Wie heeft tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoCha

Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:52

Ik weet even niet meer wat ik moet doen...

Onze shet is een super leuke pony waar mijn dochter al veel plezier mee heeft gehad. Ze vind het heerlijk om op buitenrit te gaan en zet dan ook echt geen stap verkeerd. Ze is 1000000% bomproof en schrikt echt werkelijk nergens van.
Sinds een paar maandjes rijdt onze dochter met haar op de ponyclub. Ze was dit helemaal niet gewend en heeft in het begin veel geprotesteerd door te bokken, op hol te slaan, enz. Na veel geduld en grondwerk in de bak leek dit beter te gaan. Echter is het sinds een paar weken weer helemaal mis. Zodra ze de bak inrijdt gooit ze eerst mijn dochter eraf om te gaan rollen. Dan geven we haar flink op dr donder en dan stapt mijn dochter weer op (vind ik echt super knap van haar, want ze is tenslotte pas 6 jaar!) Nog voor het rondje is afgelopen bokt ze een paar keer flink hoog en slaat op hol, meestal blijft mijn dochter gelukkig wel zitten, maar soms ook niet. Bij iedere hoek moet ze wel even moeilijk doen en is er haast niets meer mee te beginnen. Jammer genoeg beschikken meisjes met de juiste lengte en gewicht voor deze shet niet over genoeg kracht om haar eens een keer goed aan te pakken. Lotje (onze shet) vind er gewoon niets meer aan. Bakwerk is niet voor haar weggelegd. Als we op buitenrit gaan geniet ze duidelijk en kan je je geen liever beest voorstellen. Oortjes naar voren en lekker voorwaarts.
Ik weet gewoon niet meer wat ik met haar aanmoet. Ik ben razend gek op dat beest, maar we komen er nu niet verder mee. Onze dochter zal moeten stoppen met de ponyclub als het zo door gaat.
Wie heeft er tips?

mandy441

Re: Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:58

Sommige paarden hebben erg een eigen mening zeker Shetlanders zijn soms net ezels. Mijn pony word ook altijd helemaal gek in een bak omdat hij dit niet kan en niet gewend is. Daarom heb ik de bak vermeden, maar omdat het logies is dat je dochter bij de club wilt is het een kwestie van goed doorzetten en positief te belonen als het goed gaat. Lijkt me

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:06

Als je dochter en shet buitenritten geweldig vinden dan gewoon dat blijven doen, ook daar leert je dochter veel van. Ik vind ( de hele goeden daargelaten) de meeste ponyclubs leuk voor de gezelligheid maar niet om echt goed te leren rijden en zes jaar ook echt te jong om bij de ponyclub te rijden. Als je het geld en de ruimte hebt dan zou ik nu al uit gaan kijken naar een leuke grote C of kleine D pony zodat ze daar met acht jaar mee naar de club kan. Ondertussen thuis lekker met de shet spelen en dan kun je spelenderwijs overstappen op een grotere.

CoCha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:24

Helaas heb ik maar ruimte voor 2 pony's. Ik heb ook een haflinger staan die in april 3 jaar wordt. Het was de bedoeling dat mijn dochter over een jaar of 2 met hem naar de ponyclub zou gaan, als ik hem goed heb ingereden.

Bij de ponyclub waar ze nu rijdt hebben ze een apart lesje voor 3 kinderen. 2 met shetje en 1 met een kleine B pony. Dit is echt het beginners groepje met jonge kinderen. Ze heeft in een paar lessen van deze groep al meer geleerd als een half jaar manegeles.
Ze leert heel veel van de ponyclub en ze vind het super leuk om te gaan. Ik zou het zo zonde vinden als ze dit moet opgeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:43

Een ponyclub is juist erg leerzaam vind ik. Maar mss kun je beter eerst een paar privelesjes regelen voor je dochter. Doet de shet het ook met een wat oudere en handigere ruiter die hem zelf goed kan aanpakken?

Waarschijnlijk verveelt de shet zich sneller binnen omdat je dochter nog te jong is om hem flink aan het werk te zetten en gaat hij dan zijn eigen ding doen. Mijn shet heeft ook weleens de gekke 5 minuten in de bak, maar als de ruiter hem even goed aan het werk zet dan loopt hij weer braaf zijn rondjes.

CoCha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:12

Tja, ik zou graag een keer een meisje erop zetten, een wat oudere, meer ervaren ruiter. Maar we moeten niet vergeten, Lotje is maar een mini shet, van krap 82 cm..

Ik heb nu samen met mijn dochter besloten om te stoppen op de ponyclub in de wintermaanden dat ze binnen rijden en van het voorjaar weer wel te gaan, in de buitenbak. In de tussentijd gaan wij gewoon lekker door met gezellige buitenritjes, waar wij allemaal plezier aan beleven. Voor haar verjaardag (januari) vraagt ze een standaard cavalettie, zodat ze beide weer wat meer uitdaging krijgen. Met balkjes lopen is Lotje altijd er braaf!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:01

Mag je 's winters niet in de buitenbak rijden? Anders zou je daar kunnen oefenen.

Passen je zadel etc wel goed? Buiten rijdt je vaak enkel rechtuit en komen problemen mss niet aan het licht die mss tijdens serieuzer rijden wel aan het licht komen? Doet de pony het ook aan de longe binnen? Maar mss ook wel slim om nu enkel buiten te rijden, het is toch wel belangrijk dat je dochter er lol in blijft houden en ze is ook nog erg jong, dus ze heeft de tijd. Lekker buiten genieten daar leert ze ook van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:23

CoCha schreef:
Tja, ik zou graag een keer een meisje erop zetten, een wat oudere, meer ervaren ruiter. Maar we moeten niet vergeten, Lotje is maar een mini shet, van krap 82 cm..

Ik heb nu samen met mijn dochter besloten om te stoppen op de ponyclub in de wintermaanden dat ze binnen rijden en van het voorjaar weer wel te gaan, in de buitenbak. In de tussentijd gaan wij gewoon lekker door met gezellige buitenritjes, waar wij allemaal plezier aan beleven. Voor haar verjaardag (januari) vraagt ze een standaard cavalettie, zodat ze beide weer wat meer uitdaging krijgen. Met balkjes lopen is Lotje altijd er braaf!

Dit is een hele goede tussenoplossing, ze is ook zo jong en als ze nu die bokken al vaak uit kan zitten dan kan ze straks je andere pony ook wel mee naar de club.

CoCha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:38

Ja, ze mag gewoon gebruik maken van de buitenbak, dus daar rijden we ook samen regelmatig naar toe. Wij hebben een barefoot kids zadel, tot nu toe ligt deze het beste.
Aan de longeer lijn is het echt een pokkebok ;)! Dat wilt ze absoluut niet! Dat hebben we wel een tijdje gedaan in de hoop dat het dan beter zou worden, maar het werkte alleen maar averechts.
Tja, het blijft een oliebol ;)

Bedankt voor het meedenken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:41

Mss een rare vraag maar snapt de pony de bedoeling wel dan? Ik bedoel, longeren is toch basisopvoeding lijkt me. En is dat zadel niet veel te lang? Hij past namelijk maar net op mijn shet terwijl die toch meer dan 10 cm groter is dan jouw shettie. Of heeft ze een extreem lange rug?

Zelf zou ik in jullie geval terug gaan naar de basis. Dus eerst goed lopen aan de (dubbele longe) en dan pas weer serieus trainen in de bak. Maar rijden in de buitenbak doet ze wel braaf dan? Dus eigenlijk is het puur dat ze in protest gaat binnen?

CoCha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:31

Jep in de buitenbak is ze een stuk braver. Heeft ze ook streken hoor, maar dat is niet te vergelijken.

Afbeelding
hier een foto met zadel (met een veels te groot wedstrijddekje van de ponyclub ;))
Haar allereerste bixie wedstrijdje. Ze had pas een paar lesjes gehad, hihi