[TI] iemand evrvaring met een Barefoot Lexington op tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofietjee

iemand evrvaring met een Barefoot Lexington op tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 16:12

hallo,
de titel zegt het al maar heeft een van jullie ervaring met dit zadel op een tinker?

groetjes sofie

Berdien

Re: iemand evrvaring met een Barefoot Lexington op tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:43

Ja, al zo'n zes-zeven jaar. Wat wil je weten? :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:55

Geen ervaring mee, maar van horen zeggen zit hij wat smaller en dieper dan bijvoorbeeld de London. Omdat ik geen dressuurruiter ben me verder niet verdiept in dat model.

Ik rij zelf momenteel met de Stella, één zadel voor vier Tinkers. Ligt op allemaal prima. Op mijn merrie schuift hij wat naar voren, ze is redelijk kort en wat overbouwd (ze is al 12 dus dat komt niet meer goed ;) ), waardoor haar rug een soort glijbaan richting de schoft is :+ Voor de rest niets anders dan positief!

Ik denk niet dat er heel veel verschil zit in wat voor model je kiest, barefoot rijden met een Tinker gaat prima, is al door velen bewezen!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:00

De Lexington kwam bij die van mij omhoog van achter, probleem wat ik ook met boomzadels heb.
Ze duiken op een schoft die er niet is, gaan ook knellen achter de schouders.
Met m'n vooroorlogse Cheyenne heb ik dat probleem niet, maar die is ook niet zo voorgevormd als de Lexington.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:24

Oh wacht, verkeerd gelezen :+ ik heb zelf twee Cheyennes. London een keer gepast maar vond ik niet fijn zitten.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:46

Geen lexington, wel london. 3 zadels voor 2 tinkers en 1 haflinger. Heerlijk. Bij zadels zoeken kwam de london beter uit de bus. Ervaringen waren beter

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:13

De lexington was op onze tinker geen succes. Kantelde naar voren, pommel knelde daardoor. Ook de ruiter werd naar voren gegooid. Wij zijn uiteindelijk op een london over gegaan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:15

Ik geloof dat de Lexington ook meer bedoeld is voor de sportgefokte paarden, wat meer schoft en niet te rond.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:09

London die ik getest heb knelde inderdaad ook van voren en kiepte van achteren. Cheyennes liggen beiden als een huis, mijn oude zonder VPS en de nieuwe met VPS.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:10

Heb geen ervaring met Lexington maar wel met stella, ben ik heel tevreden over :).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:42

die stella ken ik niet???! iemand uitleg en foto?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:45

De stella is een cheyenne met wrong van drytex, is een special.
Kijk maar eens op de nederlandse Bf site.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 05:33

TreesDurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:53

Ik krijg binnenkort een barefoot lexington als testzadel voor mijn fjord, maar zal hem ook wel een keertje uit proberen op mijn tinker.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 10:21

TreesDurk schreef:
Ik krijg binnenkort een barefoot lexington als testzadel voor mijn fjord, maar zal hem ook wel een keertje uit proberen op mijn tinker.

ik ga waarschijnlijk ook een paar test zadels uit proberen dus ben benieuwd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:14

De Lexington heeft anders gevormd VPS (smaller, en aan de achterkant wat dikker) waardoor de achterkant van het zadel wat hoger komt te liggen. Dit is erg fijn voor het type sportpaard met veel front, veel schoft en een lange, rechte rug.

Maar minder voor de meeste koudbloedjes met een tegenovergestelde bouw van weinig schoft en een korte, ronde rug die nog onder het zadel al omhoog loopt richting de billen.

Doordat die rug al onder het zadel omhoog loopt, komt de achterkant van het zadel wel erg hoog te liggen. Dat ziet er niet zo fraai uit en veroorzaakt ook al snel een bergafwaarts zittend gevoel voor de ruiter, die dan erg geneigd zal zijn om met een holle rug te gaan zitten.

Soms werkt het wel goed op een koudbloedje, maar ik zou hem zeker altijd eerst even goed testen voordat je er 1 koopt want de kans is erg groot dat een ander model Barefoot (zonder dat afwijkende VPS) veel beter ligt.

De Stella is een tijdelijk verkrijgbaar zadeltje waarvan er in Nederland nog maar 2 nieuw te koop zijn: een zwarte en een bruine maat 1. De bruine maat 1 gaat met Liza van Velzen mee naar een stand op Paard en Koets van de week, voor wie er interesse in heeft :)