Miss heeft iemand nog tips, mijn pony doet het wel goed voor de kar alleen hij wil niet doorlopen, liefst blijft ie stappen en ook als mensen komen kijken of aaien wil hij zeker niet meer mee. Hij is nogal een blikvanger in deze omgeving met weinig paarden en zeker zo'nkleintje heeft iemand tips?
ik heb hier hetzelfde gehad, bij mijn pony kwam het door onzekerheid. in het 2 span liep hij super maar in het enkelspan wilde hij gewoon niet. ik heb gewoon doorgezet, consequent geweest en hem gerust gesteld, nu loopt hij super.
maar ik weet natuurlijk niet of dit ook het probleem is bij jullie, het kan uiteraard meerdere oorzaken hebben daarom is het wel handig om eerst uit te vogelen wat de oorzaak is
Mijn shet is wel erg kijkerig en oogkleppen waren ook besteld maar nog niet binnen gehad verder is ie ongeveer 1 meter miss iets kleiner en heeft een beetje amerikaanse shetlander bouw, de kar is zeker niey te zwaar het is een sulky en zo ligt als wat en ik ben ook niet zwaar hopelijk haha. Wel moet ie natuurlijk spieren die hij normaal niet gebruikt nu met mennen weel gebruiken. Omdat ze natuurlijk met hun borst terekken toch maken we kleine rondjes in bijv de bossen maar toch is ie soms niet vooruit te slaan. Maar als iemand er in blijft en iemand ernaast loop ie wel beterder, onzekerheid??
Misschien even iemand met men verstand erbij halen? Eventjes na laten kijken door men instructeur/ beleerder die weten meestal wel raad met zulke dingen.
Misschien is het slim om het probleem bij jezelf te zoeken. Niet alle sulkys zijn licht. Ook kan het liggen aan de ondergrond van de sulky. Past het tuig wel? Heeft de pony daar geen last van?
Als je zeker weet dat alles goed zit, en het paard geen last van spieren, rug, etc, etc heeft, kun je eens kijken naar de opvoeding. Jij geeft aan dat je pony niet goed wil lopen voor de kar. Als je hem aan de longe hebt, gaat het dan, heel reëel gezien, wel goed? Anders kan het bijvoorbeeld liggen aan de stemcommando's wat je geeft. Mijn pony heeft eerst met een kar gelopen met iemand die hem vasthield, toen aan de longeerlijn, toen in de bak los en toen pas op buitenrit.
Je kunt ook eens gaan werken aan de lange lijnen, dan doe je hetzelfde maar dan zonder sulky. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog vragen hebt, mag je mij altijd mailen