Welke hengst voor Prok merrie. Viento uno x Grafiet x jasper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Welke hengst voor Prok merrie. Viento uno x Grafiet x jasper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:57

Ik ben aan het overwegen mij merrie te laten dekken.
Liefst dressuur hengst allround gefokt. Ben er zelf ng niet helemaal aan uit aangezien haar afstamming.

Merrie heeft een goede/ voldoende stap, draf
Zeer goede galop.
Maar is flegmatiek en niet erg rittig.
Springt los zeer gemakkelijk en met balans. Onder het zadel nog niet bij mij gesprongen wegens gebrek aan geschikte ruiter hiervoor :-)

Afstamming: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 0?levels=4

Absolute verbeterpunten
-Merrie is flegmatiek en niet rittig genoeg. Dus hengst moet erg werkwillig zijn met bloed.
-Goede bovenlijn! Merrie heeft een beknopte hals die te diep uit de borst komt en een onderhals.
- Beweging en souplesse kan altijd beter.

Een foto reeks in link. Ook een los foto in mijn profiel
http://ishoothorses.jalbum.net/Elsje%20Bryer/
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 23-11-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:03

Edit: werkende link toegevoegd in OP.

Sammie

Re: Welke hengst voor Prok merrie. Viento uno x Grafiet x jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:40

heb je ook een standfoto?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 10:29

Neen heb jammergenoeg geen standfoto...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:06

De reden dat ik dat vraag is om dat je het hebt over een onderhals en hals die diep uit de borst komt, terwijl ik van deze rijfotos het idee heb dat de merrie nog veel meer bespiering zou mogen hebben. Ze oogt wat 'slap'.

Als ik zo (alleen) naar de afstamming en een allrounder kijk die daarbij aansluit zou Unaniem en Upgrade (mooie lijnenteelt op Nimmerdor) kunnen zijn. Moet er eerlijk bij zeggen dat ik niet weet of hier nog vers of enkel diepvries van te krijgen is.

Meer richting de dressuur zou je kunnen kijken naar Negro of een Negro zoon. Die laatste geven van achteren vrijwel altijd kracht mee. Zelf vind ik hun bovenlijnen wel altijd goed, zeker geen week rug of lendenen partij. Zijn wel vaak paarden met karakters hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:15

Ik zou denken aan Chablis. (Upperville-Cabochon x Zep x Amor) Een echte allrounder met een grootvader die lang hoog in de dressuurindex heeft gestaan(Cabochon dus) en een vader die het ook heeft goed doet in de dressuurindex.
Komt uit een hele goede moederlijn. Gelders dus een mooie halsvorm. De paarden uit dit stammetje zijn allemaal zeer werkwillig en heet. Maar wel heel erg braaf.
Komt bovendien uit een zeer goed springend lijntje....de bedovergrootmoeder was zelf een 135 nationaal springpaard.(Nationaal Geesteren gewonnen)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:39

Sammie: klopt ze is nog erg slap, dit omdat ze ziek is geweest. Dus overal mist ze nog bespiering. Maar de beknopte hals met onderhals heeft ze wel degelijk hoor.
Ik bekijk jullie hengsten straks.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:16

Unaniem zal het niet gaan worden aangezien het een numero uno zoon is. Viento uno ook en dit is de vader van mijn merrie.
Upgrade ben ik niet weg van. Vind het teveel springgefokt.
Negro, ik zal eens kijken naar zijn zonen. Bedoel je dat de karakters complex zijn? Wat dat is mijn merrie genoeg. Hengst moet zich echt makkelijk laten bewerken.

Chablis: mooie hengst maar wil liever geen gelders type.

Ik zoek eigenlijk iets richting Van Gogh. Maar dit is ook een numero uno met doorboven nog eens ramiro in de moederlijn, net zoals mijn merrie.

Wat denken jullie van Charmingmood? Of Don Tango?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:49

Don Tango heeft nog Contango bloed en op grond daarvan fok je de mooie springgenen van je paard wellicht niet helemaal kapot. Wel: Don Tango is röntgenologisch niet 100%, iets om rekening mee te houden. Bovendien vraag ik me af of Don Tango wel 'bloederig' genoeg voor je is.

Wat vind je van Durrant? Dan zit je wel in lijnteelt op Numero Uno, maar heee, dat hoeft niet slecht te zijn! Durrant is een Warrant x Voltaire. Ik denk dat je daarmee ook in de dressuurring geen slecht figuur zal slaan.

Ook een hengst die nog redelijk richting veelzijdig is gefokt: Citango. Contango x Jazz x Zuidhorn. Je kan pech hebben dat Jazz zijn gebrek aan springtalent bij jouw veulen doordrukt, maar de moederlijn en nafok vaders Contango en Zuidhorn kunnen compenseren. Nafok van Citango lijkt prima, al lopen er nog niet veel hoger in de sport.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 13:43

Jaaa jammer van Don Tango RX gebrek denk niet dat ik dat risico wil lopen...
Dus ik kwam ook al op Citango uit!! Denk dat deze wel prima past bij de bloedlijnen van mijn paard.
Zijn de springtalenten gekend van Citango? En heeft deze genoeg bloed en vooral werkwilligheid?
Wil niet het volgende top springpaard gaan fokken, maar wil inderdaad haar springbloed niet gaan verprutsen door een door en door dressuurhengst te gaan gebruiken.

Durrant zoek ik even meer info over. Ben niet zo gek om zo snel al terug te fokken op Numero Uno.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:57

Numero Uno is een preferente hengst en is zeker binnen de KWPN-fokkerij, absolute top. Je kunt een slechtere hengst bedenken om op terug te fokken ;) Het is opvallend dat jij zo'n flegmatieke er van hebt, het zijn dikwijls echte bloedpaarden die eerder te heet dan te lauw zijn.

De pest met de KWPN-fokkerij van deze tijd is dat een hengst als Citango wordt weggezet als dressuurhengst en niemand zich nog afvraagt of het dier kan springen of niet. Citango zelf is in 2010/2011 geëxporteerd naar Duitsland voor de sport, ik geloof niet dat hij nog ter dekking staat. Zijn volle broer, eveneens goedgekeurd bij NRPS, Camorkus, dekt nog wel in NL. NRPS-goedgekeurde hengsten hebben in hun verrichtingsonderzoek een nette sprong laten zien.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:09

Probleem is met deze merrie dat ze enkel bloed heeft voor iets dat ze zelf wil.
Ze kan soms volledig over het rooie gaan. Maar werken is te vermoeiend...

Heb even gekeken op de kwpn site en daar staat dat citango voor zijn springkwaliteiten voldoende krijgt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 15:42

Er is niet meer gereageerd geweest.
Maar ik heb een tijdje gewerkt op een stoeterij. En ik dacht terug aan 1 van de hengsten daar.
En ik denk dat ik een match heb!

Gottwald (goldfasan x bumerang). Oudere hengst, geen echte schoonheid, niet erg groot.
Maar erg veel karakter, sensibel, en echte werker!
Mooie nakomelingen gezien. Grote mooie paarden. voldoende gangen en mooi springwerk.
Hengst heeft erg veel nakomelingen in de eventing.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:12

Als jij een goed gevoel hebt bij Gottwald, gewoon doen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 11:15

Ik geef dit even een schop.
Vorig jaar is er dan uiteindelijk niets van gekomen.
Geen hengst tegen het lijf gelopen waar ik van dacht dit is een oke match, en ook nog twijfel over doorrijden of toch fokken. (twijfel nog steeds... :o )

Nu misschien wel goed want ondertussen zijn uit haar moederlijn 2 springhengsten door naar 2de bezichtiging dit jaar.
En na wat verder onderzoek, haar half zus van Welt hit heeft toch al een paar mooie nakomelingen gekregen, met erg goede IBOP resultaten in de dressuurrichting. En 1 daarvan wederom met een erg mooi veulen aan de voet.
Dus ik dacht misschien kan ik mij daarop wat baseren...
En kwam ik dus uit op Wup van Welt hit.
Wat denken jullie van deze?
Ondertussen ook een standfoto. Niet een erg goede, erg onbespierd, net in het werk eig. Maar goed het geeft een idee.
Afbeelding

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:56

Wat dacht je van Netto? Is een Negro x Purioso x Nimmerdor. Is nog (bijna) geen nafok van, maar is wel uit een bewezen lijn. Springgefokt, maar toch erg veel dressuurmatige kwaliteit. Negro en zonen geven wel allemaal veel karakter mee. Moederlijn heeft juist wat meer bloed, wat weer fijn aansluit op jouw merrie.

Als je wat meer richting springen wil gaan zou ook Wittinger VDL een optie kunnen zijn. Geeft ook bloed mee en geeft apart bewegende nakomelingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:09

ChocoBesnier schreef:
Geen hengst tegen het lijf gelopen waar ik van dacht dit is een oke match, en ook nog twijfel over doorrijden of toch fokken. (twijfel nog steeds... :o )

Nu misschien wel goed want ondertussen zijn uit haar moederlijn 2 springhengsten door naar 2de bezichtiging dit jaar.
En na wat verder onderzoek, haar half zus van Welt hit heeft toch al een paar mooie nakomelingen gekregen, met erg goede IBOP resultaten in de dressuurrichting. En 1 daarvan wederom met een erg mooi veulen aan de voet.
Ondertussen ook een standfoto. Niet een erg goede, erg onbespierd, net in het werk eig. Maar goed het geeft een idee.
[ Afbeelding ]

Wup fokt heel goed, zal op jouw merrie de hals verbeteren en het voorbeen langer maken. Daarnaast springt hij ook prima.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 20:47

janderegelaa schreef:
ChocoBesnier schreef:

[ Afbeelding ]

Wup fokt heel goed, zal op jouw merrie de hals verbeteren en het voorbeen langer maken. Daarnaast springt hij ook prima.

Leuk! Hij kan nog beetje springen ook.
Mis wel beetje een goede standfoto van de hengst...

Na wat opzoekwerk zag ik dat jij ook een wupje hebt gefokt?
Hoe is hij/ zij uitgevallen tot nu toe?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:03

Heel goed! De moeder was al heel goed maar het veulen is nog sjieker geworden. Volgens mij staan er wel ergens foto's hier op Bokt.