Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ZusJacobs schreef:Je moet jezelf wel even afvragen of het echt nodig is, hoe vaak per week train je, hoe intensief is dit dan en heb je tijd om evt, gewoon te stappen tot hij afgekoeld is en wat droger (natuurlijk moet je ze niet helemaal nat buiten zetten, maar als hij koel voelt tussen de haren is vaak de onderlaag wel weer wat droger). En heb je er zin in om bij elke training met dekens te slepen tot aan het einde van het voorjaar? + dekens kosten geld, en met 1 winterdeken ben je er niet als je hem helemaal scheert.
_aapjex schreef:als je er niks vanaf weet moet je er denk ik niet aan beginnen,je heb heel veel nodig en je moet ook weten waneer je een dikker deken op moet doen,(hoe snel je pony het koud heeft) en bovendien vatten ze veel sneller kou als je ze scheert. ik bedoel het zijn shetlanders die staan nou eenmaal bekend als teddybeer
ZusJacobs schreef:Kijk anders eerst eens naar de verschillende scheervormen, er is een plaatje op google (simpel te vinden met alle patronen) waar dus verschillende patronen op staan. Kies eerst bijv. eentje waarbij de hals kaal is, voor sommige werkt dat al voldoende. Omdat je zegt dat je hem niet extreem in training hebt zou ik echt eerst dat proberen, dan kun je er voor kiezen hem onder een deken te zetten (bijv. 300 gram, dit drukt de vacht plat net zoals een regendeken maar vult het dus ook gelijk aan qua warmte en zo krijgt hi het op het geschoren stuk niet koud). En als het niet voldoende werkt kun je er altijd nog voor kiezen helemaal te scheren. Sowieso heb je dan dus een goede winterdeken nodig (liefst met hals) van ergens rond de 300 gram, dan nog voor de koude dagen zo'n 300 gram extra. Het verschilt per paard hoeveel, de een heeft op de echt koude dagen genoeg aan 600, ander heeft 900 gram nodig. (plus een zweetdeken voor wanneer je bijv. gaat optuigen en hij eventjes onder deken moet staan).