Shet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleTL

Shet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 18:46

Ik ben aan het twijfelen of ik mijn shet zou gaan/laten scheren..
Ze zweet al heel snel als ik iets met haar ga doen.

En dan nog een probleem; Als ik haar ga/laat scheren, waar in hemelsnaam vind ik een goede deken maat mini-shet ?

_nvds

Re: Shet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:47

Als ze heel veel zweet kan het.. je hoeft je shet ook niet helemaal te scheren?

gewoon op internet ? divoza?

wienkecarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:51

Mijn shet is helemaal geschoren,
Het ziet er mooi uit( mijn mening) en hij word er lekker vlot en voorwaarts van.
Hij heeft 2 dekens.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 18:55

wienkecarlo schreef:
Mijn shet is helemaal geschoren,
Het ziet er mooi uit( mijn mening) en hij word er lekker vlot en voorwaarts van.
Hij heeft 2 dekens.

Ik vind het er zelf ook veel mooier uit zien.
Maar ik heb helemaal geen verstand van dekens :')
Wat voor dekens gebruik jij?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:57

Je moet jezelf wel even afvragen of het echt nodig is, hoe vaak per week train je, hoe intensief is dit dan en heb je tijd om evt, gewoon te stappen tot hij afgekoeld is en wat droger (natuurlijk moet je ze niet helemaal nat buiten zetten, maar als hij koel voelt tussen de haren is vaak de onderlaag wel weer wat droger). En heb je er zin in om bij elke training met dekens te slepen tot aan het einde van het voorjaar? + dekens kosten geld, en met 1 winterdeken ben je er niet als je hem helemaal scheert.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:00

+1

als je het alleen doet omdat het mooier is, is dat best raar ik heb hier ook een teddy staan heerlijk toch!
en als je hem niet echt traint (mennen) oid is het helemaal niet nodig

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:03

ZusJacobs schreef:
Je moet jezelf wel even afvragen of het echt nodig is, hoe vaak per week train je, hoe intensief is dit dan en heb je tijd om evt, gewoon te stappen tot hij afgekoeld is en wat droger (natuurlijk moet je ze niet helemaal nat buiten zetten, maar als hij koel voelt tussen de haren is vaak de onderlaag wel weer wat droger). En heb je er zin in om bij elke training met dekens te slepen tot aan het einde van het voorjaar? + dekens kosten geld, en met 1 winterdeken ben je er niet als je hem helemaal scheert.

Echt trainen doe ik niet (ben veel te groot om op haar te rijden), maar we maken vooral lange buitenritjes (ook veel draf en galop) en daarbij zweet ze toch wel heel snel.. En met mennen zweet ze nog veel sneller.
Ik heb opzich wel tijd om goed droog te stappen, dekens verwisselen vind ik ook niet erg.
Ik heb er ook wel het geld voor, hoeveel dekens zou ik dan moeten hebben? Ik weet er namelijk verder niks van

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:06

als je er niks vanaf weet moet je er denk ik niet aan beginnen,je heb heel veel nodig en je moet ook weten waneer je een dikker deken op moet doen,(hoe snel je pony het koud heeft) en bovendien vatten ze veel sneller kou als je ze scheert. ik bedoel het zijn shetlanders die staan nou eenmaal bekend als teddybeer

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:06

want staan ze buiten,in stal??

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:08

_aapjex schreef:
als je er niks vanaf weet moet je er denk ik niet aan beginnen,je heb heel veel nodig en je moet ook weten waneer je een dikker deken op moet doen,(hoe snel je pony het koud heeft) en bovendien vatten ze veel sneller kou als je ze scheert. ik bedoel het zijn shetlanders die staan nou eenmaal bekend als teddybeer

Dat dacht ik dus ook al, daarom begon ik ook te twijfelen.
Ze heeft ook wel een hele dikke vacht ja.

Ze staat 24/7 buiten, ze kan in de stal lopen wanneer ze wil

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:10

Kijk anders eerst eens naar de verschillende scheervormen, er is een plaatje op google (simpel te vinden met alle patronen) waar dus verschillende patronen op staan. Kies eerst bijv. eentje waarbij de hals kaal is, voor sommige werkt dat al voldoende. Omdat je zegt dat je hem niet extreem in training hebt zou ik echt eerst dat proberen, dan kun je er voor kiezen hem onder een deken te zetten (bijv. 300 gram, dit drukt de vacht plat net zoals een regendeken maar vult het dus ook gelijk aan qua warmte en zo krijgt hi het op het geschoren stuk niet koud). En als het niet voldoende werkt kun je er altijd nog voor kiezen helemaal te scheren. Sowieso heb je dan dus een goede winterdeken nodig (liefst met hals) van ergens rond de 300 gram, dan nog voor de koude dagen zo'n 300 gram extra. Het verschilt per paard hoeveel, de een heeft op de echt koude dagen genoeg aan 600, ander heeft 900 gram nodig. (plus een zweetdeken voor wanneer je bijv. gaat optuigen en hij eventjes onder deken moet staan).

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:14

ZusJacobs schreef:
Kijk anders eerst eens naar de verschillende scheervormen, er is een plaatje op google (simpel te vinden met alle patronen) waar dus verschillende patronen op staan. Kies eerst bijv. eentje waarbij de hals kaal is, voor sommige werkt dat al voldoende. Omdat je zegt dat je hem niet extreem in training hebt zou ik echt eerst dat proberen, dan kun je er voor kiezen hem onder een deken te zetten (bijv. 300 gram, dit drukt de vacht plat net zoals een regendeken maar vult het dus ook gelijk aan qua warmte en zo krijgt hi het op het geschoren stuk niet koud). En als het niet voldoende werkt kun je er altijd nog voor kiezen helemaal te scheren. Sowieso heb je dan dus een goede winterdeken nodig (liefst met hals) van ergens rond de 300 gram, dan nog voor de koude dagen zo'n 300 gram extra. Het verschilt per paard hoeveel, de een heeft op de echt koude dagen genoeg aan 600, ander heeft 900 gram nodig. (plus een zweetdeken voor wanneer je bijv. gaat optuigen en hij eventjes onder deken moet staan).

Bedankt voor alle info!
Pff, toch wel een heel gedoe zo..
Aangezien ik niet elke dag naar haar toe kan (20 minuten fietsen:(), kan ik ook niet even snel dekens verwisselen.
Hmm, dan toch maar niet scheren. Ach, dan is ze toch lekker mijn kleine teddybeer ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:16

Zoek anders eventjes dat plaatje op, je kunt er ook voor kiezen een kleine streep op de borst te zetten. Zo heb ik mijn pony's staan als ze niet heel zwaar in training staan maar wel erg zweten bij elk ritje. Ik houd ze dan zonder deken en dat gaat prima.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:17

als je niet elke dag naar haar toe kan en ze 24/7 buiten staat moet je het zeker niet doen, haha ik vind ze er altijd wel lache uitzien als teddy

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:19

Nouja, laat maar zitten.
Ze blijft wel gewoon lekker teddybeer
En alsnog, als je alleen de borst scheert, ziet er ook niet heel mooi uit denk ik :+

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:20

nee en dan koop je alleen maar een deken voor een stukje borst XD
ik zag ze op je profiel echt schattig :D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:21

Alleen doen als je pony echt veel zweet, en hij dus veel traint! Ik ga in de winter, niet heel zwaar werk doen en scheer m daarom ook niet.

Bij de shetlandhoek (iets in die richting) hebben ze dekens in mini maat!

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:21

_aapjex schreef:
nee en dan koop je alleen maar een deken voor een stukje borst XD
ik zag ze op je profiel echt schattig :D

Tjaa, daarom

Hihi, dankje :D