Ik krijg mijn Fries niet in galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanky

Ik krijg mijn Fries niet in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:31

Hoi allemaal,

Sinds juni rijd ik een leuke en lieve Friese merrie van 9 jaar oud. Ze is toen ze jonger was onder het zadel beleerd, maar daar is nooit veel mee gebeurd. Ook weet ik vrij weinig over de afstamming van de merrie, omdat ze niet van mezelf is. Wel weet ik dat ze de laatste jaren vooral voor de kar heeft gelopen en niet meer onder het zadel is gereden.
Nu gaat het rijden super, ze pikt alles hartstikke snel op! Het verruimen doet ze verrassend goed voor een Fries en ook de zijgangen gaan al aardig goed. Het enige probleem: ik krijg haar niet in galop! Ik heb al wat rond gevraagd en op internet gezocht, maar het enige wat ik kon vinden is dat Friese paarden die niet gefokt zijn voor de dressuur moeilijk in galop gaan.
Heeft iemand misschien tips over hoe ik haar toch in galop kan krijgen?

Alvast bedankt!

MissAmazone

Re: Ik krijg mijn Fries niet in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:43

Join the club, die van mij kent het commando wel ondertussen maar nog verdomd ze het en gaat alleen erg hard draven. Mijn instructrice heeft haar ooit eens met de juiste been hulp de galop in geslagen. Dat nooit meer dat was voor mij eenmalig en niet de manier. Wat ik van andere mensen met friesen heb gehoord is een springbalk in een hoek leggen, en als ze die nemen en ze maken daarna een galopsprong zelf de juiste hulp erbij geven om het kenbaar te maken. Zelf heb ik het met stemhulp aan de longeerlijn gedaan, en mee hupsen dan terwijl ik longeer haha. Succes

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:45

Kom ik toch weer met de gebruikelijke vraag: heb je instructie?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:46

Kilometers maken in het Bos. Bochten zijn gewoon verdomde moeilijk

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:06

ik rijd ook een friese merrie, ik heb nooit moeite met galop. ze wil soms wel heel erg hard maar als ik men voeten goed leg en een keertje met men tong klak is ze al in galop. de mijne is ook erg goed aan het been dus heb geen zweep bij het rijden. ik weet niet maar reageerd ze/hij op het goed liggen van been bij aangalopperen?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:14

Ten eerste: Heb je les? Een instructrice die zelf ook met friezen rijd is handig, en anders iemand die ervaring heeft met paarden die moeite hebben met de galop.

Ten tweede: Kan ze op buitenrit ook niet galopperen? Ik heb het mijn fries geleerd op buitenrit, hoe precies weet ik ook niet meer zo goed, ik denk een beetje 'aanmoedigen' om je fries in de galop te krijgen. Dit is voor mij ook al jaren terug xD Maar mijn eerste galop-passen waren op buitenrit, dit was ongeloflijk onstuimig, maar op den duur ging dit beter en ondertussen ook een beetje geoefend in de bak. Nu kent hij de hulpen voor de galop vlekkeloos en zit hij er zonder problemen in!
Ik moet wel zeggen, er gaat wel tijd in zitten! Het is niet zo dat het na een paar weken goed is, mijn fries deed het pas goed na een klein jaar, maar weet dan wel dat mijn fries een karrepaard is en nooit heeft gegaloppeerd totdat ik met hem bezig ging.

Dus als ik je een tip mag geven, gewoon lange brede(!) bermen opzoeken waar weinig auto's langs komen (of het liefst zelfs helemaal geen auto's) en daar je paard in de galop aansporen. Geef je paard hierbij niet teveel teugelruimte, het paard zal je steun nodig hebben dus hou wel goed contact; zelfs tijdens de galop! En natuurlijk een grote beloning geven na de tijd!

Succes!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:16

misschien op uitrit , of longeren met jou erop in galop ? en laten zonder lijn maar nog wel iemand die in het midden staat
en dan gewoon los ?

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:26

Ik heb les van iemand die zelf 'gewone' dressuurpaarden rijdt, dus niet echt ervaring heeft met friezen. We hebben al geprobeerd haar aan de longeerlijn met en zonder mij er op in galop te krijgen, zonder mij er op lukte het een paar passen! Maar met mij er op ging niet zo goed haha, ze ging zo aan het racen in de draf dat we bijna uit de bocht vlogen.
De springbalk in de bak leggen is een strak plan, dat ga ik eens proberen.
Thanks voor alle tips tot nu toe!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:33

Mijn fries heb ik ook op latere leeftijd ingereden en had daarvoor alleen voor de wagen gelopen.
In het begin heeft ze alleen aan de longe gegaloppeerd. Toen ik zag dat ze daar genoeg balans in had gevonden ben ik het onder het zadel gaan proberen. Op m'n stem galoppeerde ze aan maar viel er telkens uit. Stukje bij beetje hield ze de galop langer vol. Ook deed ik balkjes draven om ze achter sterker te krijgen.
Ook het buiten op rechte stukken helpt erg goed.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:19

oeps, friese paarden niet geschikt voor de sport??? Zeker wel ga maar eens op wedstrijden kijken er lopen er steeds meer en ook op heel hoog niveau.

Alle paarden galopperen. Maar goed het klopt inderdaad dat sommige friese paarden moeilijker in de galop gaan. Zelf blijf ik dat dan niet oefenen in de rijbak maar gaan de paarden mee op buitenrit en op de lange rechte stukken en het niet hoeven letten op het juiste been aanspringen etc hebben zij geen probleem met in galop gaan. Waardoor je in de bak ook geen problemen (meer) hebt om in galop te gaan.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:44

Nou die van mij galopeert heel makkelijk en dat is toch nog het oude gefokte.
Ik heb het haar geleerd door te longeren en dan het commando galop er bij te geven.
Van te voren zei ik altijd let op zodat ze wist dat er wat kwam en meestal als ik dat nu zeg weet ze dat ze in galop mag.
Dus probeer het via het longeren en een hulp via stem.
Die hulp kun je dan op het paard ook doen en dan met de juiste beenhulp er bij zodat ze leert dat dat beenhulp het zelfde is als je stemhulp.
Succes

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:23

Ik zou met het paard naar buiten gaan en lange zandwegen/bospaden opzoeken. lange stukken is gemakkelijker galopperen dan steeds de bochten. Longeren zou nie tmijn keuze zijn juist omdat deze dan steeds door de bocht moet.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:39

Ik had precies het zelfde probleem. :) Ik zal je de moeite besparen dat je aan instructeurs die alleen maar KWPN en andere warmbloeden rijden niet veel gaat hebben. Veel lezen over friezen en misschien bij de heer Tjeerd Bouwma het boek "Het Friese Paard" kopen. Daar leer je veel van. Overigens ik ben van mening dat de beste manier om de fries in galop te krijgen is kijken of mensen die er ervaring mee hebben hem een tijdje laten rijden of als je het liever zelf doet de correcte beenhulpen blijven geven en iedere keer een !tikje! op je eigen laars of als het dan echt niet meer kan op de kont (Niet voren! Daar begrijpen ze niks van). Overigens kan het zijn dat ze misschien niet genoeg energie heeft? De mijne had dat probleem ze had bijna geen energie. Hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt gehad :D (Tevens een tip ga met vrienden op buitenrit en zorg ervoor dat je fries de rest achterna galoppeerd als de een gaat galoperen gaat de ander meestal mee)

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:12

Helaas gaat het op een buitenrit niet lukken.. Ze wordt dan erg zenuwachtig en ziet alles, ik denk omdat ze normaal alleen de bossen in gaat met oogkleppen op vanwege de kar.. Het lukt me al om kleine stukjes te draven, maar ze gooit er om de haverklap de rem op, omdat ze dan iets engs denkt te zien haha. Ook is het voor mij lastig om met anderen naar buiten te gaan, aangezien haar stalgenootje gepensioneerd is en er eigenlijk geen bekenden in de buurt hun paard hebben gestald. Ik blijf het buiten rijden gewoon doorzetten, want oefening baart kunst zeggen ze!
Dan zit er voorlopig niks anders op dan blijven longeren met en zonder mij er op, ook om haar conditie te verbeteren. En de tip van de balkjes ga ik ook zeker proberen, als ze over haar angst voor springbalken heen is :D
Nog een laatste vraag: waar kan ik het boek 'Het Friese Paard' kopen en/of bestellen? Ik krijg het nergens gevonden, en op marktplaats krijg ik alleen informatie over het stamboek en dergelijke..

nazdarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:22

ik heb zelf geen fries, maar mijn pony wou eerst ook heel moeilijk in galop en ging ook heel erg hard draven.
maar omdat ik merkte dat hij op buitenrit maar al te graag wou galopperen om vervolgens niet meer te stoppen was ik het zat.
ik ben met een zweep gaan rijden, zodra hij in galop moest een tikje gegeven. na een paar keer dat gedaan te hebben heeft hij er plots geen problemen meer mee.
mischien toch eens wat harder zijn? bij mij heeft dat geholpen. ik hoef nu niet meer met zweep te rijden bij wijze van.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:52

Tanky schreef:
Helaas gaat het op een buitenrit niet lukken.. Ze wordt dan erg zenuwachtig en ziet alles, ik denk omdat ze normaal alleen de bossen in gaat met oogkleppen op vanwege de kar.. Het lukt me al om kleine stukjes te draven, maar ze gooit er om de haverklap de rem op, omdat ze dan iets engs denkt te zien haha. Ook is het voor mij lastig om met anderen naar buiten te gaan, aangezien haar stalgenootje gepensioneerd is en er eigenlijk geen bekenden in de buurt hun paard hebben gestald. Ik blijf het buiten rijden gewoon doorzetten, want oefening baart kunst zeggen ze!
Dan zit er voorlopig niks anders op dan blijven longeren met en zonder mij er op, ook om haar conditie te verbeteren. En de tip van de balkjes ga ik ook zeker proberen, als ze over haar angst voor springbalken heen is :D
Nog een laatste vraag: waar kan ik het boek 'Het Friese Paard' kopen en/of bestellen? Ik krijg het nergens gevonden, en op marktplaats krijg ik alleen informatie over het stamboek en dergelijke..

Dan zou ik in de bak achter een ander paard rijden en dat paard in galop laten gaan en zelf ook in galop erachter aan.
Dan valt het kwartje heus wel, een stemhulp wil dan ook helpen.

Het boek is te bestellen via het KFPS (www.kfps.nl)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:07

Ik had in het begin alleen problemen met rechtergalop, die verdomde ze. Heb een maand of 2 alleen links gedaan en toen een keer geprobeerd om rechtsom weer aan te springen. In 2x keer gelukt! Helemaal blij. :D Ware het niet dat ze fout zat :o . Nou ja, goed in ieder geval had ik reactie dus heb 1 rondje gedaan en toen gestopt. Nu gaat ze op been en stemhulp toch in galop en 99 van de 100 keer heb ik maar 1 keer hiervoor nodig.

Als je in de buurt woont wil ik je ook wel helpen, ik rij al heel wat jaartjes friesen.

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:00

nazdarr schreef:
ik heb zelf geen fries, maar mijn pony wou eerst ook heel moeilijk in galop en ging ook heel erg hard draven.
maar omdat ik merkte dat hij op buitenrit maar al te graag wou galopperen om vervolgens niet meer te stoppen was ik het zat.
ik ben met een zweep gaan rijden, zodra hij in galop moest een tikje gegeven. na een paar keer dat gedaan te hebben heeft hij er plots geen problemen meer mee.
mischien toch eens wat harder zijn? bij mij heeft dat geholpen. ik hoef nu niet meer met zweep te rijden bij wijze van.

Geloof me, met een zweep heb ik het ook geprobeerd.. En ik ga haar niet hard aanpakken, omdat ze al erg onzeker is onder het zadel, ik wil niet dat ze de galop en misschien ook de draf koppelt aan nare dingen..

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:02

Ankje11 schreef:
Ik had in het begin alleen problemen met rechtergalop, die verdomde ze. Heb een maand of 2 alleen links gedaan en toen een keer geprobeerd om rechtsom weer aan te springen. In 2x keer gelukt! Helemaal blij. :D Ware het niet dat ze fout zat :o . Nou ja, goed in ieder geval had ik reactie dus heb 1 rondje gedaan en toen gestopt. Nu gaat ze op been en stemhulp toch in galop en 99 van de 100 keer heb ik maar 1 keer hiervoor nodig.

Als je in de buurt woont wil ik je ook wel helpen, ik rij al heel wat jaartjes friesen.

Nou hulp is altijd welkom! Ik ga even uitvogelen of ik weet hoe ik een persoonlijk bericht oid kan versturen haha, moet het allemaal nog een beetje uitvogelen hier..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:07

En mocht je bij mij in de buurt wonen wil ik best een aantal keren met je mee naar buiten zodat ze daar ook vertrouwen krijgt en langzaamaan kan opbouwen naar rechtuit buiten galopperen.

Ik heb een super braaf gereden haflinger die verkeersmak en bomproof is en om 2 pinken te rijden buiten ook in galop. We hebben al menig paard begeleid buiten om dit soort dingen aan te wennen samen.

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:09

Helaas, Nijverdal is vanuit mij wel érg ver! Dat zal met de trailer al gauw 1,5 tot 2 uur duren vrees ik.. Maar toch bedankt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:14

Je kan ook een advertentie voor een buitenrij maatje plaatsen?

Friezen hebben inderdaad vaak wat moeite met balans in galop, in een bak is natuurlijk enorm moeilijk vanwege de bochten. Op lange rechte einden (kan ook voor de wagen) en onbelast (aan de longe of gewoon los in de bak) proberen het galop comando te bevestigen en daarna pas weer erop in de bak kan misschien helpen.
Wat bij ons paard aan de longe erg helpt is waneer je wil dat hij gaat galopperen zelf te gaan "galopperen", dan doet hij je na en gaat ie in galop. Als je alleen maar heel hard drijft, gaat hij gewoon enorm hard draven dan komt het niet zo in hem op dat hij nog een versnelling heeft :') .

EDIT: Galoppeert het paard eigenlijk voor de wagen?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 15-11-12 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:17

eerst zorgen dat je fries zichzelf draagt in de stap en draf en daarna pas galop oefenen. en dan vanuit een gedragen zacht drafje de galop inspringen....vanuit een racedraf is het nog moeilijker om in de galop te komen.

nazdarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:03

Tanky schreef:
nazdarr schreef:

Geloof me, met een zweep heb ik het ook geprobeerd.. En ik ga haar niet hard aanpakken, omdat ze al erg onzeker is onder het zadel, ik wil niet dat ze de galop en misschien ook de draf koppelt aan nare dingen..

oké dat is waar! mijn pony is niet zo snel bang enz dus vandaar dat ik dat wel kan. ik hoop dat je een oplossing vind! :)

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:13

Het boek "Het Friese Paard" (een E-Book) is te bestellen bij de heer Tjeerd Bouwma: http://www.friesepaard.com/ Je hoeft het boek niet perse te bestellen als het te duur is, je kan ook gewoon de site zelf lezen daar zet hij genoeg informatie zelve op. Dus een buitenrit wil niet lukken? Probeer dan inderdaad of je haar aan de longe kan laten galloperen en verzin daar een geluidje bij. Zeer goed wat je al zei was dat je niet hard gaan zijn. Zodra je daar aan begint gaat het bij de meeste al van verre fout. Het is cruciaal dat je niet de strijd met je paard aangaat daar vallen vaak velen af en is het daarna afzien van het paard. Overigens als je zegt dat ze iets eng vindt ga dan eerst de route een paar keer lopen en neem dan echt bijvoorbeeld 2 a 3 uur vrij (af hankelijk van de route natuurlijk :) ) en overal wat ze eng vindt blijf je net zolang staan tot dat ze zo iets heeft van "Hé dit is helemaal niet eng" en dan loop je weer verder. Hoop dat je hier wat aan hebt gehad