welke dressuurhengst voor mijn merrie v:Romeo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steph_orphee

welke dressuurhengst voor mijn merrie v:Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:28

hallo! Ik overweeg om mijn merrie te laten dekken in het voorjaar. Ik heb echter niet echt een idee welke hengst goed bij haar zou passen. Ik heb al veel rondgekeken en opgezocht maar graak er niet echt uit, dus daarom vraag ik jullie mening :).
Veulen is overigens bedoeld voor mezelf en niet voor de handel, dus hier liever geen commentaar over, ik heb er zelf lang genoeg over nagedacht ;).

v: Romeo vv:Ramiro
ze is 1.63m groot en bruin van kleur. Ze heeft een heel lief karakter en doet echt alles voor je. Ze mocht enkel wat meer vooruit zijn, soms is het echt een luizak :p.

Punten die ik wil verbeteren:
grootte
bergopwaarts
stap
sterker achterbeen

(ik zal zo snel mogelijk een foto proberen te plaatsen :) groetjes! )

Lynn_FDA

Re: welke dressuurhengst voor mijn merrie v:Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:29

Mis ik hier een ras en prijsklasse

steph_orphee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:43

liefst dekgeld niet boven 1000 euro :). En ras maakt me niet zoveel uit eigenlijk.. BWP, KWPN, Westfalen, Oldenburg, ..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:41

Welke bloed zit verder bij je merrie, bijvoorbeeld de moederlijn? Hebt je een link naar haar afstamming?

steph_orphee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 17:50

ik heb helaas geen link naar haar afstamming, maar de vader van de moeder is goldfalk en verder zit er ook nog alcanar xx en flugel van la roche in :).

Een link naar de afstamming van Romeo : http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/37296

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:28

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:49

steph_orphee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:35

Nicole288, familie zijn ze inderdaad. Linga is de overgrootmoeder van mijn merrie. De moeder is Heringa maar ik kan haar nergens terugvinden op horsetelex.

Peterina, Aaron kende ik nog niet, knappe hengst! Maar kleur is blijkbaar donkervos (wat ik overigens een prachtige kleur vind), maar hoeveel kans heb je dat je veulen die kleur heeft en niet gewoon vos? (op zich maakt kleur me nu ook weer niet zoveel uit :), er zijn veel dingen die belangrijker zijn natuurlijk ).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:45

Kan jij aub de pedigree wat opvullen:
merrie naam:
vader: Romeo ... pedigree bekend
moeder: Heringa
vader moeder: ??
moeder moeder: ??
vader moeder moeder: ??
moeder moeder moeder: Linga ... pedigree bekend

Zou helpen ivm bloedaansluiting ... of je moet gaan voor een totale 'outcross' :)

Ook handig info ivm kansberekening van kleur.

steph_orphee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:59

Nu ja eig is de pedigree hetzelfde als die van inka, alleen andere moeder en grootmoeder :)

moeder: Heringa
vader moeder: Goldfalk (Grande x Fusion)
moeder moeder: Seringa
vader moeder moeder: Alcanar xx
moeder moeder moeder: Linga

Ik ken helaas niet zoveel van genetica dus het is handig dat er hier mensen zijn die er wel wat van kennen :D !

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:37

Heeft de merrie al veulens gehad? Reden ik vraag is omdat het nogal oud bloed is dat ze draagt, niet slecht ... alles behalve! ... maar dit geeft wel haar leeftijd aan. En als dit haar eerste veulen is/wordt dan zou ik er niet aan beginnen.
Is ze een 'O' BWP'er? = geboorte jaar 1991!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:43

steph_orphee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 15:14

Peterina schreef:
Heeft de merrie al veulens gehad? Reden ik vraag is omdat het nogal oud bloed is dat ze draagt, niet slecht ... alles behalve! ... maar dit geeft wel haar leeftijd aan. En als dit haar eerste veulen is/wordt dan zou ik er niet aan beginnen.
Is ze een 'O' BWP'er? = geboorte jaar 1991!

Ja klopt ze is van 1991, en na wat navraag ben ik erachter gekomen dat dit haar eerste veulen zou worden. Ik weet dat veel mensen hier een uitgesproken mening over hebben dus heb ik het een keertje nagevraagd bij mijn veearts. Hij beweert dat het helemaal geen probleem is zolang de merrie in goede conditie is en gezond is. Hij komt het wel vaker tegen, omdat de merrie op die leeftijd meestal niet meer kan dienen voor de sport en ze er dan pas mee willen gaan fokken. Nu zoals ik al zei overweeg ik het, dus ben nog niet zeker of ik het ga doen:). Ik wil haar zowiezo eerst grondig laten controleren en moest haar conditie verslechteren doe ik het zowiezo niet. Ik weet dat dit een vrij gevoelig onderwerp is, ik dacht eigenlijk (door alle commentaren in andere topics te lezen) dat mijn veearts het ook zou afraden. Dus was wel verbaasd toen hij zei dat het wel kon. Ik denk dat ik ook zowiezo nog eens een tweede opinie van een andere veearts ga vragen :).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:39

Als ik aanneem dat je haar conditie en gezondheid in rekening brengt, dan is zijn er nog een paar factoren dat je serieus met je DA moet over hebben voordat je een beslissing gaat nemen.

Ten eerste de vruchtbaarheid bij ouder merries neemt af ... wat wil zeggen dat niet alleen geven ze minder eitjes maar ook dat deze eitjes niet altijd 'levensvatbaar' zijn. Dit moet grondig onderzocht worden en misschien moet ze behandeld worden (hormone kuur) voordat je overgaat naar KI .... anders kan het je duur komen te staan wat betreft DA kosten en KI/dek-kosten.

Ten tweede ... de leeftijd van je merrie ... is idd een gevoelige zaak en m.i. je eigen zaak ... maar hou rekening dat zij volgend jaar bij dekking 22 jaar is, en dat is al HEEL oud voor een geroutineerde fokmerrie, en 23 jaar oud zal zijn bij de geboorte. Een dracht EN geboorte vraagt HEEL veel van een merrie ... de vraag blijft of zij dit aankan op die 'oma' leeftijd. De percentage ligt veel hoger dat er iets 'mis' kan gaan met deze leeftijd dan met een 'jeudiger' merrie.

Ik ga is mijn stoute schoenen aan trekken en adviseer tegen de plannen.
Als je echt een veulen van je eigen merrie, wat ik absoluut kan begrijpen, hebt je al is over embryo transplantatie gedacht? Er is een zeer goede labo/KI center in Belgie die dit op zeer regelmatig basis doet en het is in verhouding niet zo belachelijk duur.