[TI] afstamming op papier krijgen hoe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

afstamming op papier krijgen hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:24

Ik ben in het bezit van een tinkerjaarlinghengst en die heeft alleen vader en moeder op papier.
Is het mogelijk om opa ook nog op papier te krijgen en hoe zou zoiets in zijn werk gaan.
Ik heb zijn vader namelijk gevonden :D
Ik ga nu proberen of ik wat informatie kan krijgen over de opa. weet nu wel een naam.
Is het mogelijk dan door dna ofzoiets alsnog wat meer op papier te krijgen?

Ariebren

Re: afstamming op papier krijgen hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:20

Alles kan via dna.
Maar de dna stalen moeten door een veearts of gecertificeerde vertegenwoordiger van het stamboek genomen zijn.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:50

Kan dus ook geen dna op laten sturen en het hier laten onderzoeken?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:35

Is er niet reeds een DNA-profiel van de betreffende hengst?
Ik neem aan dat het om Lloyds gaat in het geval van grootvader Niels?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:26

Het ligt een beetje aan het stamboek geloof ik. Maar via DNA bewijs kun je een heel eind komen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:53

Als je paard een tinkerstamboek heeft kan het wel. Ik heb een tinker met vader onbekend (waarschijnlijk is ze een kruising) maar moeder wel bekend, enkel staat deze niet opgenomen in haar paspoort. Nu had ik kopieen gekregen van moeders paspoort maar ze gaven aan daar niet zo veel mee te kunnen en een opname in het tinkerstamboek weinig verschil zou maken....
Wel zou je het DNA profiel en je paspoort kunnen opsturen naar het stamboek waarbij je bent aangesloten en dan wordt dat aangepast is mij verteld.. :)

Succes in ieder geval!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 10:26

Het gaat idd om onze Nelson van Irish cob holland (Niels)
Hij heeft ics paspoort.
Zijn vader is Gucci http://gypsycobuk.blogspot.nl/2012/09/gucci.html
Als ik het dus goed heb is Niels zijn opa dus Dick Smith's "Black Horse"
Nu wil ik dus proberen om contact te krijgen met de eigenaren van Gucci om zo wat meer informatie te krijgen over de verder voorouders.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:16

Dan nog, als je verre voorouders vindt, zal álles via DNA moeten worden aangetoond, op de wijze die Ariebren ook al aangeeft... Een zelf-respecterend stamboek neemt niet klakkeloos een afstamming over zonder sluitend bewijs.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:24

nee, dat snap ik. Maar mijn vraag was dan ook of dit via dna dus nog kon.
Dus als ik bijvoorbeeld een haarsample met wortels zou krijgen van hun en het hier dus zou kunnen laten onderzoeken.
En heb ik dan ook haar nodig van de vader, omdat die wel gewoon op papier al vermeld staat.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:30

Maar dat haar moet wel worden afgenomen door een dierenarts of stamboekconsulent....

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 15:34

Dat is jammer, dat zal het moeilijk maken dan -O-

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:42

IN engeland en Ierland hebben ze ook stamboekconsulenten hoor ....
Als jij echt iets wilt en men daar uitlegt wat je wilt , helpen ze je vast wel mee.
Ik heb ook haren nodig van beide ouders van mijn merrie , en er wordt aan gewerkt . hahahah alleen het gaat niet zo snel als ik zou willen ..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:15

Leonoor schreef:
Maar dat haar moet wel worden afgenomen door een dierenarts of stamboekconsulent....

Sinds wanneer is dit? Naar mijn weten houdt alleen het ICS dit aan, en dan ook niet altijd consequent. Want wat als het DNA is van een overleden paard? Dan kan er dus nooit meer iets mee gedaan worden als de eigenaar zelf een profiel heeft gemaakt?

Zowel het NSvT als het ICS hebben afstammingen overgenomen in hun registratie waarbij bovenstaande wat jij zegt 100% niet het geval is.

Ik vind het opvallend als de regels nu opeens aangepast worden door het NSvT. Ik zet iig mijn vraagtekens bij de motivatie hiervoor.
Maar dit even terzijde :o

Nog even voor TS: als je de afstamming in het paspoort wilt krijgen moet je je houden aan de regels die de stamboeken aanhouden. Maar je kunt ook overstappen naar een ander stamboek dat flexibeler is en die dan het paspoort laten aanpassen (nu zie je dus hoe krom dit is, maar goed). Als je de afstamming alleen op papier wil hebben dan is dat mogelijk iets anders. Want dan kun je de testen door het lab laten uitvoeren en van hen krijg je dan schriftelijk de uitslag + een sticker voor in je paspoort. Het stamboek heeft het resultaat dan niet overgenomen maar jij hebt wel de papieren van het lab bij je paard.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:17

Nuage schreef:
Leonoor schreef:

Sinds wanneer is dit? Naar mijn weten houdt alleen het ICS dit aan, en dan ook niet altijd consequent. Want wat als het DNA is van een overleden paard? Dan kan er dus nooit meer iets mee gedaan worden als de eigenaar zelf een profiel heeft gemaakt?

Zowel het NSvT als het ICS hebben afstammingen overgenomen in hun registratie waarbij bovenstaande wat jij zegt 100% niet het geval is.

Ik vind het opvallend als de regels nu opeens aangepast worden door het NSvT. Ik zet iig mijn vraagtekens bij de motivatie hiervoor.
Maar dit even terzijde :o

Wat ik weet zijn de regels hierin niet veranderd, door zowel het ICS als het NSvT niet ;) Maar goed, ik durf niet niet met 100% zekerheid te zeggen wat er in het verleden is gedaan hiermee ;) Ook niet wat het ICS hierin gedaan heeft in het verleden of heden.

Wel worden er DNA gegevens uitgewisseld, indien van toepassing.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:59

Gucci is van Dick Smiths Black Horse,
foto's zijn via internet/facebook wel te vinden
Dick Smiths Black Horse is een halfbroer van Coates Oliver via moeders kant
vaders kant ben ik even kwijt :o

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:01

Staat dit allemaal al via DNA vast Frenia?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:06

Het ICS heeft nooit dna geaccepteerd van zomaar een plukje haren.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:25

nee daar staat niets van vast ;)
is slechts de info die ik her en der opgevist heb ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:01

Ariebren schreef:

Daar ben je wel heeel zeker van dan.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:04

De juiste manier van haren checken is bv, als je haren van de moeder hebt, eerst laten checken via dna of dit inderdaad haren van de moeder zijn , en als dat vaststaat kun je weer verder zoeken naar een vader of moeder, maar je kunt geen stappen overslaan. en het moeten ook directe familiebanden zijn dus vader zoon, vader dochter etc.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:25

Ariebren schreef:

Het ICS zet afstammingen ook zonder DNA bewijs in het paspoort. Althans, dat is gebeurd in het verleden en begrijp me goed ik vind dat juist een positief iets! Want als je het niet vermeldt dan is de informatie kwijt. Ze zetten er dan wel bij dat de hengst niet is opgenomen bijvoorbeeld. Maar dat is niet DNA bewezen.

Het ICS heeft ook profielen geaccepteerd opgemaakt door mensen die geen dierenarts of paspoortconsulent zijn. Maar ik geloof dat het dan erg uitmaakt wie dat is helaas.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:41

In iedergeval bedankt, ga eens kijken hoever ik kom en wat ik kan krijgen van afstamming. Kijk ik dan wel wat ermee kan :D
Moet ook nog even achter moeders aan. Daar heb ik ook alleen een naam van en een foto dus dat word ook nog een hele zoektocht denk ik.