lavanta lijn(yranta stam)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim_dura

lavanta lijn(yranta stam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:05

Hallo,

Ik ben benieuwd naar mensen die paarden uit de Yranta stam hebben, en vooral uit de lavanta lijn. De lavanta lijn is een van de vele vertakkingen van de Yranta stam. (Yranta stam fokfamilie 24). Yranta (1954) was van Meranta x Commandeur. Yranta met de hengst Sineada bleek een goede match te zijn, want naast Zalanta, de moeder van Lavanta, was Jolanta ook model preferent verklaard en twee hengsten goedgekeurd, spartaan en Staalmeester. De combinatie Zalanta en Farn bracht dus Lavanta.

Met de lavanta lijn is verder gefokt op onder andere de Renville hoeve. Veel paarden presteren nu zeer goed. Bijvoorbeeld Wavantos van de Renvillehoeve. Een andere die jullie misschien wel kennen is Warrant, maar warrant is uit een andere lijn van Yranta. (Dus niet van lavanta)

Ik zoek dus mensen die een paard van de Yranta stam hebben, of nog liever de Lavanta stam. Maar alles uit de Yranta stam is al goed :). Mensen die een paard uit de yranta stam hebben, wordt er mee gefokt, of toch mee in de wedstrijden gereden? Belevenissen of indrukken van iemand anders' paard uit deze lijn zijn ook welkom! :) of eigen paard...
Natuurlijk kun je me ook altijd een PB tje sturen!

Groetjes Kim
Laatst bijgewerkt door RoWi op 04-12-12 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek gewijzigd.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:55

Niemand???

Nicole288

Re: lavanta lijn(yranta stam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:06

Het is best een specifieke vraag die je stelt, het kan dan best even duren voor iemand die ook zo'n paard heeft, je topic tegenkomt. Kwestie van even rustig afwachten :)

Ik verplaats je topic naar Familiebanden:

F-AM -> FB

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 03:32

Pb mag ook! En lavanta lijn uit yranta stam (fokfamilie 24).
Elk paard is welkom! ;-)

jmstables1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:31

Ik heb pas een 5 jarige ruin gekocht uit de Yranta stam , Chivas een Indoctro uit Vana van Gran corrado , deze heeft als grootmoeder Ralanta van Burggraaf, een halfzus van Warrant , ik heb begrepen dat Chivas uit een goed nest komt , zijn er mss boeken over de Yranta stam , ik wil ook graag zoveel mogelijk weten over deze stam

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:00

Over deze stam is sowieso wel veel te vinden. En idd, je hebt een goed paard!
Als je kijkt hoe warrant het doet is het niet verkeerd, :)
Kijk eens op deze site, hier staat ook iets over yranta. http://188.142.10.94/yranta-stam/site/index.php.
Maar de paarden die erna beschreven zijn zijn een andere 'lijn' uit yranta , de lavanta lijn.
De paarden die op de Renvillehoeve gefokt werden. (ook van deze lijn)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:05

Contender1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:02

Ik heb een 5 jarig merrie. Celavanta. v Quidam's Rubin. Springt heel goed maar is lastig te rijden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:16

Ik heb geen rechtsstreekse nakomeling maar wel een kleindochter van Renville via Florentijn O. Heeft veel weg van haar vader. Super karakter; werkwilligheid, zeer makkelijk in omgang en met een fantastisch springvermogen met goede techniek en bascule.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 16:41

@contender1: jouw paard komt uit een van de lijnen van lavanta, maar uit een andere dan 'onze' Avanta. Dat lastig rijden kan wel kloppen, (weet ik niet uit eigen ervaring maar hoor ik van iedereen) maar een lief karakter hebben ze wel!!! Avanta is nu 30, stokoud dus... :) maar wel familie!

@peterina okee! Ja renville was van courville, dus een halfbroer van Avanta. Dus komt ook uit de lavnta 'stam'. Leuk!!!
Oja dan jullie wel voor de reacties!!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:45

Peach is nu 20 jaar en begint haar jaren te tonen.
Dit is haar in (denk) 1997 op het Provinciale met mijn zoon. Zij was toen de enige in de Club die geselecteert was voor Individueel, 4-tal en 8-tal dressuur en Springen ... heel sterke merrie, moet je met weinig paarden nu proberen:
Afbeelding

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:47

De man die de Yranta stam heeft opgestart heb ik altijd bij 'verzorgt' Ik noemde hem altijd gewoon Pake (fries voor opa) de Vries. Ik ben er als klein meisje gekomen en eigenlijk is het mijn tweede huis geweest, kwam dagelijks over de vloer. Helaas is hij al een aantal jaren geleden overleden.

Hij stond 2 nummers en 1 nummer terug nog in de Strengen. Hij had de Yranta stam en was tevens hengstenhouder. Sineada, Farn en Marco Polo waren de bekendste hengsten die hij had.
Ik heb als klein meisje op Elanta gereden, die bij Farn in het Stempelhengsten boek staat. Daar staat op een gegeven moment dat Elanta nog op haar 25e werd bereden door een klein meisje.. dat was ik dus. :)

Toen ik daar was had hij Elanta, Helanta en Ilanta (En een pony die hij voor me had gekocht). Elanta is ingeslapen toen ik er nog was. Ze was toen 28 en kon gewoon niet meer. Helanta is na een ziekte op haar 16e overleden, een veulen van haar Zelanta heb ik nog een tijdje gehad en beleerd, maar is verkocht omdat ze klein bleef. Een veulen van Zelanta, een ruin heb ik vorig jaar verkocht.
Ilanta is inmiddels 21 en is in het bezit van een bokker Alikesflame hier.

Afbeelding
Pake met Ilanta, Helanta en oude Elanta.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:34

Tja, we zijn net achtergekomen dat Avanta rood/bruin urineert, ze is dan ook bijna 31 maar toch... Het is geen bloed, het is namelijk niet in het zaagsel terug te vinden maar hopen dat het niet iets met de nieren is...
Verder is ze steeds gezond geweest, mooi op gewicht, enz. Maar ja wat wil je met zo'n oudje he?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:37

@peterina: mooi paard! Ook zo'n aparte kleur! Ja en het zijn topspringers, maar dressuur wil soms ook!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:43

Ik heb destijds een ruin gehad uit de hengst NASHUA (uit Bavanta, dochter van Lavanta). In die tijd had ik veel contact met Lavanta hier op bokt, haar opa was onder andere de fokker van Renville.

Helaas is Lavanta veel te vroeg overleden... ze was destijds bezig met een website over de Lavanta lijn, maar die heeft ze helaas nooit af kunnen maken.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:37

@suelza: ja ik heb het gehoord van mijn oma, zij had met mijn stiefopa de renvillehoeve, en Avanta is ook door haar opa gegokt, die staat hier nog op stal. Haar dochter Gavanta ook. Die is ook door hem gefokt, namelijk ook geen 'van de renvillehoeve'.
Mijn oma heeft trouwens een intreview gehad voor in de strengen, over pavanta, (van evanta van Avanta).
Erg mooi stuk vind ik zelf.

jmstables1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:13

Chivas is een goed paard , slim , goed meewerken , goed springen , aanleg voor dressuur , zo'n een echt al in 1 paard , hij is wel kijkerig maar dat zal wel meer met het groen zijn te maken hebben

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:34

kim_dura schreef:
@peterina: mooi paard! Ook zo'n aparte kleur! Ja en het zijn topspringers, maar dressuur wil soms ook!

Dank U! Haar kwaliteiten heeft zij ook doorgegeven aan haar kleinzoon die terug in training gaat voor de HK's volgend jaar (heeft in februari 10 dagen voor HK een zware hoektakbreuk opgelopen).
Op deze foto is hij 26 maanden oud (mijn man is 175 cm groot!):
Afbeelding

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 14:34

Is hij verder erg groot?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:58

In juni werdt hij geschat op 167 cm maar heeft van de zomer nog wel een paar cm's erbij gedaan. Ik ben zelf maar 164cm en kan niet meer over hem heen kijken en moet op mijn tenen staan wil ik zijn rug fatsoenlijk borstelen.
Zijn vader is een hengst van Don Schufro x Lauries Crusador XX x Anka (moeder van Weltmeyer).

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:59

Ow, valt op zich mee. Het valt mij op dat de meeste paarden uit deze stam.een beetje klein blijven (rond deze lengte), maar dat ligt natuurlijk ook aan de ouders van je paard :D
Ik vind dat echt mooi, palomino warmbloeden. Waar komt die kleur vandaan? Niet van Florentijn O, toch?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:11

Florentijn O. was een hele mooi rood vos. De 'kleur' komt van Beau komt van zijn over-overgrootmoeder's vader die geimporteert was uit Engeland.
Mijn merries fokken trouwens altijd groter dan zichzelf, maar de 'bouw' vindt je altijd terug in de merries van de lijn terwijl bij de hengsten de vader's meer van type het te zeggen hebben. Als je dat weet als eigenaar dan weet je ook welke lijnen je moet nemen om te fokken en welke je links moet laten liggen. ;)

Hier een foto van Florentijn O., die was trouwens 170 cm.
Afbeelding

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:55

Mooi paard.
Je ziet inderdaad ook dat op de merries de bouw overdragen, dat kun je ook zien bij Lavanta, Avanta en Gavanta. Alleen ik snap niet helemaal hoe je dat bedoelde van de afkomst van die kleur. Ik kon het ook niet vinden, ook niet op horsetelex

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:04

Horsetelex is niet compleet, die neemt alleen warmbloeden op van 'erkende' stamboeken. Heb over de jaren als verschillende keren probeert de lijn te volledigen en andere nakomelingen in te vullen maar dat lukt maar niet.
De kleur komt via Beau's moeder's moeder's grootmoeder's vader. De Florentijn dochter hierboven in de foto is Beau's grootmoeder en haar grootmoeder's vader heeft de kleur gegeven (grootvader van Goldy langs moeder Candy's kant).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:06