[TI] Vragen aanschaf tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keetie_bijl

Vragen aanschaf tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:54

Volgend jaar wil ik gaan kijken voor een eigen paardje.
Nu ben ik sinds ik 7 jaar geleden voor het eerst op een paard stapte, helemaal weg van tinkers.
Ik hoop dan ook dat ik mij straks eigenaar van een tinker mag gaan noemen.
Nu zit ik al een beetje op internet te kijken en zie iedere keer wel een paardje dat ik mooi vind. Maar ik heb mag van me zelf pas volgend jaar maart serieus gaan kijken.
Nu weet ik in grote lijnen wat ik zoek:
- Ruin of Merrie maakt niet uit
- Tussen de 7 en 12 jaar oud
- Tussen de 1.50 en 1.60 Paar cm meer of minder is niet zo’n ramp. Ben zelf 1.80 en wat zwaarder.
Dit ben ik op een haflinger van 1.54 http://www.mijnalbum.nl/Foto-63TOSEAV.jpg
Op een fjord van 1.40 http://www.mijnalbum.nl/Foto-YJIOZWAO.jpg
En op een fjordje van 1.38 http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OPRLUBV4.jpg
- Betuigd
- Kleur vind ik ook niet het belangrijkste, al is een (zwart) bonte wel heel mooi om te zien
- Karakter is het belangrijkste. Ik zoek een paardje wat 100% bomproof en betrouwbaar is. We gaan het meeste door de polders rijden, en dan kom je veel tractoren en vrachtwagens tegen.
Maar ik weet ook van mezelf dat ik sommige dingen best eng kan vinden. En ik zoek een paardje wat zich hier niet van de wijs laat maken. Ook heb ik heel veel moeite met het vertrouwen van vreemde paarden.
Zoek een soort van oude rot in het vak, die mij door mijn angst-momenten heen helpt.
Waar ik zonder zorgen alleen mee naar buiten kan, samen genieten van de natuur.

Zou zo’n paardje in het ras tinkers te vinden zijn?
En rond welke prijs moet ik dan denken? Ik spaar nu iedere maand 400,--. Dit is ruim genomen wat ik iedere maand aan stalling zou kwijt zijn (stal, voer, hoefsmid, enting, ziektekostenpotje) Nu weet ik dat niet alles iedere 4 weken (salarisperiode) terug komt. Maar zo kan ik goed zien of ik dit kan missen.
En als ik zo door blijf sparen tot maart zou ik een bedrag van 2700,-- bij elkaar hebben.
Van dit bedrag zou ik dan een paardje en zadel moeten kopen. Als dat er niet bij zit.
Is dit bedrag dan voldoende tegen die tijd?
Want een stalgenoot vertelde dat paarden in de winter goedkoper zijn, en zomers duurder. Is dat ook echt zo en zou dat veel verschil maken?

Hoofdstel en poetsspullen kan ik buiten dit bedrag om kopen.
Dekens wil ik niet aan beginnen als het niet nodig is. Alleen voor van de zomer een vliegendeken en een fleecedeken.
Anti-vliegen spul en manenspray heb ik hier nog thuis staan. Zou ik nog andere dingen nodig hebben?

Het is een heel verhaal geworden, maar ik wil eerst alles goed op een rijtje hebben, voor ik hier aan begin.
Bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor jullie reactie.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:15

Ik denk dat je budget vrij laag is voor wat je zoekt... maar vind dat je je er wel super op voorbereid zo!
En wat je zoekt is in elk ras wel te vinden denk ik, maar die zijn wel snel verkocht vaak als ze te koop komen.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 12:21

Hoi, bedankt voor je reactie.
Was al bang dat mijn budget te laag zou zijn.
Blijf internet goed in de gaten houden, zie dan ook vanzelf wat de prijzen gaan doen.
Maar misschien heb ik net geluk en loop ik hem/haar wel tegen het lijf.
Hoef er maar één :D

Anoniem

Re: Vragen aanschaf tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:39

Nou je komt me verschrikkelijk enthousiast over, super! Maar pas op... Ik ben begonnen met 1 en sta er nu al met 4 :o :D

Ook ik vind jou budget aan de lage kant. Zonder zadel etc zou dit nog te doen zijn :) Hoe hard ben je aan de leeftijd en het betuigd gebonden? Moest je zeggen dat hij niet betuigd moet zijn ga je al veel sneller 1 vinden. Ook die 400 euro is afhankelijk van streek tot streek. Hier is een pensionstalling al snel 375 euro en dan kom je er niet met jou 400 voor hoefsmid en dierenarts en stalling etc :) Wat zou je ervan denken om een jaar extra te sparen? Dus nog 18 maand te wachten? Weet dat het gigantisch lang is, maar ondertussen kan je wel en gaan testen en wie weet kom je hem al eerder tegen :) Dan heb je, snel gerekend 7200 euro. Dan heb je onmiddellijk een ziekenpotje van een goede 3000 (je weet nooit, koliek etc)

En dan nog 4200. En daarvoor kan je echt een leuke tink met zadel en hoofdstel voor vinden!
Maar het is ondertussen gigantisch leuk om rond te kijken naar tinkers :D

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:00

Helemaal mee eens , met Snowdon en de DeMolenhoek....
Budget kan te laag zijn en pas op , voor je het weet heb je er meer , hahahaha
Ik begon met 1 Tinker , heb nu 3 Tinkers en een Welshje en volgend jaar al 5 Tinkers , hahahahha

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:51

Ik wil in ieder geval geen jonkie hebben. Dacht zelf vanaf 7 hebben ze al veel gezien, en zijn ze al wat gewend. Maar weet ook dat er hele brave 4 jarige rondlopen.
Zag pas geleden een mooie te koop staan van 15/16 jaar, maar dat vind ik dan persoonlijk weer een beetje eng.
Betuigd is niet een pre, als ik een tinkertje zie staan en denk dat is hem/haar.

Stalling waar ik mijn stalletje neem, kost 175,-- en dan alles daarbij opgeteld, kwam ik nog onder dat bedrag uit.
Wil wel een iedere maand geld apart zetten voor als er wat is. I.p.v. verzekeren.

Stalgenoot van daar stelde ook al voor, om zelf een advertentie te plaatsen met wat ik zoek, en dan kijken wat voor reacties ik daar op krijg. Zou tegen die tijd ook nog kunnen.

Hou ondertussen internet maar in de gaten. Ergens loopt de ware voor mij rond.
En misschien kom ik dan wel met een heel ander ras thuis. :)

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:27

waarom vind je 15-16 te eng?
ze kunnen dan met gemak ook nog een hele tijd mee hoor!

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:52

Hoor vaak om me heen dat dat de leeftijd is waarop artrose begint.
Nu weet ik wel dat niet ieder paard dat krijgt.
Maar het is een gevoel in me.
Denk wel dat ze op die leeftijd hun "wilde" jaren al gehad hebben.

De haflinger die ik reed was 17/18 met artrose. Maar de fjord die ik daarvoor reed was op haar 21ste nog zo fris als een hoentje.
Maar toch blijft ergens in me een gevoel over die leeftijd zitten.

Wil zowiezo een klinische keuring laten doen. En mocht daar iets uitkomen ook foto's laten maken.

Het wordt mijn eerste eigen paardje en wil het zo goed mogelijk doen. Niet dat ik hem/haar net heb en toch weer moet verkopen omdat het een foute keus is.
Maar wordt straks gelukkig bijgestaan door 2 mensen met heel veel ervaring met paarden. Die ook precies weten wat ik zoek. Dat is ook wel een geruststelling.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:55

budget is inderdaad niet heel hoog, maar ik heb een kruising tinker incl. toebehoren gekocht voor 2300 euro, klinisch goedgekeurd en een superfijn paard. Denk dat als je een beetje zoekt, je het best zou kunnen vinden!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:22

Inderdaad een niet heel hoog budget, maar dat is al een paar keer gezegd, ik denk dat je nog eventjes moet sparen, dan komt er vast een leuke tinker op je pad!

O ja, een vriendin van mij heeft een paardje die is onder de 10, die heeft ook al artrose, dus ik vind niet dat dat bij een bepaalde leeftijd hoort. Maar wat je zegt, als jouw gevoel zegt, liever een paardje onder de 15, dan moet je dat doen! Ik denk dat je zeker op de goede weg bent :j

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:36

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:40

Leuk dat je een paardje wil kopen,
ik zie hier dat iedereen je budget nogal laag vind, vind het normaal hoor, denk dat ik 2000 gegeven heb

:)

succes

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:43

Ik heb mijn tinkertje wel in jouw prijsklasse gekocht, met spullen erbij. Hij is 15 jaar, maar nog super fit :) hij heeft ook 5 jaar in de springsport (en SGW) gelopen en doe ik ook mee aan wedstrijden met hem. Daarnaast is hij ook nog betuigd en écht bomproof. Zijn vraagprijs was hoger, maar uiteindelijk er nog wat vanaf gekregen. Ze zitten erbij, maar je moet goed zoeken :) ik had echt heel veel mazzel dat ik hem zo snel tegen kwam. Ik heb hem ook meteen na 1x kijken gekocht, ik wist vanaf het eerste moment dat ik hem zag dat hij hét paardje was voor mij :D

Rogier2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:44

DeMolenhoek schreef:
Nou je komt me verschrikkelijk enthousiast over, super! Maar pas op... Ik ben begonnen met 1 en sta er nu al met 4 :o :D

Ook ik vind jou budget aan de lage kant. Zonder zadel etc zou dit nog te doen zijn :) Hoe hard ben je aan de leeftijd en het betuigd gebonden? Moest je zeggen dat hij niet betuigd moet zijn ga je al veel sneller 1 vinden. Ook die 400 euro is afhankelijk van streek tot streek. Hier is een pensionstalling al snel 375 euro en dan kom je er niet met jou 400 voor hoefsmid en dierenarts en stalling etc :) Wat zou je ervan denken om een jaar extra te sparen? Dus nog 18 maand te wachten? Weet dat het gigantisch lang is, maar ondertussen kan je wel en gaan testen en wie weet kom je hem al eerder tegen :) Dan heb je, snel gerekend 7200 euro. Dan heb je onmiddellijk een ziekenpotje van een goede 3000 (je weet nooit, koliek etc)

En dan nog 4200. En daarvoor kan je echt een leuke tink met zadel en hoofdstel voor vinden!
Maar het is ondertussen gigantisch leuk om rond te kijken naar tinkers :D

Geniale reactie haha over begonnen met 1 en nu al 4 haha

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:47

Ik zou willen dat ik er meer kon onderhouden :P ben zo verliefd op het ras <3 mn portemonnee laat t helaas niet toe :P

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:03

en ik heb het geluk een hele brave verzorg tinker te hebben gevonden,met een hart van goud en daar hou ik het bij, ik mag komen wanneer ik wil, hij is zelfs al 2 keer komen logeren in mijn eigen woonplaats

maar heel veel succes met sparen en uiteindelijk een kopen,
hopelijk ga je een leuke tinker vinden en veel plezier mee beleven

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 23:04

Bedankt voor jullie reacties. Kan er zeker iets mee.
Ga tegen die tijd gewoon goed zoeken op internet. Duurt het langer voor ik iets vind is dat ook niet erg.
Heb de tijd, weet zeker dat hij ergens rond loopt. Moet hem/haar alleen nog vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:27

Een gezond, bomproof paard (ongeacht ras) dat en voor de ruiter zorgt en gehoorzaam blijft is kostbaar. Of je budget genoeg is valt met de huidige markt niet te zeggen.

Bij tinkers moet je in elk geval opletten op huidproblemen als mok, mijt, rasp en cpl en gezien je lengte en gewicht genoeg ruimte voor een 18 inch zadel.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:32

Voor die prijs zijn er wel tinkers te vinden, maar je keuze is beperkt.
Ik denk ook dat je het met de 400 per maand wel moet redden. Een tinker is een sober ras dat veel ruwvoer en weinig krachtvoer nodig heeft.
Ik raad je aan om lekker te sparen tot je je ware liefde heb gevonden.
Dat kan een jaar zijn maar ook 2 jaar.
Maak niet een te snelle beslissing alleen omdat je een paard wil hebben.
Ook raad ik klinisch en röntgolochisch keuren aan voor een paard rond 7 jaar of ouder die je zelf niet kent.
Dit puur om het feit dat je niet weet hoe de vorige eigenaar of evt eigenaren ervoor hebben gereden.
Het is mogelijk dat het paard bijv een rug probleem heeft en dit met een klinische keuring niet gezien word.
Verdiep je zelf ook goed in blessures die je kan herkennen tijdens het proefrijden van een paard.
Ik hoop dat je hier wat aan heb en ik wens je heel veel succes met het zoeken van een droom tinkie

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:57

Veel succes ! Leuke tinkies kijken wordt een verslaving. Die van mij staat er al leen tijdje en Ben knettergek op hem en toch blijft het leuk om te kijken :P
Pas wel op, neem ervaren mensen mee ! Veel tinkers worden verkocht als braaf en bomproof, maar klopt zeker niet altijd. Veel plezier met kijken

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:30

Heel veel succes!

Ik denk dat je op zich met jouw budget wel ergens komt, maar zal misschien wel wat moeten schikken in type, hoe het behang is, bouw ed. Maar sommige houden er juist van en soms heb je geluk!

En het is echt verslavend! Ik heb er 1, maar ben zo gek op dr haha dat ze voglend jaar gedekt gaat worden. Veulen hou ik ook zelf.

Succes met sparen!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:27

Ik denk dat je voor jouw budget wel wat kan vinden hoor... Als je goede papieren etc niet zozeer belangrijk vind. Mijn tinker was wel boven jou budget maar ze is het dubbel en dwars waard. Ik had net als jou een beetje angst en had vertrouwen nodig. Nou en dat heeft ze me gegeven hoor! Ze is 12 jaar vond dat ook wel een mooie leeftijd. Ze is niet 100% bomproef ze vind koeien en trekkers spannend en soms wat kleine dingen maar toch ben ik niet bang op haar rug. Door haar stabiele lieve karakter weet ik toch wel dat ze geen hele rare dingen gaat doen. Ze is er 1 x er vandoor gegaan ik geef toe dat is wel eng maar elk dier kan een keer goed schrikken... ik heb het haar vergeven ;) al moest ik wel even bij komen hoor hihi..

Maandelijks ben ik voor mijn tinker niet heel veel kwijt... Ik sta op een super fijn pension waar ze 24 uur buiten staan voor 170,-- euro per maand. Bak is altijd te rijden.. In uitzonderlijke gevallen een keer niet.. Verder doe ik ook niet aan dekens en al die poespas, geen ijzers en ik voer haar ook niet extra bij.. Dus ze is heel sober in onderhoud..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:38

Tessa_ugo schreef:
Dit paard lijkt wel redelijk aan jouw eisen te voldoen? Ik weet dat je niet per direct al opzoek bent, maar dan krijg je alvast een beetje een idee? Is wel een aardige prijs
http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/diere ... ousPage=lr

zadelmak is niet volledig ingereden en alle foto's tonen aan dat het niet een goed doorgereden paard is. Op geen enkele foto loopt het paard relaxt en zelfs op de standfoto staat het paard met zijn hoofd omhoog. Dus ik zou persoonlijk al niet eens gaan kijken als ik een doorgewinterd paard zoek.
Maar goed, dat is mijn mening, ik denk alleen dat dit niet het paard is voor TS.

TS, als ik zou was zou ik me niet vastzetten op en leeftijd en ook niet op een maand wanneer je genoeg geld heb. Zorg op voorhand dat jezelf goed in de hand houd. 6 maanden zoeken en dan het ideaal paard vinden is beter dan gelijk kopen en met een paard zitten die niet precies is wat je zoekt.
Als ik jou was zou ik nu eens bij was handelsstallen gaan kijken wat je daar kan kopen naar jouw wensen en dan heb je een goede richtlijn naar prijs en wat je precies zoekt in je paard.
Er zijn 4 jarige die echt waanzinnig makkelijk zijn en er zijn 10 jarige die je alle hoeken van de stal laat zien.
Geloof niet de verhaaltjes van verkoopsites, zorg echt dat je op buitenrit gaat met het paard en dan weet je of het klikt. Er zijn zeker leuke tinkers op de markt, maar zorg dat je goed zoekt en ga een paar keren naar stamboek keuringen toe en praat daar eens met mensen, die kunnen je misschien niet alleen helpen met tips geven, maar weten vaak ook waar leuke tinkers te koop staan, die aan jouw wensen voldoet.