Hengstenkeuze, Riverman x Wolfgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ytjuuuh

Hengstenkeuze, Riverman x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:11

Graag zou ik advies willen hebben over een passende hengst bij deze merrie. Afgelopen zomer heeft ze het keur predicaat behaald en nu willen we er graag een veulentje bij gaan fokken.

Het gaat om de volgende merrie:
Naam: Wanida Rose
Geboren: 2003
Stokmaat: 1,70m
Sport: Z2 dressuur, ook enkele oefenparcoursjes gesprongen (maakt een goede sprong en heeft vermogen)
Afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/182828

Het is een werkwillige en looplustige merrie. Heel fijn karakter, ook in de omgang. Verbeter punten die op de keuring zijn genoemd is dat de schoft nog iets langer had mogen doorlopen. Zelf vind ik het stukje achter het zadel (de lendenen) wat strak, dus dat is misschien ook een verbeterpuntje. Het is een paard dat vooral in het begin erg jeugdig was en is ook moeilijk dik te krijgen. Misschien dus een hengst die wat meer 'massa' doorgeeft.

Alle suggesties zijn welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:20

Jeetje wat een mooi dier zeg.
De schoft is inderdaad kort. Ik vind de lendenen niet strak ogen. Bij een wat langere rug wil je geen weke lendenen hebben. Misschien toon het voor je gevoel zo omdat de croupe wat stijl is en kort aan doet.
Mijn merrie had een vergelijkbare rug (maar lang niet zo'n mooie voorhand als die van jou :~ ) en ook moeilijk op gewicht te houden.
En die is m.i aardig verbeterd met Houston. Hele mooie croupe vorm uitgekomen met meer massa (rondere ribbenkooi) en een zeer sterk achterbeen met lange broekspier. Er staat wel een foto van hem (vos) in mij profiel (al was hij toen nog wel 10cm kleiner dan nu).

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:49

@ Sizzle, mooie vos! Die andere Houston is ook erg apart en dan vooral het leuke kleurtje! Van Houston heb ik wel gehoord dat die niet altijd even makkelijk zijn qua karakter, dat valt bij die van jou wel mee? En zijn ze aardig aan de maat?

Sammie

Re: Hengstenkeuze, Riverman x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:06

Mermus R, Numero Uno of een zoon daarvan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:17

Ytjuuuh schreef:
@ Sizzle, mooie vos! Die andere Houston is ook erg apart en dan vooral het leuke kleurtje! Van Houston heb ik wel gehoord dat die niet altijd even makkelijk zijn qua karakter, dat valt bij die van jou wel mee? En zijn ze aardig aan de maat?

De vos gaat zeker over de 170 heen (moeder 167). Die is wel lang klein gebleven maar schoot met 3 jaar heel erg door. De stip is 160 maar die komt uit een ponymerrie dus dat is geen eerlijk vergelijk.
Beide paarden zijn ontzettend lief en mensgericht maar waar de stippel een flinke mening heeft is de vos behoorlijk ril. Niet te vergelijken dus. De vos heeft wel weer meer een sport instelling, die stopt pas als je zegt dat het klaar is en heeft energie te over. Voor mij met mijn onregelmatige schema waar ik soms niet aan de paarden toe kom niet handig, maar voor een fanatieke ruiter waarschijnlijk zeer geschikt (komt dus ook te koop).

Edit: er loopt ook een houston topic trouwens, daar vind je vrij goede karakter beschrijvingen.
[FB] Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:29

Sammie schreef:

Heb je er ook een motivatie bij? Ben zeer benieuwd :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:20

Een andere hengst die ik vaak in gedachten gehad heb voor verbering van het romp model is Zambuka.
Ik vind die ook vaak zo'n vrolijke en stoere uitstraling hebben.

Afbeelding

Ook Cantos was ik grote fan van maar is helaas dood.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:59

Vanwege het bloed in de 3e generatie. staat deze merrie RP of GP geregistreerd?

Meer massa... Ja ik heb wel een idee maar ik weet niet of je daar voor open staat.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:19

@ Sizzle, dat is ook een leuke hengst! Zal even kijken of ik daar meer informatie over kan vinden *D

NatasjavE schreef:
Vanwege het bloed in de 3e generatie. staat deze merrie RP of GP geregistreerd?

Meer massa... Ja ik heb wel een idee maar ik weet niet of je daar voor open staat.

Ze staat RP geregistreerd. Alle suggesties zijn welkom, dus sta overal voor open :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:22

Meer massa en een beter voorbeen gebruik. Gelderse hengsten.

Vitens, Alexandro P of Wilson denk ik aan.

En Vitens is dan een vos van dit 3 tal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:28

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:34

NatasjavE schreef:
Meer massa en een beter voorbeen gebruik. Gelderse hengsten.

Vitens, Alexandro P of Wilson denk ik aan.

En Vitens is dan een vos van dit 3 tal.

Leuk! Die Alexandro P is ook een erg aansprekende hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:42

In mijn profiel een foto van een Alexandro veulen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:47

Ytjuuuh schreef:
Sammie schreef:

Heb je er ook een motivatie bij? Ben zeer benieuwd :)
hier moet een allrounder op en niet een dressurhengst qua bloedvoering. Daarom numero zoon. Mermus heeft imo er een exterieur voor deze merrie. Jammer dat viento uno niet meer dekt.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 15:24

Nog meer mensen die een passende hengst weten voor deze merrie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:34

Zambuka zou ik niet doen ivbm Scandic bloed erachter en de daarbij behorende neerwaartse romprichting.

Ik kan me wel vinden in wat Sammie zegt,een goede allrounder voor deze merrie.

Hoe is het karakter van je merrie? Houston zou ik niet durven op een Riverman merrie omdat beide nogal lastige exemplaren kunnen geven met een sterke eigen mening.

Ik vindt je merrie ook zeer aansprekend vooral haar voorhand,haar croupe is sterk hellend en ik zou daar opletten bij de hengstkeuze,een gelderse zou wat dat betreft goed kunnen passen.

Maar mocht je voor een dressuurhengst willen gaan,dan zou ik denken aan een hengst met massa en souplesse, dan gaan mijn gedachten uit naar een hengst als Bon Bravour.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:27

Elisa2 schreef:
Zambuka zou ik niet doen ivbm Scandic bloed erachter en de daarbij behorende neerwaartse romprichting.

Ik kan me wel vinden in wat Sammie zegt,een goede allrounder voor deze merrie.

Hoe is het karakter van je merrie? Houston zou ik niet durven op een Riverman merrie omdat beide nogal lastige exemplaren kunnen geven met een sterke eigen mening.

Ik vindt je merrie ook zeer aansprekend vooral haar voorhand,haar croupe is sterk hellend en ik zou daar opletten bij de hengstkeuze,een gelderse zou wat dat betreft goed kunnen passen.

Maar mocht je voor een dressuurhengst willen gaan,dan zou ik denken aan een hengst met massa en souplesse, dan gaan mijn gedachten uit naar een hengst als Bon Bravour.

Ze heeft een goed karakter, alleen wel erg fanatiek. Denk zelf dat Houson ook niet goed past bij haar, denk dat het dan misschien de verkeerde kant uit gaat slaan. Bon Bravour lijkt wel een leuke hengst inderdaad! Zal die eens wat meer in de gaten houden.

Allround vind ik ook wel erg belangrijk, alleen denk dat er op dit moment niet heel veel allround hengsten zijn. Misschien dan toch kijken naar een dressuurhengst met springbloed? Of juist een springhengst met ook een goede beweging? Of zit ik dan de verkeerde kant uit te denken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:05

Dan voor een springhengt met goede beweging gaan! wat Sammie aandraagt kunnen interesante hengsten zijn,ik ben niet heel erg thuis in de springhengsten/allrounders.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:27

Allround is denk ik niet iets dat erg verkoopt (als het veulen je niet past), maar lijkt me wel goed bij de afstamming te passen. Er zijn niet veel KWPN dressuurhengsten die ook maar iets kunnen springen (vrijwel alles met Jazz, Gribaldi of Krack C valt af). Blijft de ferro hoek een beetje over.

Op basis van afstamming en beweging kom ik op het volgende lijstje. Dat hoeft qua exterieur of iets anders natuurlijk niet te passen (al is het maar dat je geen schimmel wil fokken :+ , ik zou dat poetsen snel zat zijn).
De genoemde indexen geven maar een richting aan, hoe ouder de hengst, hoe lager in het algemeen z'n index (maar dan met een hogere betrouwbaarheid) Van de jonge hengsten is de index misschien meer te vergelijken met koffiedik kijken.

Rhodium (ferro x Ramiro x Voltaire) 110 beweging 107 exterieur
Osmium (Ferro x Calypso I x Ladykiller) 105 beweging 99 exterieur

Springers met beweging:
Phin Phin (Chin Chin x Abdullah) 107 beweging 108 exterieur
Ultimo (Phin Phin x Burggraaf) 110 beweging 117 exterieur

Contender nakomelingen (zijn er in duitsland nog veeeel meer van, Contendro etc):
Cantos (Contender x Goottimes) 108 beweging 107 exterieur (geeft net als Casantos lijnenteelt op GoodTimes, dat moet je maar willen)
casantos (Cantos x Cassini) 110 beweging 107 exterieur
Chello III (Contender x Sandro) 106 beweging 116 exterieur

Via Contender heb je natuurlijk ook een "echte" dressuur tak met Contango:
Meastro (Contango x Joost x abgar) 102 beweging 101 exterieur, niet erg aansprekende getallen maar wel springen gefokt en loopt zelf GP dressuur

Verder had Boss (indoctro x nimmerdor) wel een goede afstammelingenonderzoek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:32

Oja Chello III vond ik wel een hele aansprekende hengst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:34

Maestro :) dat zou ik inderdaad ook een goede vinden :j
Ook vanwege het karakter.

Cantos is helaas dood en Casantos niet meer beschikbaar. Misschien is er nog DV maar dan zal dat van Cantos waarschijnlijk behoorlijk aan de prijs zijn (denk ik).

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:36

Ik heb een riverman merrie een tijd getraind, uiteindelijk ZZL afgericht en wat een fijn paard is het! Verbaasd mij wel dat je paard niet veel massa heeft terwijl meeste riverman nakomelingen wel heeft.

Bon bravour en charmeur zou volgens mij wel goed passen bij haar.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:39

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:51

Je wilde nu toch voor het zz springen gaan Ytje? Dan zal je echt meer in de springrichting moeten zoeken, dan dressuur. Cantos gaf fijne losse paarden.

Ultimo schijnt ook fijne sportpaarden te geven.

Springpaard met goede bewegingen die dat door geeft kun je twee kanten mee op. Dressuur en springen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:05

Oh dan weet ik er weer een.

Unaniem, die geeft fijne springpaarden met goede beweging. Alleen meer massa weet ik eigenlijk niet