Leonoor schreef:Maar dat haar moet wel worden afgenomen door een dierenarts of stamboekconsulent....
Sinds wanneer is dit? Naar mijn weten houdt alleen het ICS dit aan, en dan ook niet altijd consequent. Want wat als het DNA is van een overleden paard? Dan kan er dus nooit meer iets mee gedaan worden als de eigenaar zelf een profiel heeft gemaakt?
Zowel het NSvT als het ICS hebben afstammingen overgenomen in hun registratie waarbij bovenstaande wat jij zegt 100% niet het geval is.
Ik vind het opvallend als de regels nu opeens aangepast worden door het NSvT. Ik zet iig mijn vraagtekens bij de motivatie hiervoor.
Maar dit even terzijde 
Nog even voor TS: als je de afstamming in het paspoort wilt krijgen moet je je houden aan de regels die de stamboeken aanhouden. Maar je kunt ook overstappen naar een ander stamboek dat flexibeler is en die dan het paspoort laten aanpassen (nu zie je dus hoe krom dit is, maar goed). Als je de afstamming alleen op papier wil hebben dan is dat mogelijk iets anders. Want dan kun je de testen door het lab laten uitvoeren en van hen krijg je dan schriftelijk de uitslag + een sticker voor in je paspoort. Het stamboek heeft het resultaat dan niet overgenomen maar jij hebt wel de papieren van het lab bij je paard.