Ja de titel zegt het al, ik rijd al vrij lang paard en heb sinds kort een veulentje gekocht. Als ik zijn achterbeen op til en het hoefje wil uitkrabben dan wil hij schoppen. Ook, hij heeft een zeer dikke wintervacht en staat te zweten in de stal, zou het beter zijn als ik hem scheer en een deken voor hem koop. Het is een tinkertje.
Dank u vriendelijk.
ThePast03
Geplaatst: 13-11-12 21:34
Omdat je waarschijnlijk meer reacties gaat krijgen op het forum Kraamstal ga ik je topic verhuizen. ED --> KS
Hij staat van half negen tot half vijf buiten, hij speelt dan met zijn vriendjes en tegen de tijd dat ik kom, reken op 7 uur en ga dat is dan rond half elf is hij helemaal nat. Ik heb alles al geprobeert, uit dunnen van de dikke haren maar niets helpt.
staat hij alleen op stal of met andere? is hij druk op stal of staat hij rustig te eten? kan het geen stress zijn?? en wat voor temperatuur is het op stal, hoort namelijk niet veel hoger te zijn dan buiten
Kentaro
Geplaatst: 15-11-12 12:44
Dat schoppen is een kwestie van vasthouden (vast lekker veel sok ) en consequent daarin blijven! Zou een veulen absoluut niet scheren!! Op een stal is de temperatuur altijd hoger dan buiten. Wanneer mijn shet net 15 minuten op stal is, is hij al zeiknat onder zijn manen Als hij 's morgens niet nat is wanneer hij naar buiten gaat, zou ik me daar verder geen zorgen over maken.
Wil hij schoppen of trekt hij terug? Je pak het been houd vast en geeft het pas terug als je klaar ben wat het been ook wil, uiteraard geen tig minuten maar een paar tellen. De temperatuursverschillen nu doet menig paard zweten, als dit veulen van buiten komt en nu op stal gaat is dit een normale reactie ik zou het gewoon even in de gaten houden.
Als ze moeilijk zijn bij de achterbenen neem ik vaak een halstertouw, mooi dik touw dus, even om het voetje leggen en de twee touwhelften paar keer over elkaar draaien zodat het touw mooi net boven de voet komt te zitten, niet strak maken en zo voetje optillen. Kun je veel beter vasthouden als ze hem wegtrekken of uitslaan, en je staat op een veilige afstand. eens ze hem rustig ophouden dan neem ik het hoefje gewoon met de hand over. Na een keer doen ze het alsof het niks is en je hebt een stuk minder kans om geraakt te worden, maar meestal is het niet eens nodig. Verder niet scheren en geen dekens, vachtje zal zich vanzelf wel aanpassen.