Mini paarden KI

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KI voor mini paarden en kleine pony's

Ja
3 (50%)
Nee
2 (33%)
Misschien
1 (16%)
Geen mening
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 6

minies_MLH

Mini paarden KI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 12:41

Ik vroeg me af of er veel vraag is naar een KI station voor mini hengsten.

Ik weet dat veel mensen de hengstjes zelf laten dekken uit de hand of in de wei.
Nu zie je bij de "grote" paarden veel meer het hengsten station met natuurlijke dekking en KI.
Zou dat ook iets zijn voor de mini's of zeggen jullie als hengsten en merrie eigenaars dat het makkelijker is zoals het is.

Dit puur uit nieuwschierigheid.
Dus stort jullie hart uit !!!!!

Ik zelf zou zoiets best willen, maar dan ook vooral voor het feit dat je dan ook diepvries sperma kan hebben van de mini's en je met je merrie niet meer hoeft te reizen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:44

Geen idee hier in de buurt worden alle mini's gewoon natuurlijk gedekt. Lijk me trouwens ook niet echt prettig om in zo'n kleintje een hele dierenarts arm te gebruiken bij het insemineren.

Ik denk dat het lekker zo moet blijven :D

Sammie

Re: Mini paarden KI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:51

Dat is dus ook de redden dat KI niet te doen is :+ KWPN’ers hebben al moeite met zo’n grote hand/arm af entoe. Hoe wou je dat bij die shetjes en falabella’s doen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:57

Ik zou het ideaal vinden, zeker als mijn eigen dierenarts mijn pony's zou kunnen insemineren. Scannen en opvoelen doet hij wel.
Er staan weinig hengsten hier in de buurt en mijn merries lopen in de sport. Zo zomaar een maand naar de hengstenhouder aan de andere kant van het land brengen is midden in het wedstrijd seizoen niet handig.

Ik moet wel zeggen dat ik grote maatse shetten heb, pony's van rond de 100 cm dus.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:00

Zou het financieel interessant zijn? De dekprijzen van shet en mini hengsten liggen zo doorgaans toch aanmerkelijk lager? Dan zou de hele KI procedure verhoudingsgewijs wel eens erg duur kunnen zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:04

Fokkerij is hobby ;). Ik haal het dekgeld er niet eens uit met mijn veulens. Laat staan brandstof kosten (breng ze vaak alleen als ze hengstig zijn weg, vaak minimaal 2 uur enkele reis en een week later dus weer), registratie kosten en andere bijkomstigheden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:10

2x Heen en weer naar Frankrijk rijden om een merrie te laten dekken is ook niet goedkoop :P
En ik heb m'n merries ook liever thuis als ze een veulen aan de voet hebben.
Maar het zou mooi zijn als je sperma uit bv Amerika zou kunnen importeren.
Alle regels daar omheen maken het wel erg duur als het maar om een klein aantal KI dekkingen gaat.
Plus dat je wel een DA met hele kleine handjes moet hebben, je moet toch vaak scannen met diepvries sperma en dat is gewoon een risico met die kleintjes. Zou daar dus ook niet snel voor kiezen.