Het idee achter de konik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Het idee achter de konik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:01

De konik. Bij mijn weten "ontworpen" om het "oorspronkelijke" paard terug te fokken. En tegenwoordig lopen ze in kuddeverband rond in een aantal natuurparken in Nederland.

Vraag aan de bokkers: wat vinden we er eigenlijk van? Dat er zo'n project wordt opgestart en er dus een nieuw ras eigenlijk ontstaat? En hoe weten we wat het oerpaard dan was? De konik is, naar ik begrijp, een wildkleur paardje, vaak wildkleur zwart, van rond de 1,40 meter. Hoe weten we hoe het oerpaard eruitzag en lijkt het resultaat - de konik - daar enigszins op?

En nu leeft hij dus in Nederland, in de gebieden van o.a. Staatsbosbeheer. Als onderdeel van de Nederlandse natuur. Maar is dat wel zo? Nederland is geen natuurlijke leefomgeving voor het paard, aangezien het paard is geëvolueerd op de droge steppe.

Wat vinden we ervan dat de koniks er zijn en wat vinden we ervan dat ze nu in Nederland rondlopen?

Ben ik wel benieuwd hoe de bokkers daarover denken :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:17

ik raad je aan om je eerst eens te verdiepen in de geschiedenis van de Konik, een handige link: http://www.konikpolski.info/nl/konik-po ... chiedenis/

er waren meerdere oerpaarden, één daarvan was de Tarpan
de Konik is een directe afstammeling van de Tarpan, het ras is gecreëerd om die oude genen te kunnen behouden
De echte Tarpan krijg je er nooit mee terug en hoeveel de konik op de Tarpan lijkt kan niemand echt zeggen aangezien er zo goed als geen afbeeldingen van zijn.

De konik is overigens ook niet wild maar een super veelzijdig sport- en recreatiepaard. In Polen worden ze voor vele doeleinden gebruikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:23

Dat is niet mijn reden om een topic te openen. Ik wil geen informatie, die kan ik ook zelf zoeken.

Ik wil juist weten wat andere mensen vinden. Van de konik en van de konik in Nederland. Ik weet dat 't ras uit Polen komt.

Debbi_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:34

Ik vind het wel een mooi idee om ze in een natuurgebied hun 'gang' te laten gaan.
maar het is natuurlijk niet zijn natuurlijke leefomgeving als je de geschiedenis bekijkt. wel kan het een natuurlijke leefomgeving worden, de nakomelingen passen zich steeds verder aan. daardoor zal dus wel een ander soort ras ontstaan, maar het blijft de konik.

ik rijd overigens af en toe ook een konik.
ik vind dat je aan haar ook al niet meer de 'echte' konik ziet. de foto wil niet uploaden, wordt vermeld dat deze te groot is, hoe kan ik dit veranderen?

okeee een linkje kan natuurlijk ook wel: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MV4UQTBH.jpg

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:40

Ik vind ze leuk :P Moet zeggen dat het me weinig kan schelen waar de preciese 'specificaties', om ze zo te noemen, vandaan komen. (Wetenschappelijk bekeken is 't dan wel weer interessant, inderdaad 'hoe goed lijken ze?', 'hoe groot is de genetische verwantschap nou eigenlijk?' etc., maar daar weet ik niet genoeg vanaf..) Maar ik vind het gewoon geweldig om af en toe als je langs 't natuurgebied rijdt hier ineens zo'n kudde (semi-?)wilde paarden tegen te komen. Daar kan ik best een hele tijd naar staan kijken als ik de tijd heb. Tja, en wat het 'nut' dan precies is van het behouden van die genen, daar gaat het mij dan niet om..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:05

Debbi_e schreef:
Ik vind het wel een mooi idee om ze in een natuurgebied hun 'gang' te laten gaan.
maar het is natuurlijk niet zijn natuurlijke leefomgeving als je de geschiedenis bekijkt. wel kan het een natuurlijke leefomgeving worden, de nakomelingen passen zich steeds verder aan. daardoor zal dus wel een ander soort ras ontstaan, maar het blijft de konik.

ik rijd overigens af en toe ook een konik.
ik vind dat je aan haar ook al niet meer de 'echte' konik ziet. de foto wil niet uploaden, wordt vermeld dat deze te groot is, hoe kan ik dit veranderen?

okeee een linkje kan natuurlijk ook wel: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MV4UQTBH.jpg

Als je op mijnalbum ergens in de kolom links op "link naar deze foto" (oid) klikt en die dan kopieert kun je foto's in een post plaatsen :)

Maarre... jij vindt dus dat bij voorbeeld de Oostvaardersplassen en het Groninger Landschap de natuurlijke leefomgeving kunnen worden doordat de paarden zich aanpassen? :)

TE5: paardkijken is inderdaad leuk!
Wat ik me vooral afvraag: de konik is "bedacht" om een oerpaard te re-creëren. Maar hoe weten we wat dat oerpaard was en of dat eigenlijk wel de tarpan was. Ik denk eigenlijk dat we dat niet kunnen weten. En dat het leuk is dat er nu koniks zijn maar dat het hele project niet in de oorspronkelijke opzet geslaagd is.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:14

Nou, dat hangt natuurlijk af van je definitie van het 'oerpaard'.. Ik bedoel, de Tarpan is, meen ik me iig te herinneren(?), een vorm in de evolutie van het paard die gelijktijdig zal hebben bestaan met andere vormen.. Net zoals je de huidige honderdentig rassen hebt. Waaruit vervolgens de huidige paarden zijn ontstaan.. Maar je kunt natuurlijk ook de voorgaande vorm het 'oerpaard' noemen, of helemaal teruggaan op de allereerste in de serie hieronder
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:20

Precies! En we zijn de nu ontstane rassen steeds verder aan het ontwikkelen, waar houdt het op.

Genetisch gezien is de przwalski het enige wilde paard. Maar alle przwalski's zitten in een fokprogramma en zijn dus niet wild. Hooguit in gedrag maar van natuurlijke selectie is geen sprake meer.
En aan de andere kant: in het wild levende paarden (bij voorbeeld mustangs) stammen af van door de mens geselecteerde voorouders. Zijn ze dan wel wild?

En om op de konik terug te komen: lijkt die beter op het oerpaard dan bij voorbeeld een fjord?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:25

Extinct is forever, de Tarpan krijg je er niet mee terug door terug te gaan fokken. Maar Koniks vind ik leuk. Ze hadden ook Przewalski paarden los kunnen laten. Die zijn echter wat agressiever dan Koniks, en ik denk dat je als wandelaar toch behoorlijk op je hoede moet zijn als je de kudde in het wild tegenkomt. En Koniks zijn zadelmak te maken, dat zijn Przewalski's niet. Dus als ik mag kiezen, geef mij maar de Konik.

Er worden tegenwoordig ook Shetten in Duingebieden losgelaten, die komen hier oorspronkelijk ook niet vandaan. Wat is jouw mening daarover dan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-11-12 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:26

Ik denk eigenlijk gewoon niet dat hét oerpaard bestaat.. Dat 't niet een kwestie is van 'hoe kunnen we weten of dit het oerpaard is?' maar dat er gewoon verschillende oerpaarden zijn.. En dan is het idee dat ze de genen van de tarpan in leven wilden houden, omdat dat het destijds nog 'oerst' ( :')) levende 'oerpaarden' soort was, zeg maar.. Ze konden gewoon niet verder terug.. Dus wat dat betreft denk ik wel degelijk dat de opzet van het project deels is gelukt. Tuurlijk kan je niet precies alleen tarpan-genen overhouden in een tarpan-kruising, maar goed, dat wisten ze van te voren ook.. Maar de koniks zullen echt wel lijken op tarpans en bepaalde eigenschappen ervan hebben. En andere weer niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:29

Daar heb je wel een punt TE5. Ik weet natuurlijk ook niet precies hoe de selectie destijds is gegaan (lijnteelt? Hoe ging zoiets in de jaren '30?) En zo had ik het nog niet bekeken, van die meerdere oerpaarden :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:43

Koper schreef:
Wat ik me vooral afvraag: de konik is "bedacht" om een oerpaard te re-creëren. Maar hoe weten we wat dat oerpaard was en of dat eigenlijk wel de tarpan was. Ik denk eigenlijk dat we dat niet kunnen weten. En dat het leuk is dat er nu koniks zijn maar dat het hele project niet in de oorspronkelijke opzet geslaagd is.

en juist daarom is het misschien handig om je eens in de geschiedenis te verdiepen.
de konik is niet bedacht om een oerpaard te re-creëren maar om dit specifieke type en de oude genen te behouden
De Tarpan is nog helemaal niet zo lang geleden uitgestorven(1887 stierf de laatste). De laatsten leefden in dierentuinen en zijn uiteindelijk aan lokale boeren gegeven
dus ja het is wel degelijk bekend dat het om de Tarpan gaat.

Jaren daarna hadden deze boeren nog steeds kleine muisgrijze oersterke pony's in gebruik, gekruist met boerenpaardjes dus geen zuivere Tarpans meer. Uit deze paardjes zijn de Koniks gefokt.

maar aangezien je graag wil weten wat andere mensen vinden.
De Konik is één van mijn favoriete rassen, ik heb er zelf ook een dus ja ik ben blij dat ze bestaan.
Ik zie ook niet wat er verkeerd aan is een nieuw ras te creëren om eeuwenoude genen te proberen te behouden
De konik in Nederland, natuur vind ik het niet maar het overgrote deel van de bloedlijnen is in Nederlands bezit dus voor het voorbestaan van de Konik kan ik het alleen maar toejuichen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:44

Er waren idd meerdere ondersoorten van wilde paarden. Ze behoren allemaal tot de Equidae. Voor meer info even kijken naar volgende pagina:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tarpan

Ik snap alleen niet waarom je zo door blijft drammen over het feit dat er in het verleden, en nog steeds nieuwe rassen worden gemaakt. Dat is van alle tijden en gaat in de toekomst echt niet veranderen.

Van

Re: Het idee achter de konik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:49

er zijn inderdaad meerdere 'oerpaarden'
waarvan de Tarpan(Equus caballus gmelini) vermoedelijk de voorouder is van het warmbloedpaard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:52

Er zijn meerdere namen voor de Tarpan.

Equus ferus ferus (Boddaert, 1785)

Equus equiferus (Pallas, 1811)
Equus gmelini (Antonius, 1912)
Equus sylvestris (Brincken, 1826)
Equus silvaticus (Vetulani, 1928)
Equus tarpan (Pidoplichko, 1951)

Staat op de wikipedia pagina die ik eerder heb gequote.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:55

Van schreef:
Ik zie ook niet wat er verkeerd aan is een nieuw ras te creëren om eeuwenoude genen te proberen te behouden

Ik ook niet, vind het een sympathiek project. Wat is volgens jou dan het verschil tussen die oude (tarpan)genen bewaren en zo veel mogelijk terugfokken naar een (uitgestorven) ras?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:00

In mijn ogen is er geen verschil. Op het moment dat je een gesloten stamboek hebt, en je qua fenotype ook nog gaat selecteren op een gewenste maat, temperament, bouw en kleur, ben je bezig met het bewaren van geno- en fenotype.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:09

als je gaat terug fokken wil je álle eigenschappen terug imo
De konik heeft vele eigenschappen van de Tarpan maar er is één ding wat de Konik niet van de Tarpan heeft en dat is het zachte karakter waardoor ze handelbaarder zijn

Debbi_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:27

ja maar daarna wou de foto dus juist niet. werd er vermeld dat ie te groot was...
maar jaa ik denk dat het dan de natuurlijke omgeving kan worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:40

De Konik is altijd al de Poolse 'hit' van (arme) boeren geweest. Zoals ook in Nederland er 'hitten' voor de kar van de groentenboer stonden.
Omdat bekend was dat de boeren ook wel Tarpans vingen en die kruisten met hun hitten, is ergens in de jaren '30 begonnen de toen al jaren uitgestorven Tarpan te proberen terug te fokken met onder andere behulp van de Konik. De Konik is dus geen teruggefokt oerras, de Tarpans die nu onder die naam in de dierentuinen rondlopen zijn dat wel. Zo'n beetje tegelijkertijd is men ook met de Konik as such gericht gaan fokken en heeft men er een stamboek voor opgericht. Maar de Konik is nooit een oerras geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:48

Okee, dus het maakt helemaal niet uit dat er tarpangenen in zitten?

Dan heb ik in mijn OP de vraag verkeerd gesteld. Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar wat "het" oerpaard is :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:51

"Het" oerpaard bestaat niet. De prezwalskii is de enige die nog 'echt' is. Er is ook een "Belgisch trekpaard" type oerpaard geweest, bv. En de tarpan dus.
Die kleine taaie Chinese/Himalayapaardjes zullen trouwens ongetwijfeld ook Prezwalski-genen hebben.