[TI] Gezocht groten tinker dekhengst voor mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerBlove

Gezocht groten tinker dekhengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:16

hallo ,

ik wilden van het voor jaar mijn tinker merrie van 1.57 mt laten deken , en ben nou op zoek naar een mooi groten tinker hengst met een super karakter ,
als je er een weet of zelf een hebt die mag dekken , hoor ik het graag :D

met vriendlijken groete
veerle

Aniekepiek

Re: Gezocht groten tinker dekhengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:39

Wat is groot?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:21

Inderdaad wat is groot?
En wat zijn de verbeterpunten van je merrie?

Ik heb een goedgekeurde hengst van +-1.58 hoog. Sterke bovenlijn en krachtige gangen. Heeft een super karakter. Ik start hem ook in de dressuur.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:15

Waarom wil je een grote hengst? Dat is geen garantie op een veulen die uiteindelijk ook aan de maat raakt. Net zoals een 'kleinere' hengst niet altijd een 'kleiner' veulen geeft.
Mijn nu 5,5 jarige ruin is 1.65m en komt uit een merrie van 1.55 en Thunder van de Irish Tinker Stable van 1.54m...

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:38

Hier een merrie met een stokmaat van ong. 1.50 die uit 2 verschillende hengsten van beide ong. 1.50
een nakomeling gaf met een stokmaat van ong. 1.65 en een andere nakomeling met een stokmaat van rond de 1.45

Zijn er naast de stokmaat ook dingen die je aan de merrie wilt verbeteren?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:33

Normaal prijs ik niet zo snel mijn eigen hengst aan, maar Baggio is 1.65 en fokt zijn maat ook zeker door. En zijn karakter is waanzinnig!

2013 zal wel het laatste dekseizoen voor hem zijn. www.tinkerhengst.nl

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 04:13

Sir Camelot schoot mij te binnen. Maar veel belangrijker buiten de maat is de verhoudingen, en wat hierboven gezegd wordt, groot geeft geen garantie voor groot en vice versa. Hier twee nakomelingen uit dezelfde combinatie (150 x 150), een is 145 en een tegen de 155...

Afbeelding

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 06:46

Rudolp van de kapershoeve vind ik persoonlijk een hele mooie grote hengst:)

tinkerBlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:47

bedankt voor jullie reactie.

ik weet dat groot geen garantie geeft maar ik ga het er toch op gokken, wat ik heb zelf een hengst lopen die maar 1.45 is en ik weet zeker als ik mijn merrie door hem laat dekken dat ik volgend jaar een klein veulen heb lopen ,nou is dit voor mij niet erig aan ge zien ik toch niet zo groot ben maar het paardje is mee bedoelt voor mijn zusje van 14 jaar die nou al 1.84 mt is ,zij heeft gewoon egt een groot paardje nodig .

van daar dat ik hoop als ik mijn merrie laat deken door een grooten hengst ( het liefst boven de 1.60 ) er een groot veulen uit komt .

de vraag of ik ies aan mijn merrie wil verbeteren ,is er niet ik wil gewoon ontsetent graag een veulen van haar .

dit is een foto van haar ( is wel een foto van voorigjaar

Afbeelding

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:39

Ik heb een Tinker van 148 cm , maar doodat ze zo breed is , heb ik nog ruim 30 cm buik onder mijn voeten.... Het is dus niet echt nodig een grote Tinker te fokken....

Ik hoop dat je een hengstenkeuze kan maken , het is niet gemakkelijk ..
Zelf vind ik Willow ook wel een erg mooie hengst.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:44

Ik denk dat dit met Rudolph wel een mooie combi is!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:47

Ik zou er persoonlijk juist een zwaardere hengst opzetten, meer massa en bot. Deze merrie heeft wat licht beenwerk.
Tenzij je natuurlijk richting grai wilt. Dan heb ik niks gezegd :D
Op Noedel na heb ik nog 2 in gedachten die mooi zouden passen maar die zijn dan helaas weer te klein...
Als je dus wel een grai wilt is Baggio erg gaaf :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:05

Misschien ook niet geheel onbelangrijk: is de afstamming van je merrie bekend?

Er worden hier namelijk een aantal bekende hengsten genoemd maar het kan zo zijn dat er een familierelatie tussen de genoemde hengsten en je merrie is :)

En wat cp ook zegt: wat/hoe wil je fokken? Groter is nu wel duidelijk maar ook zwaarder of dezelfde bouw als je merrie?

Snowville

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:59

Je zou ook nog voor ITS Viper kunnen kiezen, staat bij ITS en is boven de 1.60!

tinkerBlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 16:58

@flettie in haar pasport staan haar ouders niet , ik kan dus niet egt na gaan of een van dezen hengsten ( die ge noemt zijn) famillie van haar is .

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:16

@TS, nagaan of ze familie is zou eventueel wel kunnen middels DNA onderzoek. In deze link kun je daar meer over vinden, als je dat interessant vind :) [TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie
Mooie merrie heb je :j Ik ben benieuwd voor welke hengst je uiteindelijk kiest.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:30

Dus je hebt een Merrie zonder bekende afstamming en laat haar dekken voor je zusje. Kun je niet gewoon een leuk veulen kopen? Kan zijn dat ik weer zo banketstaaf overkom, maar er zijn zat paarden met leuk karakter, niet enkel die van jou, en gezien de huidige markt zijn nieuwe paarden (zonder goed papier!) niet nodig.
Je hebt een mooie merrie, daar niet van :)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:11

Wat is er leuker dan een eigen paard te hebben vanaf de geboorte ....
Dan maakt papier toch niet uit ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:57

Lepel schreef:
Wat is er leuker dan een eigen paard te hebben vanaf de geboorte ....
Dan maakt papier toch niet uit ;)

Ja en helaas denken heel veel mensen zo en is er dus een overschot aan paarden ;) Geen handige opmerking.
Fokken zonder papier is nooit goed. Je weet nooit 100% zeker of je een veulen zijn leven kan houden. En dan vind ik dat het je verantwoordelijkheid is het veulen/paard een zo goed mogelijk leven te kunnen bieden en papierloze paarden belanden in tijden als deze veel bij de slacht.

Maargoed, als het goed doordacht is niks mis mee hoor TS. Het ging meer even om bovenstaande opmerking :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:16

Dat bedoelde ik, houd je zusje hem denk je 30 jaar lang...? Bedoel maar, ken genoeg mensen die klakkeloos paarden dekken voor een nakomeling van hun leuke paard, 3/4 jaar later kunnen ze moeder en/of veulen verkopen omdat het te duur word, of worden de paarden op de meest goedkope manier gestald (wat ten koste gaat van hun welzijn en gezondheid).
Weet je het 100% zeker? Ga je het papierloze- paard wel weg krijgen mocht het nodig zijn, zou het geld op zijn of zou je zusje opzoek zijn naar een sportpaard over een aantal jaar.

Wil je nu niet gelijk demotieveren, maar kijk eens rond ...
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... um=1&pos=4
Voorbeeld is wat klein, maar 1e premie, jong, goedkoop, goed papier...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:20

@Sylvna. Bedenk je wel dat ruim 50% van de tinkerdames nog steeds een onbekende afstamming heeft vanwege de import en het feit dat de stamboeken nog niet zo lang bestaan (ik geloof ruim 10 jaar oid).

Ik heb ook 2 dames voor de fokkerij waarvan de afstamming onbekend is. Als een merrie met onbekende afstamming wél opgenomen en gekeurd is bij een stamboek, en je een dekhenggst gebruikt die goedgekeurd is bij hetzelfde stamboek, heeft het veulen gewoon een vol stamboek papier :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:25

Een piepklein detail wat ik niet wist, dacht al langer. Lijkt mij niet dat TS haar paard opgenomen en gekeurd is bij het stamboek (gezien ze niet gelijk vraagt om een ggk hengst), weet niet hoe het verder zit, maar is het paard dan (met enkel ggk vader, gemiddelde dressuurprestaties) wel wat waard, of ligt die dan ook in de schappen als het geld er niet meer is voor de stalling...?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:29

Dressuurprestaties? Wat hebben die te maken daarmee?

Ja er zijn best wat hengsten die leuk meedraaien in de sport, maar dat is over het algemeen alleen maar toegevoegde waarde voor de eigenaar zelf :-)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:30

Dressuurprestaties geven bij tinkerhengsten niet heel veel waarde ;) Veel tinkerhengsten worden niet voor de dressuur/wedstrijden gebruikt.
Momenteel is het zo dat de waarde van een register veulen (moeder of vader onbekend of niet geregistreerd) niet heel veel lager is dan dat van een stamboek veulen helaas. Maar dit komt IMO meer omdat mensen met stamboek veulens veel te veel zakken met de prijs omdat het veulen weg moet.

Ik hoop dat dit de komende jaren zeker wel verbeterd.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:37

Zo he , zo had ik het helemaal niet bedoelt....
Meer in de trend van als zij dat graag willen doen , dan is er toch verder niets mis mee dat er geen papier aanhangt.