Veulen halstermak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XDario

Veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 00:23

Hi allemaal,

Sinds kort hebben we een nieuw lid in de familie, namelijk Samiera. Samiera is het veulen van mijn zus. Zelf heeft ze veel ervaring met jonge paarden. Mijn zus heeft mij gevraagt of ik haar een beetje wil helpen. & natuurlijk wil ik dat, ik weet alleen nog niet helemaal hoe :+

Samiera is nu een half jaar en heeft nog nooit een halster omgehad. Toen we haar kochten had ze een touw om maar ik gok dat dat niet helemaal op de goeie manier gegaan is.... ;( Dus nu wou ik vanmiddag even proberen om het halster om te doen en het wou niet. Ze kwam de hele tijd omhoog en deed haar hoofdje in de lucht.

Nu vraag ik me af wat de beste manier is om een veulen halstermak te maken. We krijgen begeleiding van een instructrice, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hier over denken. Iedereen heeft een eigen manier, en ik hoop zo een manier tegen te komen die bij Samierea werkt. :)

Ik snap dat dit ook gewoon tijd kost, en dat ze eraan moet wennen. Maar ik hoop dat jullie mij alvast wat tips kunnen geven!
Bedankt, Groetjes :)

Shirley

Re: Veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:27

Als jouw zus zoveel ervaring heeft met jonge paarden, snap ik eerlijk gezegd niet zo goed dat ze jou vraagt om te helpen ...

Maar waarom moet ze dat halster aan ?
Laat haar eerst eens aan jullie wennen en als ze helemaal op haar gemakje is, dan pas is het tijd voor een stapje verder :j

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:31

Vertrouwen is de basis. Als ze jullie vertrouwd, en vertrouwd is met aanraking van jullie, zal het halster omdoen uiteindelijk geen probleem zijn.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:35

Tja, ik heb elk jaar veulentjes. Maar die hebben de eerste week al n halster om maarja daar heb je niets aan. Inderdaad even laten wennen aan jou en omgeving.
Toch geven veulens het naar mijn ervaring best snel op als je even strijd met ze hebt. Probeer in ieder geval met zijn 2en te zijn, ze kunnen ook flink uithalen. Sluit haar op in de hoek, zorg dat je een passend halster hebt, niet dat je nog moet verstellen aan haar hoofd. Wat lekkers bij de hand hebt en in alle rust en aaien het halster omdoen. Zorg ervoor dat ze niet kan ontsnappen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:47

Xbel schreef:
Sluit haar op in de hoek, zorg dat je een passend halster hebt, niet dat je nog moet verstellen aan haar hoofd.

Knap als je zonder eerder gepast te hebben kunt zien of het halster de goede maat heeft. ;) Zelf gebruik ik liever een halster waarvan je het kopstuk helemaal los kunt maken. Dat is misschien iets meer gepruts, maar je hoeft niets over de oren te trekken en dat is vaak juist het probleem.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:49

Ja tuurlijk het halster heeft natuurlijk een verstelbaar neus en kopstuk die zijn super handig. Maar liever iets te groot passend dan te klein.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:44

Dat kun je het beste even met zn 2 doen. 1 die pakt bij borst en staart, staart even over de rug klappen (recht omhoog en dan doorklappen, een kattenstaart/handvat maken zeg maar) dan komt ze niet meer omhoog, dan kan de ander het halster omdoen.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:56

Eerst en vooral rustig laten wennen aan jullie. Daarna het halster meenemen en ze eraan laten ruiken, laten zien dat het niet eng is. Als ze er nieuwsgierig naar is en interesse toont, het halster weghalen (gaat de nieuwsgierigheid vergroten). Dit blijven doen totdat ze er echt geen bang meer van heeft en dan stilletjes aan de neus erdoor en direct terug uit. Zo rustig opbouwen tot je het volledig om kan doen. Dit is natuurlijk de langere/geduldigere manier.