Uitbrekende Shet maar hoe???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandros

Uitbrekende Shet maar hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:40

Paar weken geleden werd ik door de buren gebeld dat 1 van onze ponys bij hun liep.
Ik riep heel hard nee dat kan niet. Jawel volgens hun was het echt die van ons. Hun hadden hem
wel weer bij hun in een weitje gezet. Snel gaan kijken, Ja hoor dat was die kleine dondersteen van ons.
Over het heras hek van 1.8 m!! geklommen en via een omweg over straat weer terug gebracht naar de wei.
Volgende dag ( het was onder tussen te donker om het te zien ) gekeken waar hij der uit kon zijn gegaan.
Kwam ik tot de conclusie eigenlijk nergens....
Poorten waren allemaal dicht en de buitenste poort zelfs op slot. Via voorste hek over de straat kon ook niet want hun
hebben ook een poort die dicht zit.

Het enige kon zijn onder het heras hekwerk door gekropen waar ik met de grootste moeite 30 cm van de grond af kreeg, verder
ook geen haren aan het hek te vinden wat dan op zijn minst te zien zou moeten zijn.

Niet meer daar los gelaten en zijn ze naar de wei der naast gegaan waar wat mee beschutting is. Weken goed gegaan.
Moet voor 1 x de vrouw die bij ons gestald staat ze binnen zetten, stond alles in een andere wei en de draad gesloopt.
Heeft waarschijnlijk iemand van mijn fam. de stroom een tijdje geleden al van de wei afgezet.

Draden weer terug geknoopt en gehangen. STROOM der op. Volgende dag stond onze dondersteen weer in de andere wei. Draden weer overal los.

Draden weeeeer terug. Kom ik vanmorgen achter, alles hing nog netjes op zijn plaats en meneer stond weer in de andere wei.

Ik heb hem al 5 jaar en hij is nog nooit uitgebroken ( ja 1x omdat hij exzeem had ergens tegen de draad geschuurd en der onderdoor geschoten )
T is dat ik weet dat er niemand bij ons achter kan komen om dit te doen zonder dat de honden te keer gaan maar zou bijna in spoken gaan geloven.

En dit is onze uitbreker Rusty ( incl zomercoupe en hannibal costum( is ook al gesloopt ))
Afbeelding
Dit is trouwens het hekwerk waar ze nu staan.

pmarena

Re: Uitbrekende Shet maar hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:43

Ik geloof er niet zo in dat het diertje over een hoog Heras hek gaat klimmen eigenlijk :P

Zal dan toch vast een ander plekje zijn, wellicht onder stroomdraad door naar een andere wei ofzo, en van daaruit verder?

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:48

Nope niet mogelijk over heel de lengte met die buurman staat een heras hekwerk. Kreeg al de uitleg, dan zal hij wel op de rug van de tinker zijn gaan staan en vanaf daar het hek over. Of op de mest hoop gaan staan en toen over het hek gesprongen. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:49

Op de rug van de Tinker vind ik ook wel wat ver gezocht :P

Mesthoop dan eerder, als dat mogelijk is bij jullie, hihi.

Als je voor de gein nou eens van rondom de wei foto's maakt, dan kunnen we misschien beter meedenken :+

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:50

Zal vanavond een poging doen. Ben benieuwd wat jullie voor mogelijkheden bedenken B-)

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:59

ik heb ook een shet die OVERAL uitkomt. ik heb wel eens gezien dat hij achterwaarts door een twee meter hoge heg met doorens kroop en er zonder problemen doorheenkwam. |o
het moet haast wel de mesthoop zijn gwesst. ook dat heb ik onze clown wel eens zien doen, al ging dat wat minder soepel. want als ik jou verhaal hoor is het onmogelijk over of door dat hek te komen.
en om drie x over de rug van de tinker te ontsnappen... het kan heeeeel misschien dat hij er een x perongelijk terechtkwam. maar dat lijkt me eigenlijk geen optie hahahaha :))
succes ermee, ik begrijp helemaal hoe frustrerend het is... :P

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:56

Nou het is 1x door het herashekwerk gegaan. Daar heb ik hem toen gelijk weg gezet.
de andere 2 keren was in een andere wei waar stroom 1 wei in 2 weides verdeeld. ( de wei van de bomen)
Wou vanmorgen foto maken maar was nog te donker was alleen een donker vlek.
De mesthoop is omringd met een betonnen U zal maar zeggen. De onderkant van de U is richting het hekwerk, maar staat er nog zeker 40 cm vanaf en is net zo hoog als t hek 1,8 m dus. Onze shet is een mini van 75 cm en een onwijs bangepoepert. Vraag me af of hij die sprong heeft durven maken...
Stalgenoot denkt dat hij gekropen heeft, heeft ze haar merrie ook wel eens zien doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:03

Over het algemeen zijn Shetten echt van het ergens onderdoor kruipen, al grazend hun kop eronder en dan *floep* de rest :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:11

De 1e ontsnapping klinkt inderdaad erg vreemd. Te lezen aan waar hij toen stond is dit praktisch onmogelijk maar ja het is hem toch gelukt.

Stroom is menig paard niet van onder de indruk. Ik had een haflinger die er vrolijk onderdoor ging, stroom of niet. Die dieren hebben zoveel manen/haar dat ze vaak de stroom een stuk minder voelen.
Heb je er echt een goede klap op staan? Anders een tijdje een ijzerdraad in z'n toef en manen vlechten zodat hij het goed voelt als hij er aan komt.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:32

Staat een koeien/schapen klok op en knetterde van de week goed op t gras. Ben te schijterig om zelf te voelen haha. T vreemde vind ik dat hij normaal heel gevoelig is en een echt angsthaas. Hebben altijd met stroom gestaan en is nooooit uitgebroken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:27

Foto's?
Er MOET een verklaring zijn ;)

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 16:15

Fotos zal ik van t weekend even maken. Sochtends en savonds als ik bij de paarden ben is het nog donker heb wel verlichting van de rijbak maar dat is niet genoeg om een goede foto te maken.
De laatste dagen is hij trouwens niet meer uitgebroken.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:38

tsja ik denk dat hij idd onder het hek gekropen is de twee laatste keren 75 cm is niet erg hoog en waachijnlijk heeft hij ook dikke wintervacht?, maar zon grote sprong vanaf de mesthoop.. lijkt me niet heel waarschijnlijk. en het hek was heel erg laag dus daar kan hij nooit onderdoor.
waten mysterie met die pony :D