Karakter van jullie Hafjes!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isaenjelte

Karakter van jullie Hafjes!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:28

Hey...
De Haflinger is mijn favoriet! Wat is het karakter van jullie Haflingers? Alle reacties zijn welkom. :j /3

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:40

Eigenwijs, heeft duidelijke aanwijzingen nodig, temperamentvol, levenslustig en werkt (en springt) erg graag. Verder is hij erg lief en kun je lekker met hem knuffelen. Dat is mijn Spott! :)

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:01

Ik ben een haflinger van bijna 5 in aan 't rijden en heb nog geen 'haflingerstreken' kunnen ontdekken.. Hij is vooral ERG nuchter, braaf, knuffelig, maar toch ook wel een paardje dat z'n best voor je doet en rekening houdt met degene die er op zit. _/-\o_

Eunomia

Re: Karakter van jullie Hafjes!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:02

Ik heb een Haflinger op mijn manege een behoorlijke tijd gereden. Het was een pittige pony wel eentje met echte merrie streken. :o En ontzettend eigenwijs, die karaktereigenschappen vind ik écht bij een Haflinger passen maar verder vind ik het vaak hele lieve en betrouwbare paarden. :))

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:15

Mijn bijrijdhafjes (5 stuks nu) zijn allemaal erg verschillend. Zo is er Claudia die het liefst als een prinses behandeld wilt worden. En als het bestond met roze hoeflak (Nagellak) ging lopen. no way dat zij door de modder gaat en ze kan uuuuren stil staan voor een poetsbeurt. Met rijden is ze liever lui dan moe. Je bent minstens een half uur bezig om haar voorwaarts te krijgen maar als je eenmaal doorzet kan ze lekker lopen.

Zo hebben we ook Gemma, mijn favoriet. Als je haar het vertrouwen en de leiding geeft die ze nodig hebt gaat ze voor je door het vuur maar owee als ze doorheeft dat jij onzeker bent. Dan gaat ze vrolijk HAAR zin doen en dat is voornamelijk stilstaan en eten. Af en toe hebben we een strijd als zij linksaf wilt (Korte rit) en ik rechtsaf (langere rit) maar de aanhouder wint, ik dus. Ze kan af en toe erg koppig en eigenwijs zijn maar meestal is ze erg braaf.

Stanley daarintegen is de enige ruin van het stel en een held op sokken. Aan poetsen heeft hij een hekel en hij dendert (soms letterlijk) overal doorheen. Inmiddels is hij redelijk opgevoed zover hij dat toeliet en is hij iets rustiger geworden maar hij blijft super koppig en eigenwijs. Zijn wil is wet. (Denkt ie.) Als hij iets eng vind zet hij het op een lopen en dan kan je doen wat je wilt, tegenhouden gaat niet. Maar als hij het naar zijn zin heeft en je vertrouwd doet hij alles voor je.

Dan hebben we nog Winnie en Mariska. Daar heb ik nooit opgereden maar weet wel dat ook deze lekker koppig en eigenwijs kunnen zijn maar dat hoort volgens mij ook echt bij een haf. Winnie is er onzeker en heeft een duidelijke leider nodig. Mariska is met pensioen en mag op de wei genieten. Toen zij nog wel bereden werd zou ze braaf zijn maar wel met echte merriestreken.

Zo zie je, karakter kan verschillen maar sommige eigenschappen blijven, welke haf je ook hebt.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:16

Mijne is een knuffelbeest!
hij is rustig in stal, eigenwijs met opzadelen, ontzettend leergierig in de bak, maar echt een dondersteen op buitenrit! Hij gaat er zo vaak vandoor haha.. gelukkig ben ik er nog nooit afgevallen :) .

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:17

de mijne is vooral heel nuchter, maar wel eigenwijs. en gras is heerlijk dus ik word regelmatig nog wel eens door de polder gesleurd :') maar wel een dikke goedzak. oh en vooral liever lui dan moe
Laatst bijgewerkt door leanneXXnona op 07-12-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

miepietjuh

ik rijd nu sinds een halfjaartje op bonny! het is echt een schatje van 6 jaar.
Ze zou het nooit opzet fout doen, alleen is ze wel erg schrikachtig. Van een klein ritseltje of een boomstammetje dat er normaal niet ligt kan ze schrikken.

xTesslove

Hij is niet echt eigenwijs ofzo verder, niet doordrammerig ook, behalve als hij echt de stal uit wil (dan loopt hij over je heen als je de deur open doet) of dus op buitenrit, vooral in de duinen haha!

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:16

Die van mij is vreselijk nieuwschierig, ondeugend, een lompe boerin, tikkeltje eigenwijs maar vooral heel lief :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:49

Ik heb een vreselijke ondeugende lompe haf die wel als het echt moet graag voor je wilt werken maar het liever niet doet en alle streken uit de kast haalt tot je echt aangeef, nu is het klaar nu ga je aan het werk en dan is het goed.
Eentje die duidelijkheid en leiding nodig heeft want hij heeft echt wel een sterk eigen willetje
Waar je dus echt wel heel erg stevig in je schoenen moet staan
Absoluut geen kinderpony, redelijk nuchter in zijn koppie en vooral vreselijk veel humor.

Soms vreselijk kan ontploffen en je het gevoel kan geven dat je beter western kan gaan rijden incl de rodeoshow dan dressuur.

Hij heeft een geweldig karakter en wat ze in mijn omgeving zeggen.. hij lijkt op het baasje. _O-

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:59

Mijn verzorghaf Stoffel is:
- Enorm sensitief
- Een doorzetter (loopt op mentaliteit een 30 km endurance wedstrijd uit)
- Een pony die zich goed laat leiden als je de leiding neemt
- Voorzichtig met kids op zijn rug
- maar een draak als er een ervaren ruiter op zit en hij heeft er niet zoveel zin in :')
- Een echte vreetzak :+

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:13

Wander:
Liever lui dan moe.
er lief en rustig naar kinderen toe.
wanneer je hem aan t werk zet gaat hij heerlijk sjouwen.

Libelle ( heb deze nog niet zo lang):
werkwillig
doorzetter

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:19

hahah de haflinger is zo veelzijdig!

lucydan is erg pittig,werklustig, werkt erg graag onder de man, spontaan, vrolijk (eigenlijk altijd, ondanks dat het een merrie is), heeft enigzins last van sterallures een top pony.

ik heb haar al vanaf dat ze 4 mnd is ze word in april 10 alweer en nog steeds mijn vriendin

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:27

Pittig :P
Er zit veel pit bij de mijne in, maar ze een door zetter !
En ze is eerlijk

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:35

ik zie ook veel verschil in karakter bij mijn bijrijdpaardjes. Een ding zijn ze allemaal: eigenwijs.
mijn favo merrie is voorwaarts, weet alles beter, is dol op knuffelen en tutten.

Wat mij ook opvalt, is dat de paardjes allemaal erg jong van geest zijn. ik heb begrepen dat het ook hetgene is waar mijn paardjes op zijn gefokt. (hebben allemaal dezelfde bloedlijnen) Zo rijd ik meestal op een 32 jarige merrie die zeker de baas is op de weide, en heeft onze 2 jarige nu pas naarlingstreken...

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:35

Fleus is Eigenwijs , voorwaarts, veel pit , geen beginnerspaardje en als er eten is heeft ze geen aandacht voor iets anders :)

W_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:13

Twinkel uit Tonsel(v.Abel) 7-jarige merrie
Topper voor zowel beginner als gevorderde
onder het zadel en voor de wagen
Altijd goed, niet eigenwijs zeer werkwillend
Wedstrijd mentaliteit
Geen knuffelpaard wel heeeel lief
houd erg van eten, alles en altijd

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:06

Wil graag de baas zijn, inplaats van dat de ruiter de baas is :j
Veelzijdig, is dol op springen, buitenrijden, dressuur en we hebben zelfs een keer voltige gedaan

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:11

Jumper is een echte merrie, altijd rottig doen tegen andere paarden, maar tegen mensen altijd lief. Wilt graag lopen en vooral rennen. Houdt niet van knuffelen, uren lang poetsen enz. Verder behoorlijk temperamentvol, en snel schrikachtig. Oke, dit lijkt niet zo'n heel leuk beest, maar toch hou ik van haar :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:12

Die van mij vind mensen heel erg leuk. Hoe meer aandacht hoe beter. Altijd vrolijk, nuchter en in omgang erg makkelijk. Met rijden is hij niet altijd even makkelijk, maar ik voel me altijd veilig bij/ op hem. Erg werklustig en vind eigenlijks alles wel leuk.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:18

Heel erg slim, stront eigenwijs en een hele grote gebruiksaanwijzing. Loopt dwars door je heen en negeert je volledig als je niet stevig in je schoenen staat. Maar zal nooit een vliegje kwaad doen en gaat door het vuur als je de gebruiksaanwijzing eenmaal kent :j Verder wel heel cool in zijn hoofd, schrok bijna nergens van en als ie wel schrok sprong hij met vier benen de lucht in en stond daarna stil, om er vervolgens even naar te kijken en daarna weer vrolijk verder te lopen.

Ow wat heb ik hem gehaat in het begin haha, hij had al een jaar stil gestaan en ik kon werkelijk niks met hem, zelfs niet eens een halster normaal omdoen zonder eerst een kwartier achter hem aan te lopen. Maar het ging steeds beter en het is mijn beste maatje geworden, een goudeerlijk paard waar ik alles mee kon.

Hij is alleen helaas vorig jaar verkocht ;( Maar zal hem nooit vergeten.

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:48

Mijn Hafje is best wel dominant, heeft domme acties maar is stiekem super slim.
Een ongelooflijke knuffelbeer met een hartje van goud.
Hij houd heel erg van zijn vriendjes en wil ook nooit bij ze weg.
Super koel in zijn kop behalve als hij alleen is.
Hij is trouwens 5 (:

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:30

mijn haffie is een echte merrie, houdt niet van knuffelen maar is ontzettend lief en geduldig in de omgang.
met rijden is erg pittig,wil het liefst zo hard mogelijk,is best wel vermoeiend soms.
maar kan ook erg haar best doen(heeeel soms);)
buiten rijden in een groep is ze wat lastiger,want dan kan ze niet normaal draven,gaat altijd in galop ervandoor.
omdat ze graag wedstrijdje wil spelen.
maar voor de rest is het een schat,en kan ik met lezen en schrijven!!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:35

de haflingers die ik altijd rij zij heel verschillend
ushi: heel lui maar wel veelste veel energie om 7 x in een buitenrit er bokkend vandoor te gaan;
in rengalop over het asfalt terwijl ze ijzers heeft en het glad is. kan heel sterk zijn. echte merrie streken
zina: heel veel energie, hele uitgestrekte draf met heel veel knie actie, heel fanatiek op het strand