......en nog een stamboek vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

......en nog een stamboek vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:00

mijn nwr pony heeft papieren en in zijn paspoort staat ook iets over veulenboek. ik heb zelfs een uitslag gevonden van de hengstenkeuring in 2009 waar hij opstaat, maar mijn vraag is nu: hoe weet je of je pony ook echt is opgenomen is in het stamboek, en of hij goedgekeurd is of predicaat ofzoiets heeft gehaald? mijn pony is nu 6 en op die keuring was hij 3. ik hem zelfs via marktplaats een dochter van hem gevonden dus hij heeft gedekt gehad maar is daarna wel geruind. hoe zit dat nou als een paard toch niet is goedgekeurd is als dekhengst gaan ze er toch ook niet meer mee dekken. wie weet heeft hier veel verstand van????????

Noetje14

Re: ......en nog een stamboek vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:09

niemand????

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:20

Jeetje, een beetje geduld is ook niet weg hoor..............

'in zijn paspoort staat ook iets over veulenboek'. Hoe bedoel je dat precies?
Zit er bij/in zijn paspoort en/of heb je bij de koop van je pony een apart papier gekregen, een stamboekpapier? Waar zijn afstamming helemaal op staat? (dan bedoel ik niet het 1e of 2e blad van het paspoort zelf, maar echt een los vel papier). Welke kleur heeft dat papier en wat staat er op? (register, veulenboek, stamboek, etc.).

Veulenboekpapier krijgen ze namelijk bij geboorte als vaders en moeders bekend en op papier zijn.
Als ze dan als veulen keuringen lopen dan kunnen ze veulenpremie's krijgen.

Daarna (ik weet voor het welsh stamboek even geen precieze leeftijden) met een jaartje of 3 á 4 moeten ze dan eerst veterinair worden gekeurd en worden opgenomen in het stamboek. Dan kunnen ze premiekeuringen merrie/hengstenkeuringen lopen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:24

haha ja ik wilde graag weten.
nee ik heb geen los papier mijn zijn afstamming is wel helemaal bekend, staat idd op de 2 blz van zijn paspoort. op de eerste blz staat achter stamboek: veulenboek
hij is dut met zijn 3 naar een hengstenkeuring geweest maar ik weet niet eens op dat een veterinaire keuring was. hier een linkje naar hetgene was ik gevonden heb, je moet best ver naar bedenen om de naar teuntjes sensation tegen te komen. http://www.nwpcs.nl/UserFiles/File/NWPC ... %20NWR.pdf
kun je ook niet ergens opzoeken of hij is opgenomen want hij is nu 6 en ik heb en pas een paar maanden dus ik zou het echt niet weten

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:29

sensation is nr 36 ( is dat plaatsingsvolgorde ?)

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:46

Nee dat is de nummering van volgorde van die dag

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:17

Dan heb je dus blijkbaar geen stamboekpapier........

vreemd.

Ik zou het stamboek eens even bellen als ik jou was.....

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 12:14

maar als in zijn paspoort toch zijn afstamming staat zijn dat toch ook stamboekpapieren....
moet je daar zo'n los papier voor hebben dan? ik vindt het ook zo stom om de stamboek daar helemaal voor te bellen. ik hoopte dat je dat ergens op kon zoeken ofzo

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:22

Een paspoort = een paspoort, en géén stamboekpapier! Daar kán inderdaad op de 1e of 2e pagina de vader en moeder van je pony staan, maar dat maakt het paspoort nog geen stamboekpapier.

Een stamboekpapier = een los vel waar de gehele afstamming van je pony op staat.
En die bewaard men vaak achterin het paspoort.

Mijn Welsh A merrie heeft in het paspoort zelf staan wie vader en wie moeder is.
Vervolgens zit er achterin het paspoort een los vel van het stamboek, en dát is haar stamboekpapier en daar staat haar hele stamboom op beschreven; vader en moeder, vaders vader, vaders moeder, en nog veel meer generaties terug.
Op dat papier staat een handtekening en een stempel van het stamboek én op dat papier staat vermeld dat zij een 2A premie heeft gekregen in 2005 op de veulenkeuring.

Heb jij dus alleen het paspoort en geen los stamboekpapier, dan heb je dus geen stamboekpapier. Kan zijn dat de pony dus officieel 'geen papieren' heeft vanuit het stamboek, die kan je dan evt. laten aanvragen (vaak moet je dan wel DNA testen op ouders) of het papier heb je er bij de koop niet bijgekregen (beter in verdiepen vóor je een pony koopt, dat als er papier bij zit, je dat ook meekrijgt) of het papier is 'kwijtgeraakt'.

Dit is bijv. een stamboekpapier van een shet:
http://www.stalvanpaardenland.nl/files/ ... 20omar.JPG

Het is helemaal niet 'stom' om een stamboek daarover te bellen. Daar ís het stamboek nl. voor.
Als jou pony is opgenomen in hun stamboek en/of in een register van dat stamboek, dan kunnen zij dat voor je nakijken en kan je evt. ook een nieuw stamboekpapier aanvragen.

Zonder stamboekpapier is je pony economisch nl. ook een stuk minder 'waard', om het maar even zo te zeggen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:07

ik mag helaas geen foto van de desbetreffende blz van het paspoort op internet zetten van mijn ouders dus probeer ik het maar uit te leggen. ik snap dat een paspoort een paspoort is en geen stamboom papier. toch staat er op blz van zij paspoort niet alleen zijn vader, maar ook daar de vader en moeder van die 2 ook weer de vader en moeder. en dit ook bij zijnn moeder, dus dit deze stamboom gaat terug tot zegmaar zijn overgrootouders. achterin zit daar geen los papier van maar in het blauwe gedeelte van zin paspoort staat bij dna gegevens zo'n grote stikker van een laboratorim. hierop staat: certificaat genetische analische
het DNA profiel van dit dier is vastgesteld.
maar ondanks dit zou deze pony toch geen oficieel stamboom hebben. het kan idd dat hij wel zo'n papier had maar dat dat bij de vorige eigenaren is kwijtgegaan of dat ze dat gewoon niet hadden meegegeven. wij wisten ook niet dat er zo'n los papier bijzat ( vooral omdat mijn oude 22 jarige nrps pony wel zo'n los papier had maar zijn stamboom verder ook niet in het paspoort stond en als ik op wedstrijd kwam stond zijn afstamming er dan ook niet bij, wij dachten dat dat papier dus niks zegt )
het is niet zo dat ik nu perse zo'n papier moet hebben. ik wil de pony voorlopig toch niet verkopen en bovendien kost dat weer geld.
ik wilde alleen weten of hij door die keuring was gekomen en bij het stamboom is opgenomen. kun je dit niet op de nwpcs site vinden dan??

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:42

bij een hengst gaat het net weer wat anders als bij een merriekeuring.
Hij kan best kloppen dat hij op de hengstenkeuring geweest is. Maar als hij niet verder gekomen is als de 1e bezichtiging blijft hij in het veulenboek staan.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 00:56

NadjaThaBest schreef:
bij een hengst gaat het net weer wat anders als bij een merriekeuring.
Hij kan best kloppen dat hij op de hengstenkeuring geweest is. Maar als hij niet verder gekomen is als de 1e bezichtiging blijft hij in het veulenboek staan.

Dat wist ik niet, dat zou goed eens kunnen, maar wil dat dan zeggen dat hij niet in het stamboom is opgenomen of toch wel?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 07:35

Het gaat hier dus om Teuntjes Sensation? Ik ben geen NWR fokker, maar die naam zegt me niets. Teuntjes Sensation is een geregistreerde NWR pony. Om daarbij de titel "stamboek" te krijgen had hij als driejarige aangezen moeten worden voor de gebruikstest en had hij die met goed gevolg moeten afsluiten. ik denk dat dat niet het geval is, want eeen NWR hengst krijg je niet zomaar "toevallig". Dan ben je geloof ik €10000 kwijt oid. Dus: hij is geregistreerd bij het stamboek, hij is geregistreerd in het veulenboek en niet in het "stamboek" ingeschreven. Dat is een terminologiekwestie. Overigens, er zijn veel meer stamboekmerries dan stamboekhengsten.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 11:58

het is ook geen hengst meer, maar al een paaar jaar een ruin,
ja ik snap het zelf ook niet helemaal, terminologiekwestie?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:02

Ouder topic, ik weet het (temmen niet nodig), maar inhakend op dit topic een vraagje: is de Welsh NWR (voorheen Welsh K) een gesloten stamboek? "Mag" een NWR merrie uitsluitend gedekt zijn door een NWR - hengst om een vol stamboekpapier voor het veulen te krijgen?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:42

Nee, soms wordt een WPBR ook wel overgeschreven naar de NWR maar dan moet de pony wel aan bepaalde eisen voldoen. Makkelijkste weg is wel NWRxNWR.
Bij de WPBR heb je wel meer vrijheid om buiten de Welsh te kijken.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:54

is het een pony met een paspoort van het NWPCS ? of eventueel van de WPCV of bv het Belgische stamboek? Dat zou wel verklaren waarom er geen los stamboekpapier aanwezig is. Van de pony is DNA vast gesteld dus het zou kunnen dat de pony ingezet is als basisboekhengst via de WPCV of belgisch stamboek. Toen hij op 3 jarige leeftijd op de hengstenkeuring is geweest is hij niet goedgekeurd als stamboekhengst of heeft niet met goed gevolg het verrichtingsonderzoek afgelegd en daarom staat hij nog in het veulenboek. Wil je dit verandert hebben dat moet je hem aanbieden op een regionale keuring. Hij wordt dan veterinair gekeurd ter plaatse en zal tijdens de exterieurskeuring minimaal een tweede premie moeten halen om in het hoofdstamboek te worden opgenomen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 14:27

patrick76 schreef:
is het een pony met een paspoort van het NWPCS ? of eventueel van de WPCV of bv het Belgische stamboek? Dat zou wel verklaren waarom er geen los stamboekpapier aanwezig is. Van de pony is DNA vast gesteld dus het zou kunnen dat de pony ingezet is als basisboekhengst via de WPCV of belgisch stamboek. Toen hij op 3 jarige leeftijd op de hengstenkeuring is geweest is hij niet goedgekeurd als stamboekhengst of heeft niet met goed gevolg het verrichtingsonderzoek afgelegd en daarom staat hij nog in het veulenboek. Wil je dit verandert hebben dat moet je hem aanbieden op een regionale keuring. Hij wordt dan veterinair gekeurd ter plaatse en zal tijdens de exterieurskeuring minimaal een tweede premie moeten halen om in het hoofdstamboek te worden opgenomen.

sorry beetje late reactie...
ik ben nou niet thuis dus ik kan het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij gewoon een NWPCS paspoort. ja ik heb ook een veulen van hem gevonden, en mischien was dat niet de enige maar toch hebben ze hem geruind. ook is hij inmiddels 6 en denk ik dat je niet meer op een keuring kan komen helaas.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:30

Noetje: jawel hoor, is niet leeftijdgebonden. Vaak zijn pony's met de 6 jaar mooier dan met de 3 jaar. Je zal hem aan moeten geven als ruin en het hoogst haalbare zou een sterverklaring zijn.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 12:15

joostvangestel schreef:
Noetje: jawel hoor, is niet leeftijdgebonden. Vaak zijn pony's met de 6 jaar mooier dan met de 3 jaar. Je zal hem aan moeten geven als ruin en het hoogst haalbare zou een sterverklaring zijn.

echt!
en waar kan dat dan. en wat voor keuring is dat? en als ik dat wil zal ik hem wel keuringsklaar moeten maken en ik heb daar totaal geen ervaring in.
en als je daar aan mee doet wordt hij opgenomen in het stamboek?
en wordt hij dan meer waard?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:14

Als je in de buurt van Eindhoven woont, zijn er drie keuringen redelijk in de buurt: Sevenum, Houten en Heteren. Dat zijn regionale keuringen van het NWPCS. Op die keuring wordt de pony eerst geprimeerd (1e, 2e, 3e premie). De besten van de 1e premies kunnen uitgenodigd worden voor de centrale keuring in Kootwijk. Ik heb de dat niet zo bij de hand, maar Sevenum is altijd de tweede zaterdag van Juli. Heteren is meestal de laatste zaterdag van Juli en Kootwijk is rond de derde zaterdag van Augustus.

Of hij meer waard wordt is altijd de vraag, want feitelijk zijn keuringen bedoeld om te kijken hoe goed dieren aan het fokdoel voldoen. Met een ruin is het echter iets moeilijker fokken. De handelswaarde van een ruin wordt meestal bepaald aan de hand van wat de ruin echt kan (onder zadel of in tuig).

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 12:09

dan heeft het dus eigenlijk niet ze veel zin om hem te laten keuren voor premie want met een ruin kun je gewoon helemaal niet fokken dus daar heb je dan niet zo veel aan. en sowieso heb ik hem nog niet zo lang dus ik denk niet dat ik hem nou al kwijt wil. want als je hem gaat keuren voor handelswaren is dat meestal omdat je hem wil verkopen. dus ik denk dat ik hem dan maar zo laat.... toch bedankt ;)