couperen staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esje01

couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 10:02

hoi,

Elke dag als ik naar mijn werk ga, kom ik langs een weide met trekpaarden.
Dit jaar liepen er ook weer prachtige veulens bij en het was elke keer weer genieten van deze kleine dikbillen.
Inmiddels zijn ze gespeend en tot mijn verbazing zijn hun staarten gecoupeerd.
Dat mag toch niet meer???? Tenminste dat dacht ik, wie kan me hier meer over vertellen?

MizoraJarig

Re: couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:21

Daarvoor gaan ze naar Frankrijk. Officieel worden ze daarheen geëxporteerd, dan gecoupeerd en dan weer geïmporteerd. Helaas mag het dan wel.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:22

Ik vind zo'n lange staart geweldig! Erg zonde dat het nog steeds gedaan wordt....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:22

Je kunt inderdaad altijd om de wet heen. ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:27

Op papier worden ze geexporteerd ja. In werkelijkheid gebeurd het gewoon in nld (door da) omdat die zeggen ik bespaar dat veulen liever de stress en onkunde om naar frankrijk te gaan, dus verdoof ik hem zelf wel.
Als het goed is mag er geen enkel paard meer op keuring komen die geboren is na.... Met gecoupeerde staart. Maar of dit nageleefd word....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:30

En dan maken ze drukte over het uitscheren van oren...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:36

Veel paarden zijn er niet om gekeurd te worden maar puur voor de hobby en veel mensen vinden het wel mooi en effectief. Die blijven erbij dat het gewoon veel efficienter is om te couperen, waar ze in zekere zin gelijk in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:41

Effectief? Het is gewoon dierenmishandeling.

MizoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:41

Iets efficienter is het wel. Het is namelijk wel even werk om de staart direct onder de wortel af te knippen elke paar maanden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:43

Met inlegvel van de DA mag het nog wel

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:44

@[***], dat is een discussie die eindeloos is. Zo ook het couperen van oren en staarten bij honden, of het verwijderen van wolfsklauwtjes. ;)

@Mizora, het is vooral effecient voor de 'boeren' die er echt nog mee doen ploegen op de ouderwetse manier, en ook aan wedstrijden hiervan meedoen. Daar is het overigens wel nog gewoon toegestaan. ;) Maar vaak zijn die wedstrijden dan ook over de grens. En daarbij vinden veel mensen het ook bij het ras horen.

MizoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:49

Volgens mij werkt ook bij hen het kaalknippen of scheren van de staart. Dan komt hij namelijk ook niet over het (enkelvoudige) leidsel heen. Dat kortknippen heeft ook nog een andere functie. Doordat er nooit geselecteerd is op staartdikte wordt de staart soms zo zwaar dat deze niet meer goed opgetild kan worden en als de staart dan kortgeknipt is lukt dat wel (en dan is het dus hygienischer).

edit: typo eruit gehaald, voor de zoveelste keer vandaag.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:39

In Belgie is het couperen van staarten ook verboden en mogen paarden met gecoupeerde staarten, wel vanaf een bepaalde jaargang te verstaan, niet aan keuringen meedoen.
Paarden die zg geexporteert zijn naar bijv. Frankrijk en dan terug in het land komen met gecoupeerde staart zijn ook uitgesloten van de keuringen ... omdat ze geboren zijn in een land waar het wel verboden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:29

In de paardenkrant vandaag 2 pagina's met Belgen op de keuring, allemaal gecoupeerd. Schandalig vind ik het. Dat ze het op de keuring niet verbieden en ik snap ook niet dat de paardenkrant het plaatst.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 19:36

Het verbaasd me echt enorm dat we dit in Nederland nog accepteren. Boxers en bouviers etc worden toch ook niet meer gecoupeerd of ben ik nu enorm naief?
De ppardenkrant en de andere paardenbladen moeten in ieder geval zulke foto's niet meer plaatsen of met een verklaring erbij dat deze dieren zijn gecoupeerd voor het niet meer mocht ofzo.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:05

KBTP schreef:
@[***], dat is een discussie die eindeloos is. Zo ook het couperen van oren en staarten bij honden, of het verwijderen van wolfsklauwtjes. ;)
@Mizora, het is vooral effecient voor de 'boeren' die er echt nog mee doen ploegen op de ouderwetse manier, en ook aan wedstrijden hiervan meedoen. Daar is het overigens wel nog gewoon toegestaan. ;) Maar vaak zijn die wedstrijden dan ook over de grens. En daarbij vinden veel mensen het ook bij het ras horen.

ja en daarom ben ik zo gek op de beauceron <3 oortjes, staart EN hubertusklauwtjes <3
ik vind het verder ook belachelijk, al die smoesjes dat het makkelijker is etc... lekker makkelijk om je ergens onderuit te l u llen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:19

Ik ben er niet voor en er niet tegen, een Argentijnse dog met hangoren vind ik vreselijk, een boef met staart net zo. Ik vind ze (persoonlijk) mooier zonder en dus gecoupeerd, en dat heb ik met meerdere rassen.

Maar omdat ik er niet aan mee wil werken koop ik dit ras hond niet.

@essieslilly ik vind Beauceron inderdaad ontzettend aandoenlijke beestjes, krijg altijd knuffelzin van ze. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:30

Dat zal het verschil zijn. Ik kan een hond zonder staart en oren ook niet mooi vinden, afgrijselijk juist. En net zomin als ik een staart liet amputeren van mijn paard zou ik ook nooit de oren en staart van mijn hond er af laten snijden, ik vind 'mooi vinden' een belachelijke reden om een dier blijvend te verminken.

En wat betreft de Belgen, ik geloof er niks van dat alle gecoupeerde Belgen gebruikt worden om te ploegen, het gros staat niks te doen in het land, zonder staart nota bene. Er zijn ook genoeg Belgen die wel gebruikt worden en toch een staart hebben. Dat couperen is alleen omdat mensen het bij het ras vinden horen of omwille van de traditie, belachelijk dat daar in NL nog aan meegewerkt wordt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:44

Combinatie van een hardnekkig schoonheidsideaal bij de fokkers en een laffe regering die niet durft te eisen dat bij stamboekkeuringen de gecoupeerde dieren worden uitgesloten van deelname.. zum kotzen vind ik het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:00

Mizora schreef:
Iets efficienter is het wel. Het is namelijk wel even werk om de staart direct onder de wortel af te knippen elke paar maanden.

Mizora schreef:
Volgens mij werkt ook bij hen het kaalknippen of scheren van de staart. Dan komt hij namelijk ook niet over het (enkelvoudige) leidsel heen. Dat kortknippen heeft ook nog een andere functie. Doordat er nooit geselecteerd is op staartdikte wordt de staart soms zo zwaar dat deze niet meer goed opgetild kan worden en als de staart dan kortgeknipt is lukt dat wel (en dan is het dus hygienischer)

Ik heb shetten, daar wordt ook niet op staartdikte geselecteerd, ja hoe dikker hoe beter. Die moet ik ook elke maand knippen. Als ik daarom de staart zou amputeren zou het niet best zijn, maar bij Belgen is het dan ineens 'efficiënter'?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:13

Peterina schreef:
In Belgie is het couperen van staarten ook verboden en mogen paarden met gecoupeerde staarten, wel vanaf een bepaalde jaargang te verstaan, niet aan keuringen meedoen.
Paarden die zg geexporteert zijn naar bijv. Frankrijk en dan terug in het land komen met gecoupeerde staart zijn ook uitgesloten van de keuringen ... omdat ze geboren zijn in een land waar het wel verboden is.

Zeer goede regeling mogen ze hier per omgaande invoeren van mij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:23

KBTP schreef:
Veel paarden zijn er niet om gekeurd te worden maar puur voor de hobby en veel mensen vinden het wel mooi en effectief. Die blijven erbij dat het gewoon veel efficienter is om te couperen, waar ze in zekere zin gelijk in hebben.

Alleen niet zo efficiënt voor het paard, die heeft die lange kwast namelijk nodig om vervelende steekvliegen weg te jagen van zijn huid. Daarnaast gebruikt een paard zijn staart voor balans en evenwicht.

Het enige efficiënte voor de mens is dat ze de staart niet hoeven te toiletteren. Ik vind het een behoorlijke verminking voor zo'n gemakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:27

Vergeet de communicatie niet, daar speelt de staart ook een behoorlijke rol bij

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:15

En ze kunnen mij niet wijsmaken dat een belg een dikkere staart heeft dan een Tinker... En die kunnen ook prima hun staart gebruiken..

Ik vind het ook in en in triest dat het stamboek zich hier nog mee in laat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:32

Zelf zou de staart dikker zijn, hij kan altijd uitgedund worden, en desnoods scheer je hem kaal tot op de wortel, doen ze bij Shires voor competities tegenwoordig ook.

Eerder topic over couperen van staarten (TS is inmiddels er wel van overtuigd dat een Belg beter af is met een staart dus die info is veroudert)

[PP] Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

en nog meer topics (al wat ouder)

[VN] Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

[VN] Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

[BKR] Over het couperen van staarten