Carta

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Curby

Carta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:34

Hoi bokkers

Begin dit jaar heb ik een PRE ruin gekocht, van een vriendin. Nu is ze geen vriendin meer van me(ruzie)
en ze vertikt het om de eigendomspapieren te geven, oftewel de Carta. Nu was mijn vraag, kan ik haar
'aanklagen' van het niet geven van de papieren? Of kan ik zelf de papieren aanvragen. Ik heb al gekeken
op het pre stamboek, maar word daar niet veel wijzer van.

Curby

Cyrina

Re: Carta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:54

De carta kan je niet zelf opnieuw aanvragen, de enige die dat kan doen is de laatste geregistreerde eigenaar bij het stamboek. Dit omdat het een eigendomsakte is.

Curby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 17:00

Oke bedankt

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:04

je kan bij ancce kijken op wie het paard zijn naam staat , misschien is hij niet eens van je exvriendin :D

Curby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 17:57

Oke dankje, daar ga ik eens kijken:) ben benieuwd, maar ze moet me dus echt die papieren geven, anders is het paard niet van mij?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:03

Anders kun je het paard niet op naam zetten bij het stamboek, wat betekend dat je hem/ haar niet kan inschrijven voor keuringen en niet kan fokken.

De laats geregistreerde eigenaar kan een nieuwe Carta opvragen, dus als ze zelf het paard niet op haar naam heeft laten overschrijven , kan degene die het paard nog op naam heeft dit voor je doen. dat kost wel geld, dus daar zal je dan wel voor moeten betalen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:26

Het paard is wel van jou, alleen je kan dit dan niet bewijzen.
Wat hiervoor dus word gezegd, diegene die het laatst geregistreerd is als eigenaar kan dit voor je doen.

Ben benieuwd hoe dit afloopt, hou je ons op de hoogte? :D

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:38

Citaat:
Het paard is wel van jou, alleen je kan dit dan niet bewijzen

Op papier niet , je kan een contract laten tekenen door de laatste geregistreerde eigenaar maar als het paard al door tig handen is geweest en je treft een niet zon aardige exeigenaar kunnen ze weleens moeilijk doen.
Als het paard nieuwe PRE boekje heeft zit daar een carta de titularidad in , dat is wel eigendomsbewijs. (dit kan je ook op website ANCCE zien )

Weet niet hoe het in NL gaat maar een PRE die op mijn naam staat zou ik kunnen claimen via de wet of andersom als het paard een ongeluk veroorzaakt kijken ze via het chipnummer wie de eigenaar is , daarom is het zo belangrijk overschrijvingen en contracten.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:52

Als je kan aantonen dat je het paard betaald hebt (de volledig overeengekomen prijs) dan kan je in nederland ook gewoon claimen wat je toebehoord en zo de carta afdwingen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:35

Cyrina schreef:
Als je kan aantonen dat je het paard betaald hebt (de volledig overeengekomen prijs) dan kan je in nederland ook gewoon claimen wat je toebehoord en zo de carta afdwingen.

Als je de contrato compra venta ingevuld is wel (in Spanje) ,gewoon op een stukje papier geld niet , dit papier.
http://www.lgancce.com/web2/sites/defau ... _ene12.pdf

Gelukkig komen de nieuwe boekjes met carta titularidad (als ze die niet eruit gescheurd hebben )

Curby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:04

Ja wat ook balen is, is dat ik het paard contant betaald hebt, heb dus alleen bank afschriften, hopelijk is dat genoeg om te bewijzen dat hij van mij is. Ik ben de derde eigenaar van hem.

Curby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:10

Ik heb een groen papier in mijn paspoort zitten waar haar naam, en afstamming op staat. Boven dat papier staat. Ministerio de Defensa. Wat er ook op staat is Certificado de inscripcion Y carta genealogica. Of is dat zijn papier dat het een PRE is?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:22

Dat zijn de stamboekpapieren in je paspoort. Feit dat ze bij jouw nog groen zijn betekend dat jouw paard van voor de invoering van de carta is (2007), dus die is er later los bij aangevraagd..of helemaal niet.
Mogen we anders de naam van jouw paard, mag ook per pb, dan kunnen we in de database van de ancce zien of er een carta afgegeven is of niet.

Hier kun je in iedergeval zien hoe een carta er uit ziet; http://www.pre-stamboek.nl/pages/sub/60 ... kopen.html

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:37

Je hebt gelukkig het paspoort wel , dacht dat je niks had.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:02

Kan je niet proberen om de ruzie bij te leggen?

Curby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:24

Nee dat wil ik zelf niet:) Ik heb het recht op die papieren, heb het paard netjes betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:27

Hoe heet je paard?

Vraag me ook af waarom je niet direct de carta gekregen hebt.
Zonder de carta had ik paard niet eens betaald & meegenomen, is het belangrijkste papier wat je hebben moet.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:52

Ze moet gewoon even op Ancce kijken of er een carta is afgegeven en op wie zijn naam het paard staat , als het een ouder paard is zat de carta er waarschijnlijk niet eens bij.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:39

Ik heb het al voor haar nagekeken. Paard heeft een Carta en is op naam van die vriendin.

Het is inderdaad niet handig om al te betalen zonder de volledige papieren, maar daar heeft de TS momenteel natuurlijk niks meer aan.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:53

Wat ik me afvraag of de Ndlandse wet hier eigenlijk wat aan kan doen als iemand een paard zou terugclaimen bijv uit Spanje.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:50

In Nederland moet je officieel ook een verkoopcontract hebben waarop de verkoper en koper de overgang van eigenaar ondertekend hebben.

Curby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:53

Ik heb het paard in 2x betaald, niet in 1x het volledige bedrag. Ze was een vriendin en ik vertrouwde haar, ze zij dat ik de papieren kreeg, maar ze moest nog het 1 en ander regelen met het stamboek, oke heb ik gezegd. Toen kreeg ik ruzie met haar, ze maakte zich nogal druk om iets, en ik kan fluiten naar mijn papieren. Als het een onbekende was, had ik natuurlijk niet betaald zonder het krijgen van de papieren, maar ze was een vriendin, en vertrouwde haar dus. Als we geen ruzie kregen, had ik gewoon die papieren gekregen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:13

Misschien kan je een mediator inschakelen?

Curby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:32

Wat is dat?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:40

Jeetje curby wat een verhaal. Ik hoop dat het allemaal goed komt.