Shetlander laten ruinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Shetlander laten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 06:37

Hoi Shettenliefhebbers!

Ik vraag mij af op welke leeftijd jullie, jullie shet hebben laten ruinen.
Of wanneer je shet is geruind en wat de reden was.
Ook vraag ik mij af of er een verschil is qua bouw en de leeftijd van het ruinen (bredere/smallere hals etc).

Ik hoop op leuke reacties en eventueel foto's waarop een verschil is te zien :)

-sorry als het verkeerd staat, maar het gaat mij puur om Shetlanders

Pluttersput

Re: Shetlander laten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:25

Die van mij is gecastreerd zodra zijn ballen ingedaald waren. Hij liep in een kudde met halfzusjes, en ik wilde per definitie niet verantwoordelijk zijn voor een veulen. Ik gelof dat hij toen 7 maanden oud was.
Qua speknek is er natuurlijk wel verschil, maar hij begint nu uit te zwaren. En hij kan met alles en iedereen samen staan.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:55

Haha ja dat kan ik begrijpen!
En krijgt een ruin meer een speknek of een hengst...hoor en lees tegenstrijdige verhalen haha
Hoe is hij precies aan het uitzwaren?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:56

Mijne is op 6 jarige leeftijd gecastreerd, geen succes. Had veel eerder gemoeten want die hengstenkuren gaan moeilijk weg. Ik heb wel hele duidelijke verschil foto's!

Maar zijn bouw is wel veel mooier geworden door zo lang hengst te zijn :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:59

Die van mij is 1,5 en ik ben van plan dit volgend jaar te doen :)
Hij heeft verder nog geen gekke streken en eerlijk?
Heb nog niet gekeken of zijn ballen zijn ingedaald:=

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:01

Ben wel benieuwd naar je verschil foto's :)
Is hij nu eleganter? Hihi
Wanneer denk je dat je hem achteraf het beste had kunnen ruinen -wat per pony verschilt natuurlijk-

Mijne is nu 16maanden en...hengst...tis dat ik het weet haha streken zijn er atm niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:18

ik heb die van mij op 5-jarige leeftijd laten castereren wegens medische problemen. Hij had bij een dekking een infectie opgelopen en kon nooit meer in de groep dekken, ik vind een hengst alleen houden dieronwaardig en heb hem dus laten castreren. Dit is op de kliniek, liggend gebeurd. Ik ben erbij geweest en heb zelf geassisteerd. Helaas is er blijkbaar bij het opstaan iets misgegaan waardoor hij een jaar op rust heeft gestaan met een heupblessure, daarna ben ik hem weer gaan opbouwen.
Zijn karakter is niet veranderd, hij is wel makkelijker te overtuigen dat ie zijn kop erbij moest houden maar was als hengst al heel strak opgevoed waardoor ik met hem gewoon tussen de merries kon werken.

Mijn andere hengsten zijn allemaal gecastreerd tussen de 1 en 2 jaar, ook liggend maar op de wei. Nooit problemen mee gehad. Ook qua karakter niet, maar die liepen vaak al in een hengstengroepje en al mijn pony's zijn netjes opgevoed dus als hengst gaven ze al geen problemen, reden van castratie was meestal verkoop, ik verkoop liever geen hengsten omdat ik mijn pony's verkoop als kinderpony.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:21

ik heb twee hengstjes laten helpen. dit zodra ze 1 jaar waren. dit allebei onder plaatselijke verdoving gewoon in de wei. hebben er beide geen last van gehad. 10 min en dat is het.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:49

Mijne zwaart uit in die zin dat hij meer kont krijgt, en een dikkere nek :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:54

Die van mij waren 4 en 5. Qua karakter niets veranderd!!
Helaas wel zwaarder (in de zin van dikker :o ) geworden....
Heb er ook geen moeite mee als ze jong geholpen worden, heb er meerdere gezien en die zijn zeker niet minder mooi uitgegroeid dan ruinen die later geruind zijn!
Vind het echt vele malen belangrijker dat ze met soortgenoten kunnen lopen, dan dat ze alleen moeten lopen om dan later geruind te kunnen worden :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:56

Die van mij is gecastreerd toen hij 10 maanden was en zijn ballen ingedaald waren. Reden? Ik kon hem niet apart zetten van mijn merries en wilde toch geen veulentjes. Omdat hij zo jong was weet ik niet hoe hij eruit zou hebben gezien als hij niet geruind of later geruind zou zijn. Maar het is een fijne, speelse en ondeugende shet geworden waar ik fijn mee kan werken. Hij heeft zijn speelsheids en streken iig niet verloren. Hij is qua maat perfect uitgegroeid, omdat hij bijna even hoog is geworden als Grietje, ideaal omdat ze in het tweespan staan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:29

Ik heb hier ook 2 ruintjes staan.
De een was met 11 maanden gecastreerd. Pony is papierloos en ik wil niet verantwoordelijk zijn voor oeps-veulens. Verder moest hij bij merries staan. Aan karakter is niks veranderd, hij is alleen wat rustiger geworden en schreeuwt niet meer tijdens het wandelen.
De tweede was met 2 jaar gecastreerd. Een ondeugd was het sowieso altijd al. Maar ook voor hem geldt dat zijn stamboom niet compleet is (vader onbekend) en ik daardoor nooit een veulen van hem zou willen. Qua karakter, volgens mij weet hij nog steeds niet dat hij gecastreerd is (hij is nu 3). Wat betreft bouw is hij ook niet te onderscheiden van zijn leeftijdsgenoten die nog wel hengst zijn.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:33

De mijne is net een paar weken terug gecastreerd op 4,5 jarige leeftijd. Ik liet mijn ander pony castreren vanwege de verkoop en toen heb ik hem ook maar laten doen. Had en heb geen last van hengstengedrag, maar omdat er in de toekomst mogelijk toch kindjes mee gaan rijden, vind ik een ruin wel veiliger.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:02

Ik heb er nu 1 lopen die als 2,5 jarige gecastreerd is (hadden het idee hem voor de keuring te doen, daarom 'lang' hengst gehouden), die zou thuis staand gedaan worden, maar is liggend geworden. Het is nog steeds een super gave brede pony. Hij was een lieffie en is dat nog steeds :).
En een die als 13 jarige gecastreerd is, op tafel op de kliniek via de lies. Is een goedgekeurde dekhengst en zijn leven lang gedekt. Hij is nog steeds heel knap, wel wat minder hals en bespiering gekregen, maar dat zal meer door gebrek aan training komen. Hij is nog net zo braaf als altijd, enige verschil is dat hij niet meer dekt in het land.

2 verkochte mannen zijn weer op andere leeftijden gecastreerd. Eentje op 1,5 jarige leeftijd (met de eerst genoemde tegelijk), die was toen al ruim 105 cm dus was al veel te groot voor het stamboek. En die ander als ruim 3 jarige (als veulen verkocht, als ruim 3 jarige terug gekomen en was toen binnen een week gecastreerd). Beide gewoon fijne makkelijke pony's, als hengst al.

Ik heb er nog 2 in de 'wachtrij' staan. Twee volle broers van 1 jaar en 6 maanden en een van 7 maanden. Beide hun ballen zijn nog niet ingedaald, dus moet nog even geduld hebben. De jongste loopt nog bij z'n mammie, die ander bij m'n ruin in het groepje. Dus er is niet meteen haast bij om ze te castreren (groep blijft uit mannen bestaan, of het nu meer ruinen of meer hengsten zijn is voor mij voor nu niet belangrijk).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:20

7 jaar ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:43

Haha jij had er dus geen haast mee :P

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:48

Die van mij is ook gecastreerd zodra het kon, ik meende dat hij toen ongeveer een jaar was. Als ik nu voor de keuze zou staan dan zou ik hem liever wat langer hengst hebben gelaten, maar ik was toen 13 en hij was heel erg hengst (steigeren en bijten) dus ik kon hem niet goed aan. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:54

Nou, dat is wel een beetje een overhaaste conclusie he ;)
Hij is nu 18 en eerder had ik hem nog niet.
Ik heb hem gekregen als hengst.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:57

En hoe lang zou je dan gewacht hebben?
Ik snap het wel hoor als zn gedrag te pittig was :)

En oh haha, ja dat kan ook natuurlijk :P
Voelt ie zich nog een hengst of valt dat mee?
Toch 7 jaar hengstje geweest :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:58

nee totaal niet ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:01

Haha leuk :)

-hij is wel erg schattig trouwens, wit bolletje :)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:13

Ik zou ik hem liever tot een jaar of 2/ 3 hengst laten, dan zou hij waarschijnlijk wat breder zijn dan hij nu is. Tenminste, ik heb gehoord dat ze als je ze langer hengst laat dat ze dan wat meer body hebben. Die van mij is erg smal ;) .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:39

ik had hem liever nog steeds hengst gehad, hij was onwijs ijverig in het werk maar wel met een kop erop en daar hou ik wel van. Hij is nog steeds de grootste clown van het stel dus daar had ik het niet voor hoeven laten maar ik heb onwijs gebaald van zijn blessure na de narcose ondanks dat de kliniek echt voorzichtig is geweest en niks te verwijten valt, iig niet iets waar ik bij ben geweest en ik ben erbij gebleven tot hij echt goed wakker was.

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:13

Ik heb mijn pony pas op 9 jarige leeftijd laten ruinen. Bij de vorige eigenaar altijd hengst geweest, en had enorme hengsten streken. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb, want ik heb er een super lieve pony aan over gehouden. De hengsten streken zijn zo goed als weg. En ik kan hem nu bij elke pony inzetten.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:15

Dat is dan inderdaad een fijne beslissing geweest :)
Ook voor je pony! :)