktisch als je er 1 voor je uit kan laten lopen die op commando te sturen is, die weet wat links en wat rechts is. Dat vind ik bij arabs makkelijker te leren dan bij andere rassen. Ik wil me met de tijd gaan bezighouden met hogere dressuur oefeningen aanleren vanaf de grond en ik gebruik het leervermogen ook bij showtraining. Juist door alles op commando aan te leren worden ze enthousiast erin en doen zoveel meer hun best, waardoor op shows ze het leuk vinden en dus heel anders in de ring staan dan de gemiddelde arab die in showtraining bij een prof is geweest.

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:17

Ik vind het erg prettig dat er op zo'n leuke manier wordt gereageerd door de mensen hier op Bokt. Mijn doel is om hier veel op te steken en dat gaat op deze manier heel best! Door de leuke reacties 'durf' je ook meer te posten. Dank jullie wel voor jullie reacties!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:46

Mooney, wat jij zegt, heb ik ook met Fuego, maar dat ligt niet aan zijn intelligentie.
Maar wel is hij heel snel ontmoedigd, maar niet omdat hij dom is :P , z'n kracht ligt daar denk ik niet.
Hij kan bijvoorbeeld de andere paarden alles voor hem laten doen, hij stuurde altijd de tinker naar de boom om te schuren met haar kont, zodat de blaadjes eraf vielen en hij ze lekker kon gaan opeten, das toch best slim. :D
Nu ben ik met hem ook niet erg aan het vd-en geslagen, omdat de andere paarden (tinker en shet) het makkelijker oppakken.
Bren, wat betreft de trucjes leren, er zijn veel trucjes die helemaal geen gevaar opleveren, dat zijn ook de dingen die ik de mijne leer.
Steigeren en dat soort stuff kun je beter pas gaan doen als je gevorderd bent, zodat je niet constant aan het navelstaren bent. :')
Mijn pony, wat een echt monster is, heb ik daarom maar dit geleerd!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:11

Aan VD doe ik niet, maar ik weet wel dat mijn paard heel snel door heeft wat van hem wordt verwacht.
Zo moet hij met longeren verschillende gangen en tempo's daarin doen op alleen een stemcommando. Naar me toe komen, achteruit lopen, halt houden, blijven staan, hoofd laag doen, en allemaal dat soort dingen had hij door in 10 minuten en vergeet hij nooit meer. Wat ik wel herken is indd, wanneer hij iets niet snapt of moeilijk vind dat hij volledig in zichzelf keert.

Maar of een arabier nou per definitie sneller daarin is dan andere rassen weet ik niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:15

NH en VD zijn in mijn ogen behoorlijk verschillend. Van VD weet ik niet zoveel, van NH ben ik heel aardig op de hoogte ;)
Zelf doe ik met mijn arabieren kruising aan NH, en ik ken nog wel wat mensen die met (volbloed) arabieren aan NH doen. Gaat prima, een arabier is immers gewoon een paard :)

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:47

Ik wil volgend jaar met een 2 jarige volbloed beginnen met NH. Nou heb ik dus totaal geen ervaringen met NH dus wil ik me er eerst wat meer in verdiepen. Hebben jullie misschien tips voor goeie boeken of films?

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 01:22

@ SanneeH: Wat leuk!! Nou ik moet zeggen dat er best wel veel te vinden is op dat gebied ook qua boeken en DVD's op bijvoorbeeld MP.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:26

Wat een geinig filmpje met die tong!!

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:29

Falabella44 schreef:
@ SanneeH: Wat leuk!! Nou ik moet zeggen dat er best wel veel te vinden is op dat gebied ook qua boeken en DVD's op bijvoorbeeld MP.

MP? :=
Zijn jullie bekent met Clint Anderson?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:34

MP = Marktplaats :P

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:37

Letizia schreef:
MP = Marktplaats :P

Haha oke ben nog niet heel bekent op bokt :P

Ken jij clint Anderson?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:38

Nee sorry, zegt me niks :n
Is hij bezig met NH? Want dat zegt mij sowieso weinig, nooit echt mee bezig gehouden :)

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:45

Letizia schreef:
Nee sorry, zegt me niks :n
Is hij bezig met NH? Want dat zegt mij sowieso weinig, nooit echt mee bezig ge :P houden :)

Iemand zei tegen mij dat ik dat is kon proberen. Dus weet eigenlijk vrij weinig over hem

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:46

Misschien even op You Tube kijken?

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 01:47

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:49

Falabella44 schreef:

Ja wat moesten we zonder google! Had idd al die site gezien maar was benieuwd of mensen der mee gewerkt hebben=)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 08:16

Misschien moet je die vraag eens stellen op het NH onderdeel hier op bokt, ik weet in ieder geval van iemand daar die met de methode van clint anderson werkt.